udregning i m2 af parcelgrund
Fra : Marco

Dato : 07-05-03 07:39

Har prøvet i en anden NG uden held, så jeg prøver her, da det jo har med
hus-og-have at gøre.

Hvor mange kvm. er en grund på nord 5,2 cm. x øst 4,5 cm. x syd 6,7 cm. x
vest 7,5 cm., når
1,7 cm. er 10 m.

Jeg ønsker helst selve resultatet samt en forklaring derpå :)

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter C.

Dato : 07-05-03 08:27

> Hvor mange kvm. er en grund på nord 5,2 cm. x øst 4,5 cm. x syd 6,7 cm. x
> vest 7,5 cm., når
> 1,7 cm. er 10 m.
>
> Jeg ønsker helst selve resultatet samt en forklaring derpå :)

Forudsat at nord-øst hjørnet er vinkelret er din grund på 1139 m2

Jeg trak 4 streger på den angivne længde op i AutoCAD, og scalerede fra 17
til 10000.
Bad derefter om en arealberegning af firkanten......vupti

MVH Peter C.

Fra : Marco

Dato : 07-05-03 09:15

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev:

> [...]
> til 10000.
> Bad derefter om en arealberegning af firkanten......vupti

Ja, med sådan et program er det jo nemt nok :)
Desværre er nord-øst hjørnet ikke helt vinkelret. Jeg har postet et billede
af parcellen på dk.binaer.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter C.

Dato : 07-05-03 09:54

> Desværre er nord-øst hjørnet ikke helt vinkelret. Jeg har postet et
billede
> af parcellen på dk.binaer.

Med vinklerne "på øjemål" bliver det så 1181 m2.

MVH Peter C.

Fra : Marco

Dato : 07-05-03 10:00

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev:

> Med vinklerne "på øjemål" bliver det så 1181 m2.

AutoCAD og vinkler på øjemål er præcist nok :)

Med tak for hjælpen

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Simon [8230]

Dato : 07-05-03 09:22

det kan også lade sig gøre ved at, tegne grunden - igen med nord/øst hjørnet
som vinkelret at udregne der "manuelt".
Altid rart at omregne 1,7:10000 = 1:5880 = 1cm:5.88m

her skal man bare tænke i vinkelrette trekanter når man skal udregne de
"skæve sider" = syd og vest.
Min metode er helt sikker mere upræcis end AutoCAD, men det er jo ikke alle
der programmet.

Jeg fik arealet til 1132,5 m^2

Simon
Åbyhøj.

Fra : Pia J

Dato : 07-05-03 09:16

"Marco" <meco@ofir.dk> wrote in message news:b9a9mu$d0s$1@sunsite.dk...
> [...]
> hus-og-have at gøre.
>
> Hvor mange kvm. er en grund på nord 5,2 cm. x øst 4,5 cm. x syd 6,7 cm. x

Jeg er ikke noget matematisk geni, men jeg kan da prøve alligevel.

1m = 0,17 cm
7,5 cm divideret med 0,17 (hvor mange meter er der i 7,5 cm) = 44,12 m

del din tegning op i overskuelige firkanter eller trekanter og læg tallene
sammen.

:Pia

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-05-03 09:24

"Marco" <meco@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange kvm. er en grund på nord 5,2 cm. x øst 4,5 cm. x syd 6,7 cm. x
> vest 7,5 cm., når
> 1,7 cm. er 10 m.
>
> Jeg ønsker helst selve resultatet samt en forklaring derpå :)
Hej Marco
Jeg får din grund til ca. 1235m2.
En mulig formel er:
(N+S)/2 x (Ø+V)/2 = X cm2

Nu har vi arealet i cm2, så skal vi bare have klaret målestokforholdet.

(X/(1.7x1.7) x (10 x 10)

mvh
Carsten

Fra : Marco

Dato : 07-05-03 09:46

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev:

> Jeg får din grund til ca. 1235m2.
> En mulig formel er:
> (N+S)/2 x (Ø+V)/2 = X cm2

Hjælp, nu har jeg fået 3 forskellige svar :)

Peters 1139 m2, Simons 1132,5 m2 samt Carstens 1235 m2.

Som sagt er jeg ikke god til regning ... eller er vi ovre i matematikken
:) - Så hvad mon er den rigtige løsning ?

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter C.

Dato : 07-05-03 10:00

> Hjælp, nu har jeg fået 3 forskellige svar :)
>
> Peters 1139 m2, Simons 1132,5 m2 samt Carstens 1235 m2.
>
> Som sagt er jeg ikke god til regning ... eller er vi ovre i matematikken
> :) - Så hvad mon er den rigtige løsning ?

Usikkerheden ved resultatet skal ses i lyset af de opgivne tal. En forskel
på 0,1 cm i dine målte tal kan ende med at blive til en del kvadratmeter når
der bliver scaleret op.

Mit svar på 1139 var med forbehold for at nordøsthjørnet er vinkelret, og
det ved "vi" jo nu at det er det ikke. Du kan derfor skrotte det tal.

Længere oppe i tråden har jeg udregnet et nyt resultat på ca. 1180m2, og du
kommer ikke resultatet nærmere end det sålænge vi ikke kender de nøjagtige
længder og vinkler.

MVH Peter C.

Fra : Peter C.

Dato : 07-05-03 10:06

> [...]
> på 0,1 cm i dine målte tal kan ende med at blive til en del kvadratmeter

Kunne ikke dy mig for lige at regne lidt på det.

Hvis dine opgivne 7,5cm i virkeligheden skulle ha været 7,6cm vil det - hvis
alle andre tal holdes, blive 1208 m2

Altså 28 kvadratmeter mere........bare pga 0,1cm

MVH Peter C.

Fra : Marco

Dato : 07-05-03 10:20

> [...]

hvis
> alle andre tal holdes, blive 1208 m2
>
> Altså 28 kvadratmeter mere........bare pga 0,1cm

Derfor opskalerede jeg billedet mest muligt, så jeg kunne sidde klistret med
linealen op til min 17" skærm :)

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Simon [8230]

Dato : 07-05-03 10:52

Men hvis grunden har en adresse ??, kan det jo være den står opført hos told
og skat.
Her kan du se ejendomsvurdering, samt grundareal.
brug adressen: http://www.tastselv.toldskat.dk/02/Svur/

Mvh

Simon

Fra : Frederiksen

Dato : 07-05-03 21:27

> Men hvis grunden har en adresse ??, kan det jo være den står opført hos
told
> og skat.

Lige mine ord - hvorfor ikke bare slå det op?

Mvh Maria

Fra : Marco

Dato : 08-05-03 07:41

"Simon [8230]" <handel@FJERNDETMEDSTORTzimon.dk> skrev:

> [...]
told
> og skat.
> Her kan du se ejendomsvurdering, samt grundareal.

Grunden er en kolonihave. Derfor kan du ikke søge på told&skat.

Hvis man taster den ekstakte adresse ind, står der også, "Ejendommen er ikke
registreret i Told & Skat´s vurderingsregister"

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-05-03 10:34

Nu begynder det at ligne en gættekonkurrence, Hvem Vil Være Millionær
Jeg prøver at forklare. det kan også være at jeg skal have skolepengene
retur

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Marco
> Jeg får din grund til ca. 1235m2.
Formlen for areal er jo simpel nok: Længde x Bredde.
For at kunne bruge den skal vi lige have 'rettet grunden op'. Hvis man
lægger to modstående sider sammen og dividerer med 2 får man et retvinklet
rektangel hvor formlen kan bruges. (Ca. 5.95cm x 6cm = 35.7 cm2)
Hvis dem der bruger ACad bruger denne metode, kommer vi nok tættere på
hinanden da vinklerne nu er rette.
> En mulig formel er:
> (N+S)/2 x (Ø+V)/2 = X cm2
>
> Nu har vi arealet i cm2, så skal vi bare have klaret målestokforholdet.
>
> (X/(1.7x1.7) x (10 x 10)
Da resultatet af udregningen er i anden potens (cm x cm = cm2) og det
ønskede resultat også er i anden potens (m x m), skal målestokforholdet lige
hanges med sig selv for at kunne bruges.
mere carsten

Fra : Peter C.

Dato : 07-05-03 10:58

Ja....der har efterhånden været nævnt et par resultater.

Hermed det uigenkaldelige sidste (og jeg mener ikke TV3-modellen
resultat fra mig.

Jeg har taget gif-filen fra Marco og pastet den ind i AutoCAD.
Tegnet streger ovenpå skel-linjerne, og scaleret op.
(brugte den linje Marco har målt til 7,5 cm, som udgangspunkt...den ser ud
til at være helt lige)

Resultatet bliver herefter: 1197,899 m2

MVH Peter C.

Fra : Marco

Dato : 08-05-03 07:45

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev:

> Hermed det uigenkaldelige sidste (og jeg mener ikke TV3-modellen
> resultat fra mig.

SNIP

> Resultatet bliver herefter: 1197,899 m2

.... Og det er dit endelige svar ? (for at tage TV2-modellen)

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 08-05-03 20:07

"Marco" <meco@ofir.dk> wrote in message news:b9a9mu$d0s$1@sunsite.dk...
> Hvor mange kvm. er en grund på nord 5,2 cm. x øst 4,5 cm. x syd 6,7 cm. x
> vest 7,5 cm., når
> 1,7 cm. er 10 m.

Du skal dele grunden i to trekanter via den ene diagonal (på skrå fra hjørne
til hjørne),
Og der efter anvende Herons formel på dem begge.

Herons formel er Sqrt(s(s-a)(s-b)(s-c)) hvor s er den halve omkreds og a, b
og c er siderne i trekanten.
Se evt. http://www.landbrugselev.dk/teacher/lservice.htm hvor der også er
linket til et excel regneark.

Din grund er altså:
Nord = 30,59m
Øst = 26,47m
Syd = 39,41m
Vest = 44,12m
Diagonal1 (SV-NØ) = ca. 53,17m
Dagonal2 (NV-SØ) = ca. 44,81m

Areal = 1176,19m2 el.
Areal = 1152,29m2 (regnet med den anden diagonal)
Forskellen i resultatet kommer af mål unøjagtigheder hvis du måler diagonal
korrekt op, vil du få et meget nøjagtigt resultat.

Mvh Peter A. Jensen