Tunmousse
Fra : gap

Dato : 12-05-03 20:46

Hej

Er der nogen der har en nem og velsmagende opskrift på tunmousse? Jeg har
snart genenmsøgt hele internettet efter en opskrift men synes det virker
svært og forkert alt sammen. Håber en venlig sjæl kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Grethe Alsing Pedersen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 12-05-03 20:54

"gap" <gap@tdcadsl.dk skrev:

> Er der nogen der har en nem og velsmagende opskrift på tunmousse?

http://www.karoline.dk/opskrifter/opskrift.asp?kkid=937&pos=15

Den her er både nem og velsmagende, men ikke ligefrem kaloriefattig. Det
plejer at hjælpe på min samvittighed at bruge tun i vand i stedet for i
olie, som opskriften siger.

Hmmm..... tror snart den står på tunmousse her i huset

Dikte

Fra : gap

Dato : 12-05-03 21:15

Hej Benedikte

Tak for svaret. Jeg vil prøve opskriften i morgen. Jeg har aldrig før lavet
tunmousse men skal lave det til ca. 40 personer til min datters 18 års
fødselsdag om 1½uge.

Med venlig hilsen

Grethe

Fra : Jess Møller-Petersen

Dato : 12-05-03 21:25

Tja, jeg har en opskrift som er relativ nem og smager...
Det er en opskrift til ca. 6-8 personer

3 Dåser Tun I Olie
0,5 L Creme Fraiche
salt og peber
citron
ketchup
sød fransk sennep
10 blade husblas

Først blend creme fraichen med tunen med olien. Det gøres godt og grundigt:
Ingen klumper. Derpå skal du smagen den til med de andre ting: Salt, Peber,
ca. en halv citron, en spsk. ketchup og en spsk. sød fransk sennep... Så
smag!!! Prøv der dig lidt frem derfra: Måske lidt mere ketchup, måske lidt
mere sennep eller...???
Pas på med citronen!!!
(Du kan også lige putte lidt purløg i tun-massen forinden, det giver lidt
ekstra smag..!)
Du skal lægge husblasen i blød, i en skål med koldt vand i 5 min., derpå
vriden den godt. Læg det nu en tom skål og bland det med 1-2 spsk kogende
vand. Så det bliver en form for gele. Igen: Ingen klumper!!!
Det skal bare i tun-massen og røres godt!!!
Det hele skal nu en tur i køleskabet i ca. 30 min, så er den klar...
Spises med flutes eller ristet toast

Har altid fået ros for min Tunmousse, så held og lykke!!!
God Fornøjelse

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-05-03 22:44

GAP skrev:

> Er der nogen der har en nem og velsmagende opskrift på tunmousse?

Den opskrift som er bag på husblaspakkerne (i hvert fald *de* husblas-
pakker) er både nem og velsmagende. Når man er træt af tunmousse, kan
man udskifte tun med dåselaks (og evt. hakket, røget laks).

// Klaus

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 13-05-03 15:32

"gap" <gap@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snart genenmsøgt hele internettet efter en opskrift men synes det virker
> svært og forkert alt sammen. Håber en venlig sjæl kan hjælpe.

Den nemmeste jeg kender, er at røre et bæger Philadelphia light sammen med 1
dåse tun i vand (vandet skal hældes fra), tilsæt peber og citron efter smag.
Finthakket purløg smager også godt i.
Det skal røres til du ikke kan se tunstykker i den.
Smager aldeles fortrinligt og er umulig at lave forkert.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : RHR

Dato : 13-05-03 18:45

Jeg kender godt dit problem, det tog mig lang tid men nu har jeg endelig
fundet hvad jeg vil kalde en rigtig tunmousse som er nem at lave..

2 dåser tun i olie
100 g smør
1/2 dl creme fraice
salt, peber og citron

Afdryp tunen, bland med blødt smør ( jeg plejer at bruge kærgården 60%, det
smager godt nok men det bliver mere stiv=rigtig hvis du bruger rigtig
smør..Tilsæt også Creme fraice ( 9% kan bruges men 18% er bedst) salt, peber
og citron. Det hele røres grundigt sammen så der ikke er nogen klumper og
stilles på køl i serveringsfadet i mindst 4 timer - Velbekomme

Mvh
Rikke

Fra : hansen

Dato : 13-05-03 19:31

Den bedste tunmousse jeg har smagt, har jeg fra Karolines Køkken - jeg kan
ikke huske hvilket nummer. Det er opskriften på laksemousse, hvor jeg bare
har erstattet laksen med tun. Jeg synes det er en vældig god opskrift, fordi
den i stedet for smør bruger fløde og creme fraiche. Hvis du ikke lige har
Karoline-bøgerne og vil se opskriften, så skriv lige igen.
Lise

Fra : gap

Dato : 13-05-03 20:07

Hej Alle

Tusind tak allesamemn for alle de gode råd. Jeg har idag forsøgt mig med den
opskrift fra Karolines køkken som består af tun, creme fraiche smør, citron,
salt og peber. Den står i køleskabet lige nu så jeg ved ikke hvordan den
smager, men jeg håber min mand godtager den så jeg får lov at lave den til
vores datters 18 års fødselsdag om en uge.

Mange hilsner fra

Grethe

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-05-03 00:03

"gap" <gap@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]

> [...]
> smager, men jeg håber min mand godtager den så jeg får lov at lave den til
> vores datters 18 års fødselsdag om en uge.

Hejsa Grethe med familie

Jeg ville helt sikkert også have forslået Karolines tunmousse. Herhjemme er
det afgjort vores yndlingstunmousse. Den eneste ændring, vi foretager, er at
tilsætte et enkelt finthakket løg til opskriften, så bliver den helt perfekt
efter vores mening.

Håber, den falder i familiens smag og god fornøjelse med jeres datters
fødselsdag.

Med venlig hilsen
Karina