alger!!!
Fra : Dorthe, Rose & Ander~

Dato : 12-05-03 16:12

Hej alle

Min sviger far har et have basing til fisk ude i hans kolonihave, alle
fiskene er imidlertid døde i vinter , nogle kolge hoveder siger at det kan
være pga alger.

jeg ville så lige høre om der er nogle der ved hvad der er et godt middel
mod alger han har "suppealger"+trådalger+svævealger!!!
Han vi helst have noget der ikke er så hår ved naturen er der nogle har fx.
har nogle gode gamle husmor råd???? råd med "gift-prep" godtages også!!!

Hilsen
Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-05-03 22:04

On Mon, 12 May 2003 17:11:33 +0200, "Dorthe, Rose & Anders"
<dar@aab-net.dk> wrote:

>Min sviger far har et have basing til fisk ude i hans kolonihave, alle
>fiskene er imidlertid døde i vinter , nogle kolge hoveder siger at det kan
>være pga alger.

Alger i sig selv skader ikke fiskene. Men hvis algerne f.eks ligger på
bunden og rådner, så bruger de ilten i vandet og så dør fiskene.

> [...]
>har nogle gode gamle husmor råd???? råd med "gift-prep" godtages også!!!

Masser af planter i og ved dammen. Og pas meget på ikke at fodre fiskene
for meget. Det der kommer ind kommer også ud igen. Og for meget næring i
vandet giver alger.

Man kan godt købe diverse midler mod alger, men de fjerner kun
symptomerne, det er bedre at gøre noget ved problemet.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-05-03 07:19

> [...]
fx.
> har nogle gode gamle husmor råd???? råd med "gift-prep" godtages også!!!

En "kartoffelpose" fyldt med byghalm... Jeg ved ikke hvorfor - men det
holder alger væk...

/Nygaard

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-05-03 08:17

Keld Nygaard skrev:

> En "kartoffelpose" fyldt med byghalm... Jeg ved ikke hvorfor - men det
> holder alger væk...

Fordi der til at nedbryde halmen skal bruges de tidligere omtalte
næringsstoffer (kvælstof) -- og dermed fjernes (i det mindste) en del
af algernes livsgrundlag.

Men halmen skal vel tages op på et eller andet tidspunkt, så
næringssaltene ikke frigives igen...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Keld Nygaard

Dato : 13-05-03 10:24

> [...]
> af algernes livsgrundlag.
>
> Men halmen skal vel tages op på et eller andet tidspunkt, så

Jeg kender det fra rensningsanlæg, hvor man tit har en halmballe til at
sejle rundt i efterklaringstankne (De store åbne tanke). De siger at en
halmballe holder ca. en sæson.

/Nygaard

Fra : graverenuth@tiscali.~

Dato : 15-05-03 22:09

Man kan få et pulver hos dyrehandleren som gør kål på div. alger. Men det er
også vigtigt at måle surhedsgraden i vandet. Den slog nemlig vores fisk
ihjel.

Hilsen Duh