Webers store kogebog og stegetider?
Fra : Alex Jensen

Dato : 11-05-03 12:49

Som førstegangsejer af en Weber One-touch Gold (57 cm) har jeg investeret i
Matthew Drennan's store originale Weber-kogebog.

Den er jeg umiddelbart meget glad for, men der er en ting der undrer mig. I
bogen står der, at hvis man f.eks. steger culottestege, så skal
stegetermometeret vise 71 grader (medium) før kædet tages af, hvorefter det
hviler i ca. 15 min. Jeg har flere andre steder læst (godt nok til alm.
ovn), at stegetermometeret skal vise omkring 62 grader før kødet tages af og
derefter hviler.

Er der ikke stor stege-forskel på 71 og 62 grader og er der erfaringer her,
jeg kan trække på?

Mvh

AJ

Fra : ram2

Dato : 11-05-03 13:07

"Alex Jensen" skrev d. 11-05-03 12:49 dette indlæg :

> Er der ikke stor stege-forskel på 71 og 62 grader og er der erfaringer
her,
> jeg kan trække på?

Hej Alex.
Jo du har ret. Det virker forkert med den temperaturangivelse du nævner.
Jeg følger nedenstående, som jeg fandt på nettet, efter jeg havde fået
et digitalt termometer, og disse angivelser passer perfekt i alm. ovn

[citat]
Kødfarve og tilberedningsgrad    Temperatur hvor kødet skal ud
Rigtig blodrødt     52-55oC
Rosastegt     55-60oC
Gennemstegt (gråt)     65-68oC
[/code]

Jeg har lidt mere om kød fra samme artikel hvis du er interesseret.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : Padmé Amidala

Dato : 11-05-03 15:18

"Alex Jensen" <alex@alexjensen.dk> wrote in message >
> Er der ikke stor stege-forskel på 71 og 62 grader og er der erfaringer
her,
> jeg kan trække på?
>
> Mvh
>
> AJ

Hej Alex.
Jeg har flere gange stegt culottestege i min weber og jeg går ud fra at
centrumstemperaturen skal være 62-65 grader, for at den er rosa...Og det
giver et perfekt resultat hver gang.

God fornøjelse

VH
Padmé Amidala

Fra : Ib

Dato : 11-05-03 15:42

Jeg købte sjovt nok selvsamme bog igår :)
Og undrede mig også over det skema.... det må naturligvis være en fejl.
Blive jo ikke specielt bedre af at de siger man skal lade kødet hvile i
*STANIOL* - hvilket jo er en forbrydelse.....

Fra : Alex Jensen

Dato : 11-05-03 19:27

Jeg ved ikke om det er en fejl, men hvis det er er den gentaget mange gange.
Hvis du f.eks. ser side 88-89 vil du se, der alle steder står 71 grader -
lidt mystisk tro jeg.

AJ

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-05-03 19:56

> [...]
og
> derefter hviler.
>
> Er der ikke stor stege-forskel på 71 og 62 grader og er der erfaringer

Jo, forskellen er enorm. Men vær opmærksom på at der faktisk er mange steder
i verden, hvor rødt oksekød er en vederstyggelighed. Og med (IMHO)
amerikanernes (grov generalisering) udbredte skræk for noget, der ikke er
stegt/kogt helt igennem forekommer det mig sandsynligt at det måske er et
udslag af dette, der kommer til udtryk i bogen.

vh
Jan

Fra : ram2

Dato : 11-05-03 20:15

"Jan Bøgh" skrev d. 11-05-03 19:56 dette indlæg :
> [...]
et
> udslag af dette, der kommer til udtryk i bogen.

Jo men 71 gr. er jo 71 gr. uanset hvad farve man ønsker kødet. Efter min
bedste overbevisning og erfaring, vil kød der har midtertemp. på 71 gr.
ikke være det vi forstår ved medium, men gråt - altså gennemstegt.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : BHR

Dato : 12-05-03 15:31

Det er nok Farenheigt
mvh
BEnny

Fra : Ib

Dato : 12-05-03 15:54

71 gr. fahrenheit er = ca. 21 gr Celsius - så det tror jeg ikke ;)
Men rigtig nok at det sikkert ikke er en fejl (er ihvertfald det forkerte
ord at bruge), for det er gennemgående i hele bogen.

Så tror at Jan Bøgh's forklaring måske er noget af det nærmeste på sandheden
:)

Men anyway - helvede fryser til is før min steg bliver 71 gr i midten.....