Ganske alm. brød....
Fra : zcully

Dato : 12-05-03 20:23

Jeg har tit bagt brød efter den alm. vand, gær, olie, mel opskrift og det
bliver også noget ganske udemærket brød. Har bl.a. brugt det meget til
pitabrød.

Men men men er der ikke en smart måde at tilføre det noget nyt uden at komme
alt for mange andre ting i?? Hvad plejer i at gøre?

På forhånd tak.

/Zcully

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 12-05-03 20:29

"zcully" <*removethis*zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men men men er der ikke en smart måde at tilføre det noget nyt uden at
komme
> alt for mange andre ting i?? Hvad plejer i at gøre?

Prøv at putte kærnemælk i i stedet for vand. Du kan også prøve at putte øl i
i stedet. Hvis du tillige stænker brødet med øl får du ikke øllebrød (højst
øl-brød...), men derimod en dejligt sprød skorpe.

Mvh Mads

Fra : Jynis

Dato : 12-05-03 21:17

> [...]
komme
> alt for mange andre ting i?? Hvad plejer i at gøre?

Prøv at mose en rest kartofler meget fint , og kom det i . Somme tider
kommer jeg lidt homming i , mogle gange bruger jeg kartoffelvandet, andre
gange kommer jeg en rest havregrød eller hvid sovs. Jeg bruger brødet til at
få anvendt resterne. Prøv , det er ikke værst.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Nette

Dato : 13-05-03 08:29

"zcully" skrev i en meddelelse
> Men men men er der ikke en smart måde at tilføre det noget nyt uden at
komme
> alt for mange andre ting i?? Hvad plejer i at gøre?

- Prøv at erstatte noget af melet med fuldkornshvedemel. ( Eller andet med,
durum, italiensk hvede el. lign).
- Prøv at tilsætte lidt mindre gær og langtidshæve brødet i stedet.
- Prøv at pensle med vand, æg el. mælk og strø med "jomfru i det
grønne".....
- Prøv at sætte et vandbad ind i ovnen, når du tænder den. Lad det stå
derinde sammen med brødet også.
- Prøv at lad evt. boller bage sammen til et "brydebrød" som har færre
skorper.

Eller prøv at gøre alle tingene ved samme brød. Kun fantasien sætter
grænser.

Nette

Fra : Bjorn

Dato : 13-05-03 09:44

On Mon, 12 May 2003 21:22:53 +0200, zcully wrote
(in message <3ebff488$0$298$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>):

> [...]
>
> Men men men er der ikke en smart måde at tilføre det noget nyt uden at komme
> alt for mange andre ting i?? Hvad plejer i at gøre?

Jeg kan finde på at putte 1 hvili i (hakket), eller frisk mynte, eller frisk
persille (og lidt hakket hvidløg), eller skifte ud alt?halvparten? af vandet
med knuste tomater fra dåse, eller hive noget ost i (Danablue er blant mine
favoritter), eller oliven, eller (hvad jeg ellers har af rester i køleskabet

- jeg har "brødbagemaskine" og bager derfor kun eet brød om gangen go bliver
derfor aldrig lei af at eksperimentere. -og ja, Det har hendt at brødet ikke
blev så godt som jeg havde håbet, men da er det bare at prøve igen med lidt
mindre eller lidt mere eller noget helt andet i maskinen

bjørn

Fra : tagaardsdal

Dato : 13-05-03 10:02

"zcully" skrev d. 12-05-03 20:23 dette indlæg :
> [...]
komme
> alt for mange andre ting i?? Hvad plejer i at gøre?

Hele hemmeligheden bag et godt brød er: melkvaliteten-og lang
hævetid.
Personligt elsker jeg at blande speltmel,(fra Aurion, købes i
helsekostbutikker)
med durummel. Lav din dej om aftenen, læg den i en lille hævekurv
natten over, bag
dit brød om morgenen/formiddagen. Dette giver et velduftende og meget
velsmagende brød.
Hilsen TAG

http://www.kandu.dk/