Hvad gør I med jeres mælkebøtter
Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-03 08:17

Jeg har lige hevet en ordentlig masse haveskræppe, skvalderkål og mælkebøtter
op her i ugeenden.

Hvis jeg smider det direkte på komposten gror de gladeligt videre.
Jeg ønsker heller ikke at kontaminere min kompostjord med ukrudt eller
mælkebøttefrø, så hvad gør man med det man har hevet op, brænder det??

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 12-05-03 08:26

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ønsker heller ikke at kontaminere min kompostjord med ukrudt eller
> mælkebøttefrø, så hvad gør man med det man har hevet op, brænder det??

smider dem i en tæt lukket plasticpose....så holder den på fugten og det
kompostere hurtigt

Lasse

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-03 08:36

Lasse Lundberg wrote:

> "Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> wrote in message

> mælkebøtter

> smider dem i en tæt lukket plasticpose....så holder den på fugten og det
> kompostere hurtigt

Hvad med frøene, de rådner da ikke.
Og den sure haveskræppe eller skvalderkål, rådner de osse på denne måde?

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-05-03 08:45

Roberto Saldo skrev:

> Hvis jeg smider det direkte på komposten gror de gladeligt videre.
> Jeg ønsker heller ikke at kontaminere min kompostjord med ukrudt eller
> mælkebøttefrø, så hvad gør man med det man har hevet op, brænder det??

Jeg bruger i stor stil mælkebøtter som jorddække under de lidt større
planter som jordskokker og majs. Det bedste er at stikke dem og lægge
dem ud i en periode med tørt og varmt vejr -- så tørrer de hurtigt ud,
og gror ikke videre.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-03 08:49

Jakob Bock wrote:

> [...]
> planter som jordskokker og majs. Det bedste er at stikke dem og lægge
> dem ud i en periode med tørt og varmt vejr -- så tørrer de hurtigt ud,

Okay, men hvis de har sat blomster, vil frøene så ikke modnes på helt alm vis?

Fra : Jakob Bock

Dato : 12-05-03 09:30

Roberto Saldo skrev:

> Okay, men hvis de har sat blomster, vil frøene så ikke modnes på helt alm vis?

Jo, nogle gør, men langt fra alle. Det er dog ikke noget problem.
Jordskokstykket er praktisk talt ukrudtsfrit, men her sørger jeg også
altid for at dække jorden godt. Lige nu er den dækket med stænglerne
fra sidste års jordskokker, som jeg har klippet i mindre stykker.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mogens

Dato : 12-05-03 10:13

On Mon, 12 May 2003 09:17:01 +0200, Roberto Saldo <rs@Oersted.DTU.dk>
wrote:

> [...]
>Jeg ønsker heller ikke at kontaminere min kompostjord med ukrudt eller
>mælkebøttefrø, så hvad gør man med det man har hevet op, brænder det??

Mælkebøttebladene er udemærkede i en salat og så er de billige.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-05-03 11:06

Roberto Saldo skriver:

> [...]
> Jeg ønsker heller ikke at kontaminere min kompostjord med ukrudt eller
> mælkebøttefrø, så hvad gør man med det man har hevet op, brænder det??

Her hos os får hønsene dem, og både mælkebøtter og skvalderkål er meget populære!
Så hvad med et par dværghøns bagerst i haven?
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-03 11:11

Dorthe Prip Lahrmann wrote:

> Roberto Saldo skriver:

> Her hos os får hønsene dem, og både mælkebøtter og skvalderkål er meget populære!
> Så hvad med et par dværghøns bagerst i haven?

Jo det lyder meget delikat, men så bliver der jo nok mangel i det lange løb :)

Fra : Frederiksen

Dato : 12-05-03 14:07

> Her hos os får hønsene dem, og både mælkebøtter og skvalderkål er meget
populære!

Vi har 8 store høns og en hane, og de kan ikke holde 400 kvm fri for hverken
mælkebøtter eller skvalderkål, så jeg foretrækker metoden med platiskposer
til det hele er rådnet op.

Mvh Maria

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-05-03 13:58

"Roberto Saldo" <rs@Oersted.DTU.dk> skrev i en meddelelse news:3EBF4A6D.24C382C0@Oersted.DTU.dk...

> [...]
> Jeg ønsker heller ikke at kontaminere min kompostjord med ukrudt eller
> mælkebøttefrø, så hvad gør man med det man har hevet op, brænder det??

Kun en kort tid indtil det er dækket af andet grønt materiale.
En kompostbunke skal have ilt og tilstrækkelig
kvælstof for at de grønne plantedele omsættes -
gerne lidt kalk ( aske kan bruges).
En god kompostbunke kan let blive 60-80 grader
varm, det er der ikke mange frø, der overlever.
Det kræver blot at der er iltadgang - en for tæt kompost
bliver i stedet til ensilage.
I forvejen er der over 100.000 spiredygtige frø
for hver kvm. have, derfor vil det ikke have nogen
virkning at fjerne f.eks. mælkebøttefrø.

Per A. Hansen