Rababerbolmst
Fra : Anne Stokholm

Dato : 10-05-03 09:35

Hejsa...

Er der nogen der ved om selve stokken med blomsten på en rababerplante
skal skæres af/hives op?

Det er nemlig sådan at vores rababerplanter har fået en del blomster i
år, og hvilken betydning for høsten det får, ved vi så ikke?

Med venlig hilsen

Anne Stokholm

Fra : fa.dk

Dato : 10-05-03 10:43

"Anne Stokholm" skrev d. 10-05-03 09:35 dette indlæg :
> [...]
>
> Det er nemlig sådan at vores rababerplanter har fået en del blomster i
> år, og hvilken betydning for høsten det får, ved vi så ikke?

Hej Anne
Jeg har ikke ikke før tænkt over problemstillingen. Mine rabarber
blomstrer hvert år, men først midt på sommeren - og der er jeg holdt op
med at interessere mig for rabarber. Jeg kan bedst lide de spæde skud.
Jeg slog det dog op, og der står: ".. blomsterudviklingen tager megen
kraft fra planten, så vil man skåne den, knækkes blomsterstænglen af..."
I øvrigt står der også, at man skal undgå at høste i juli og august,
idet oxylsyreindholdet stiger i denne periode. I september falder
syreindholdet igen.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : Anne Stokholm

Dato : 10-05-03 12:51

Hej Frank

Mange tak for dit hurtige svar. Nu er det besluttet at de skal aflives
de stakkels blomsterstængler I øvrigt var jeg slet ikke opmærksom
på det med at høste i juli og august, så tak for oplysningen.

Med venlig hilsen

Anne Stokholm

Fra : fa.dk

Dato : 10-05-03 23:38

"Anne Stokholm" skrev d. 10-05-03 12:51 dette indlæg :
> [...]
> de stakkels blomsterstængler I øvrigt var jeg slet ikke opmærksom
> på det med at høste i juli og august, så tak for oplysningen.

For god ordens skyld:
Det står i Mette Østergaard: Den økologiske have.
Frank

http://www.kandu.dk/