Absint
Fra : Hallo@hallo.dk

Dato : 08-05-03 18:34

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe men

er der nogen der ved om Absint er farligere end bare at drikke sig hammer
lam. og en ting mere er det ulovligt i danmark.

hvis det ikke er den rigtige gruppe skriv lige hvilken jeg så skal vælge

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 08-05-03 22:51

<Hallo@hallo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lam. og en ting mere er det ulovligt i danmark.
>
> hvis det ikke er den rigtige gruppe skriv lige hvilken jeg så skal vælge

Så vidt jeg husker:

Engang var absint farligt, det var noget med de stoffer der var i drikken
eller det, den var lavet af - husker ikke det præcist. Hvis du har tålmod,
kan du nok finde noget om det på nettet. Monet ( Manet?) har lavet billeder
af syge, forsumpede absintdrikkere.

Den absint der sælges nu er ikke farlig - der er vel ikke meget forskel på
Absint og Pernod. Men put nu rigeligt med vand i - det gør den sundere, og
du mister knap så mange hjerneceller. En fyr der har drukket sig hammerlam,
er heller ikke så lækker - og hvis han drikker sig hammerlam for at score,
kan der senere opstå meget alvorlige komplikationer, når scoringen skal
nydes

VH Birgitte

Fra : Tina

Dato : 08-05-03 23:24

<Hallo@hallo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe men
>
> er der nogen der ved om Absint er farligere end bare at drikke sig hammer
> lam. og en ting mere er det ulovligt i danmark.

Sakset fra aok.dk:

Historien
Ordet absint kommer af det græske ord apsinthion, som betyder malurt. Det
var det høje indehold af malurt, som indeholder nervegiften tujon, der
omkring år 1900 gav parisiske kunstnere som Toulouse-Latrec og Van Gogh
hallucinationer og inspiration, når de drak absint. Derfor blev absinten
også kaldt den grønne muse. Det var de fattiges billige rusmiddel, men
ulempen var at lang tids misbrug gjorde absint-drankerne blinde og gav dem
kramper, epileptiske anfald, demens og forandrede deres personlighed. Derfor
blev absint forbudt i Frankrig i 1915.

Firmaet Pernod, som i sin tid var det første til at sætte produktionen af
absint i system, har nu sent en absint ud på hylderne i forretningerne og i
barerne. Den hedder Absinthe og indeholder 68 procent alkohol. Den opfylder
EU-direktiverne om, at nutidens absint kun må indeholde en brøkdel af den
mængde malurt, som fandtes i datidens vanedannende drik, så i dag er det
absintens alkoholstyrke, du skal vogte dig for.

Malurt smager meget bittert, og derfor blandede man i forrige århundrede
absinten med sukker. Man anbragte en sukkerknald på en ske med en masse
huller i over et glas og dryppede langsom vand over til sukkeret var opløst
og den grøngule klare væske langsomt opaliserede til en tåget væske. Da
nutidens absint ikke er bitter (med mindre du får fat i en ulovlig
fremstillet) er der ingen grund til at tilsætte sukker - ud over at det er
et sjovt ritual.

Resten af artiklen kan læses her: http://www.aok.dk/E/G/CPHDK/0000/12/76/

Fra : gif@hotmail.com

Dato : 09-05-03 13:26

Hvor meget koster sådan noget, og hvor kan man få det henne (Fyn) det må
gærne være det ulovlige

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 09-05-03 14:18

<gif@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor meget koster sådan noget, og hvor kan man få det henne (Fyn) det må
> gærne være det ulovlige

Mener du, at du gerne vil købe: men ulempen var at lang tids misbrug gjorde
absint-drankerne blinde og gav dem
kramper, epileptiske anfald, demens og forandrede deres personlighed.

Du må allerede have drukket noget, der er mindre sundt.

VH Birgitte

Fra : gif@hotmail.com

Dato : 09-05-03 18:26

Man kan jo godt prøve det bare en gang

Fra : Andrew

Dato : 11-05-03 18:20

> Man kan jo godt prøve det bare en gang

Tror du ikke narkomanerne der ligger og sumper på et eller andet offentligt
toiletgulv sagde det samme den gang i tidernes morgen hvor de "lige skulle
prøve det een gang".

Hvad er det du prøver at flygte fra ?!

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-03 20:02

ingen ting det kunne jo. bare være fedt nu når man skal på MF

Fra : arc@na

Dato : 18-05-03 11:18

Hallo@hallo.dk wrote in

> er der nogen der ved om Absint er farligere end bare at drikke sig
> hammer lam. og en ting mere er det ulovligt i danmark.

Til første del: Ja! Rigtig absinth er (bl.a.) lavet på planten Malurt,
som indeholder det meget giftige stof thujon. Thujon forstærker
alkoholvirkningen, og rusen i sig selv varer betydelig længere end på
"almindelig" booze. Thujon har iøvrigt skadelige virkninger på bl.a.
nervesystemet.

Til anden del: Ja, af de ovennævnte årsager. Hvorvidt forbudet håndhæves
er et spørgsmål, ligesom det er et spørgsmål, om den absinth man kan købe
i Danmark i virkeligheden ER absinth, eller bare noget der smager som
absinth.

arc@na