plankeværk
Fra : claus v

Dato : 09-05-03 18:20

Hej gruppe

min nabo er idag gået igang med opsætning af et plankeværk

hvordan er reglerne hvi han opsætter et plankeværk på hans egen grund men
langs skel

skal han male det i samme farve som plankeværket det støder op til

eller har jeg lov til selv at male det i samme farve som det eksisterende
plankeværk

det skal siges at hele min have er indhegnet af et plankeværk malet i grå
farve undtagen lige et stykke på seks meter som naboen nu er igang med at
opsætte

og ja jeg burde selvfølgelig snakke med ham om det men efter 4 gange
politianmeldelse for en båd placeret på min egen grund en meter fra skel så
er vi desværre kommet ud over dette punkt

claus

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 11-05-03 01:23

"claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> politianmeldelse for en båd placeret på min egen grund en meter fra skel

> er vi desværre kommet ud over dette punkt

Kig her:
http://www.hegnsloven.dk/

Thomas

Fra : claus v

Dato : 11-05-03 17:53

> "claus v" <NOwinga30SPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> så

> Kig her:
> http://www.hegnsloven.dk/
>
> Thomas

Det eneste jeg kan finde i hegnsloven er paragraf 25 som fortæller at jeg
har ret til at sætte espalier og mindre skure fast op af hegnet
der står intet om maling

eller sagt på anden måde så kan jeg ikke finde noget om maling af plankeværk

plankeværket er sat op i direkte forlængelse af et eksisterende plankeværk
malet i grå på min side så umiddelbart vil jeg mene at jeg har lov til at
male det nye plankeværk grå selv om det står på naboens grund langs skel

det er jo trods alt os der skal kigge på det

men hvis der er en eller anden der kan henvise til en paragraf eller evt
selv har været igennem noget lignende.

og ja jeg har overvejet bare at male det men naboen har det med at sende bud
efter politi og kommune bare der er det mindste så jeg vil helst holde mig
inden for lovens grænser.

claus

claus

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-05-03 18:20

> [...]
bud
> efter politi og kommune bare der er det mindste så jeg vil helst holde mig

Jeg er bange for, at hvis naboen har overholdt reglerne i hegnsloven for
opsættelse af plankeværk på egen grund, er det ham der bestemmer art og
udseende
Det skal være meget grelt og meget generende før hegnstilsynet vil gribe
ind.
Hvis du begynder at male uden hans samtykke kan du formodentlig anklages for
hærværk og blive dømt til at genskabe oprindeligt udseende, så det er ikke
en farbar vej....
Er det ikke på tide at få bilagt den nabostrid? Det er surt og besværligt at
være uvenner med naboen.
Køb nogle gode bøffer og noget rødvin, læg nogle bajere i køleskabet og
inviter naboen ind til en grillaften. Når han sidder i din have, kan han
sikkert selv se at det ser åndsvagt ud med en anden farve på de 6 m hegn.
Hvis du samtidigt inviterer ham med ud at sejle en tur i den båd der
åbenbart er årsag til nabostriden, kan det jo være at det problem også
forsvinder i løbet af sommeren
Problemerne opstår først når man holder op med at tale sammen. Min erfaring
er, at selv 'sure naboer' godt kan indse sund fornuft når man får snakket om
tingene.

Gode naboer er en daglig glæde )
mvh Carsten

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-05-03 19:11

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
erfaring
> er, at selv 'sure naboer' godt kan indse sund fornuft når man får snakket

Enig.
Det kunne godt lyde som om, samtalen skal hjælpes lidt på vej.
Og så takker jeg Vorherre for bøgehække og gode naboer, hvor rødvin ikke er
nødvendig, men en behagelig afveksling.
Det er dog utroligt, hvad plankeværker kan give anledning til.

Hilsen Inger

Fra : John Damm Sørensen

Dato : 11-05-03 21:04

Claus,

Det afgørende er om der er tale om et fælles hegn eller der er tale om et eget
hegn.
Det er min opfattelse, at et fælles hegn vedligeholdes i fællesskab. Hvis det
nye hegn er placeret mere en 20-30 cm inde på din nabos grund, er der
formentligt tale om et eget hegn, som naboen selv skal vedligeholde. Hvis I bor
i byzone har du krav på et fælles hegn.
I byzone bør du være opmærksom på reglerne i byplan/lokalplan for området. Ofte
indeholder disse planer regler om levende hegn, som tilsidesætter Hegnslovens
regler.

Hilsen
John Damm Sørensen

Fra : claus v

Dato : 12-05-03 16:26

">
> [...]
> nye hegn er placeret mere en 20-30 cm inde på din nabos grund, er der
> formentligt tale om et eget hegn, som naboen selv skal vedligeholde. Hvis

hegnet er placeret langs skel maks 10 cm fra skel der hvor det er længst væk
og så er det sat i direkte forlængelse af et indtil nu fælleshegn som var
malet da vi overtog huset jeg er godt nok i tvivl om det står i skel eller
måske et par cm inde på naboens side.

men det er åbenbart kun muligt at få et svar hvis man bekoster hegnssyn og
alverdens andre ting og det har jeg egentlig ikke lyst til at sætte igang så
jeg tror bare at jeg maler det så må naboen jo igang med politi kommune og
tilsidst hegnssyn

claus

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 16-05-03 14:51

claus v skrev:

>hegnet er placeret langs skel maks 10 cm fra skel der hvor det er længst væk

Hvis situationen ikke kan blive meget værre kan det måske være en
fordel med et dobbelt hegn

Altså sætter du et hegn op 10 cm inde på din grund og bestemmer farven
på din side. Naboen kan jo være ligeglad - han kan ikke se dit hegn
hvis du holder dit hegn i samme højde som hans hegn.

En sidebemærkning: Hvorfor klagede han over din båd?
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : claus v

Dato : 18-05-03 10:01

> [...]
> hvis du holder dit hegn i samme højde som hans hegn.
>
> En sidebemærkning: Hvorfor klagede han over din båd?

det vil da være ret dumt at sætte et plankeværk mere op når det eksisterende
plankeværk sammen med det nye udfylder fumktionen fint plankeværket er flot
udført i lige forlængelse af det eksisterende plankeværk som hidtil har
fungeret som fælleshegn som jeg har malet og vedligeholdt naboen har
ydermere forhøjet et stykke af det eksisternde fælleshegn med 15 cm det vil
sige at hegnet består dels af malet hegn dels af trykimprægneret hegn og da
jeg ikke kan forestille mig at det nederste hegn er fælleshegn og det stykke
naboen har forhøjet skulle være eget hegn så føler jeg mig i min gode ret
til at betragte hele hegnet som fælleshegn og derfor også i min fulde ret
til at male det på min side.

ja hvorfor klagede han over min båd jeg ved det egentlig ikke måske fordi
den stod en meter fra skel og når jeg gik i båden og arbejdede så kunne jeg
kigge over buskene ind i hans have politiet har været her flere gange og
konstateret at jeg ikke gjorde noget forkert jeg gik tilfældigvis og
arbejdede på båden en af gangene de var her og talte derfor med betjentene
som fortalte at de havde været her gentagende gange på grund af klager fra
naboen men endnu havde de ikke set os gøre noget som kunne være til gene for
naboen.

er der i grunden ikke en lov der kan forbyde den slags ja jeg vil næsten
kalde det chikane når politiet uden grund bliver tilkaldt den ene gang efter
den anden.

så snart vi får en periode med tørvejr så bliver plankeværket malet

claus