PS Demansoni cichlider
Fra : Peter Anskjær

Dato : 09-05-03 12:08

Hej NG
Jeg har disse cichlider og har nu set en der ligner fuldstændigt i en
akvariebutik. Den eneste forskel er nogle gule pletter lige under
halefinnen. Er dette en PS Demansoni, eller er det en anden slags
cichlide.

Mvh
Peter

Fra : Mikael Knop

Dato : 09-05-03 14:03

Det er desværre fuldstændigt umuligt at sige. Der er masser af arter fra
Malawi søen som ligner hinanden på en prik, eller ihvertfald kun med meget
små variationer, så medmindre forhandleren kender artsnavnet ( det
latinske!) og også gerne fangststed/lokation, så hold dig langt væk fra den!
Der findes masser af malawicichlider i handlen, såvel hos forhandlere som
privat, så der er ingen grund til at købe noget man ikke er sikker på. Og
lige netop demasoni'en er da så almindelig, at du uden problemer kan finde
nogen et sted hvor man ved hvad man sælger.
MVH Mikael.

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-05-03 19:42

Peter Anskjær <anskjaer@(remove)omk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fs2nbvskis0bvt8uq7lqi8bpsnmi6jfiph@4ax.com...
> [...]
> akvariebutik. Den eneste forskel er nogle gule pletter lige under
> halefinnen. Er dette en PS Demansoni, eller er det en anden slags

Er det ægpletter i gatfinnen, eller er det pletter på selve kroppen??
Hvis det er ægpletter, så er det bare hanner, du har set, og hvis de har
en pæn størrelse,
så er det ret sandsynligt. Der er mange som køber en flok og så sorterer
de overskydende
hanner fra, så der f.eks er 1 han og 4 hunner.
Med de fleste andre Mbunaer, er det til at se forskel på hanner og
hunner, men netop med P. demasoni,
er det stort set umuligt, for normalt er hunnen lidt svagere farvet end
hannen, men nogle dage har hunnen præcis
den samme farve. Hvis det er fordi du går og tænker på at købe dem, så
drop det og køb en 10 stykker i lille størrelse
og lad dem vokse til. Det får du bedst resultat med.

Carsten

Fra : Ken Holm Thomsen

Dato : 09-05-03 20:31

Det kan også dreje sig om ps. sp. kingsizei. Se billede på følgende link
http://www.africanfish.com/htm/fisch_144.htm

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-05-03 21:25

Ken Holm Thomsen <kht@teliamail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ebc03d4$0$21553$d40e179e@nntp01.dk.telia.net...
> Det kan også dreje sig om ps. sp. kingsizei. Se billede på følgende link
> http://www.africanfish.com/htm/fisch_144.htm

Det kunne det, bortset fra at bundfarven er lys, hvorimod demasoni er
mørk.

Samt denne lille detalje, at det var under halefinnen, og ikke
rygfinnen.

Carsten

Fra : Shiva

Dato : 11-05-03 21:58

Jeg har selv Demasoni fisken , og hvis det var en flot fisk på mellem 6-8 cm
, er det 98% sikkert en Han ..
Jeg syntes selv at den er nem at genkende , bortset fra Saulosi uden deres
Hun ,,, selvom Hannen er lidt mere kileformet end Demasonihannen.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 12-05-03 21:57

On Fri, 09 May 2003 13:07:49 +0200, Peter Anskjær
<anskjaer@(remove)omk.dk> wrote:

> [...]
>akvariebutik. Den eneste forskel er nogle gule pletter lige under
>halefinnen. Er dette en PS Demansoni, eller er det en anden slags

Takker alle for indlæg. Jeg spurgte med tanken om at købe fisken.
Dette har jeg droppet da det ikke er 100% sikkert at det er en
Demansoni, jeg har ikke lyst til at tage chancen.

Mvh
Peter

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-05-03 22:21

Peter Anskjær <anskjaer@(remove)omk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hj20cvoeusiecnjpm8kenmi9na14d40j0h@4ax.com...

> Takker alle for indlæg. Jeg spurgte med tanken om at købe fisken.
> Dette har jeg droppet da det ikke er 100% sikkert at det er en
> Demansoni, jeg har ikke lyst til at tage chancen.

Har du ikke mulighed for at låne et digitalt kamera, og så tage et par
billeder af dem??

Hvad kalder butikken dem?

Carsten

Fra : Peter Anskjær

Dato : 13-05-03 10:21

On Mon, 12 May 2003 23:20:59 +0200, "Carsten Gall" <cgall(dette
fjernes)@vip.cybercity.dk> wrote:

<snip>

> Har du ikke mulighed for at låne et digitalt kamera, og så tage et par
>billeder af dem??

Jeg kan da egentlig lige smutte forbi i dag og se om han stadigvæk har
den, så kan jeg da godt tage et billede af den.

> Hvad kalder butikken dem?

han mente det var Demansoni, men han handler ikke med cichlider
normalt og var ikke sikker. Det er klovnfisken på Frederiksberg All'e
jeg har set fisken i.

Mvh
Peter