Dræbersnegl - hvorfor ikke spansk skovsneg~
Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 11-05-03 15:17

Som bosiddende i Grønland har jeg ikke fået starten med af sneglens
indtog i Danmark - og synes (måske derfor) at betegnelsen dræbersnegl
er en utrolig dårlig betegnelse.

Så vidt jeg kan se dræber den ikke andre dyr, men æder en masse grønt
og _døde_ dyr.

Hvorfor ikke blot kalde den for spansk skovsnegl [1] i stedet - selv
om der ikke er så meget drama over det navn?

Hvis nogle mener dette hører til i sprog-gruppen kan de jo sætte fut
til den - jeg skriver indlægget her i have-gruppen da havefolket nok
har mest at gøre med omtalte snegl - og derfor nok også kan være
medvirkende til om dyret skal have navneforandring.

Og så håber jeg ikke der er for mange af dem i Sønderborg når vi
flytter derned til efteråret

[ 1]
<http://makeashorterlink.com/?K2CE42584>
eller den lange:
<http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/groennetips/10380000.htm>

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Calle.

Dato : 11-05-03 15:31

Jørgen Linde Sørensen wrote:
> Og så håber jeg ikke der er for mange af dem i Sønderborg når vi
> flytter derned til efteråret

I skal være velkomne.
Desværre! Der er mange af dem her på Als, det var der ihvertfald sidste
år, så vi må se hvordan det går i år.

--
Calle

Fra : Margit

Dato : 11-05-03 17:35

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jørgen Linde Sørensen
> (den anførte mail-adresse er gyldig - - -
> - - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Er en dræbersnegl det samme som en spansk skovsnegl?

Mvh. Margit

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 16-05-03 14:58

Margit skrev:

>"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

><http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/presse/groennetips/10380000.htm>

>Er en dræbersnegl det samme som en spansk skovsnegl?

Jeps, i hvertfald ifølge den side jeg linkede til i mit indlæg.

Fra : Bakke

Dato : 11-05-03 20:10

> [...]
>
> Hvorfor ikke blot kalde den for spansk skovsnegl [1] i stedet - selv
> om der ikke er så meget drama over det navn?
Der er ganske rigtigt tale om den såkaldte Iberiske skovsnegl-

Er man træt af de idiotiske rygter om dens farlighed og dens indtrængen på
egen grund kan man jo bare i plantehandlen bestille en gang sneglenematoder.
De skal såmænd nok klare sneglene i løbet af 2 - 3 uger.

Og det virker helt fint.

Hvad de iberiske snegle direkte dræber - og derfor giver navn til - er nok
en smule tvivlsomt. Men de æder gerne døde artsfæller, og det er netop
derfor et skud sneglenematoder er så effektivt.

For de spreder sig helt automatisk via kanibalisme til hele populationen.

Mvh

Bo

Fra : Jysch

Dato : 11-05-03 21:54

Undskyld mig, men hvad er en gang sneglenematoder?

Fra : Anette

Dato : 12-05-03 00:09

Jørgen Linde Sørensen <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvorfor ikke blot kalde den for spansk skovsnegl [1] i stedet - selv
> om der ikke er så meget drama over det navn?

Det er vist ikke kun for drama'et skyld at den bliver kaldt dræbersnegl.
Jo, de vokser eksplosivt i antal, og jo, et større antal snegle kan lægge
køkkenhaven øde på få dage, men værre er at det slim sneglene efterlader sig
på feks salat, jordbær og andet frugt og grønt man spiser ukogt, indeholder
store mængder colibakterier. Colibakterier som mennesker kan blive møgsyge
af , eller i værste fald - når der er tale om mennesker med svækket
immunforsvar - kan dø af.
Slim fra den iberiske skovsnegl lader sig ikke bare skylle af diverse
grøntsager og frugter, med vand.
Frugt og grønt med snegleslim på, bør kasseres..

/ Anette