mandler
Fra : Mirian

Dato : 13-05-03 13:53

hej
Jeg skal om et par uger til halslægen igen bare, ved en anden jeg var sidst,
da jeg gerne vil have mine mandler fjernet da de er forstørret, samler mange
mandelpropper og er ømme og besværliggør min synkning. Men... den sidste
halslæge jeg var ved ville ikke fjerne dem da han mente det blev værre, men
det kan jeg ikke se da det jo er mandlerne der genere og ikke halsen.
Han sagde jeg skulle leve med dem, men det vil jeg ikke, det er nemt for ham
at sige når det ikke er ham der er plaget.
Hvad skal jeg bruge som agument ved den nye lage? udover symptomerne
selvfølgelig!
Hvad er jeres erfaringer og på hvilke grundlag har i fået jeres mandler
fjernet,
mvh mirian

Fra : tagaardsdal

Dato : 13-05-03 14:36

"Mirian" skrev d. 13-05-03 13:53 dette indlæg :
> [...]
for ham
> at sige når det ikke er ham der er plaget.

Kære Mirian
Jeg kender mange som har haft problemer med mandlerne, som har haft stor
succes(læs helbredelse) ved at stoppe med at spise/drikke
mælkeprodukter.
prøv det i et par måneder, kontakt evt. en god biopat. Mandlerne har jo
en funktion i kroppen, så måske skulle du prøve andre udveje før
operation!
hilsen TAG

http://www.kandu.dk/

Fra : HMN

Dato : 13-05-03 15:18

Hej,

Baggrunden for, at jeg sidste år i april fik fjernet mandler var at jeg
stort set hver anden måned var ramt af en halsbetændelse. Derudover var
generne bl.a. meget slim i halsen, og at der blev dannet ildelugtende
probber. Generelt siges der, at store mandler er medvirkende årsag til at
man bliver mere modtagelig overfor forkølelse, influenza etc da
imunforsvaret kæmper deruda med mandlerne!

Den første læge, som på sygehuset undersøgte mine mandler, var også af den
opfattelse at jeg skulle overveje det nøje, inden mandlerne blev fjernet.
Også selvom om de på det tidspunkt var til stor gene. Der var selvfølgelig
også bivirkninger som halskatar og selvfølgelig også alle generne omkring
operationen. Efter disse oplysninger ventede jeg to år før jeg tog mod og
fik mandlerne fjernet.

Ser jeg tilbage, kunne jeg ønske at jeg fik mandlerne fjernet allerede efter
den første undersøgelse. Efter jeg har fået dem fjernet har jeg ikke haft
halsbetændelse, og ondt i halsen har kun været i et begrænset omfang som
sammenlignet med tidligere er til at leve med. Desuden har mit imunforsvar,
vist sig langt bedre idet jeg ikke siden operationen har været ramt af andre
sygdomme som f.eks. influenza. Derudover er det også mit indtryk at jeg før
operationen var meget mere træt, hvilket kan skyldes at imunforsvaret og
kroppen brugte meget energi på at holde sygdomme fra døren.

Jeg syntes selvfølgelig også du skal overveje hvor store generne er i
forhold til det at få mandlerne fjernet. Jeg vil være ærlig og sige at efter
operationen kommer smerterne, og det var i min situation MEGET stor smerter.
Smerter er selvfølgelig individuelt, og som regel er de forsvundet efter de
første 14 dage. I forbindelse med operationen var jeg uheldig at blive
smittet med mononukleose, hvilket betød et lidt andet sygdomsforløb, så det
tog 6 uger før jeg var på benene.

Før jeg fik mine mandler fjernet, var jeg meget nysgerrig omkring
operationen. Jeg var nervøs og usikker og skulle du have det på samme måde
er du velkommen til at sende en mail til news@berber.dk så vil jeg meget
gerne i detaljer fortælle om operationen fra indlæggelse til status af at
være rask.

Held og lykke med overbevisningen af din nye læge.

H. M. N.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 14-05-03 20:20

Lidt OT, og dog:

For et stykke tid siden kom en elev og fortalte mig, at hendes bror ikke var
i skole i dag, for han fået fjernet nødderne!

VH Birgitte

Fra : Mirian

Dato : 26-05-03 11:27

Hej jeg ville bare lige fortælle at nu skal mandlerne væk! dejligt så hvis
der er nogen der har noget at tilføje til fjernelse af mandler må de gerne
lige smide et par ord ind.
Mirian

Fra : Frederiksen

Dato : 26-05-03 12:19

> Hej jeg ville bare lige fortælle at nu skal mandlerne væk! dejligt så hvis
> der er nogen der har noget at tilføje til fjernelse af mandler må de gerne
> lige smide et par ord ind.

Ikke andet end at jeg blev hundesyg, og var indlagt i 10 dage. Der gik 3-4
måneder inden jeg var helt rask, og i hele den periode fortrød jeg at jeg
havde fået dem fjernet. Og senere har jeg så døjet med bihulebetændelse og
lungebetændelse i stedet for halsbetændelse, men om der er en sammenhæng,
det ved jeg af gode grunde ikke.
Det er ikke for at forskrække dig, men bare som info om, at det altså ikke
altid går så nemt og bivirkningsfrit, som man håber på.

Mvh Maria

Fra : Else Holm

Dato : 26-05-03 12:39

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bihulebetændelse og
> lungebetændelse i stedet for halsbetændelse, men om der er en

- og da jeg fik dem fjernet for snart mange år siden, var jeg sløj en
enkelt dag
- og har aldrig senere haft gener, der kunne tilskrives de manglende
mandler!

Held og lykke med det!

--
Else

Fra : Frederiksen

Dato : 26-05-03 14:23

> - og da jeg fik dem fjernet for snart mange år siden, var jeg sløj en
> enkelt dag
> - og har aldrig senere haft gener, der kunne tilskrives de manglende
> mandler!

Sådan går det heldigvis for de fleste - og måske var jeg bare ekstremt
uheldig.

Mvh Maria