OS X Server kan ikke ses udefra
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-05-03 20:56

Jeg har prøvet at sætte en OS X Server op, men jeg kan ikke få det til
at virke.

Nogen der har et par enkelte tips ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-03 21:00

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har prøvet at sætte en OS X Server op, men jeg kan ikke få det til
> at virke.
>
> Nogen der har et par enkelte tips ?

For mig hjælper det altid at sætte strømstikket i.

Måske kunne du skrive lidt mere om hvordan og hvorledes det ikke
virker?

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-05-03 21:21

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> For mig hjælper det altid at sætte strømstikket i.

LOL.

> Måske kunne du skrive lidt mere om hvordan og hvorledes det ikke
> virker?

Jeg har installeret OS X Server på en beige G3 233 - jep det er
langsomt, men det er en test.

Harddisken er partitioneret i 2 - en til Mac OS X og en til server.

Jeg har sat IP adressen til 192.168.0.4 og der er den som Zillion kræver
for at det virker.

Jeg har været alle delene af OS X Server igennem, men alligevel er det
som at der mangler noget der skal krydses af.

Jeg har en anden ftp server stående med NetPresenz - ganske primitivt,
men nemmere at gå til.

Mac OS X Server er avanceret, men også svært at gå til.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-03 21:32

> [...]

> Jeg har været alle delene af OS X Server igennem, men alligevel er det
> som at der mangler noget der skal krydses af.

Så det du siger er, at man burde kunne tilgå en ftp-service på din Mac
OS X server ude fra det store internet?

Start med at teste at maskinen er forbundet til netværket, f.eks. ved
at kigge på din favorit webside.

Prøv at åbne en terminal og skriv:
netstat -an| grep 21
Du skal gerne få en linie i stil med:
*.21 *.* 0 0 49152 0 LISTEN

Hvis du ikke får det, så er din ftp server ikke startet op.

Prøv at starte et ftp program op på Mac OS X maskinen og se om du kan
forbinde dig derfra.

Hvis du kan ftp fra den lokale maskine kan du prøve fra dit lokalnet.
Hvis du ikke kan komme ind via lokalnettet er det muligvis en
firewall.

Hvis det virker via lokalnettet kan det igen være en firewall, men på
nuværende tidspunkt lyder det som om, at din router ikke understøtter
ftp gennem NAT, alternativt at routeren ikke konfigureret korrekt.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 06-05-03 22:26

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> Så det du siger er, at man burde kunne tilgå en ftp-service på din Mac
> OS X server ude fra det store internet?

Ja.

> Start med at teste at maskinen er forbundet til netværket, f.eks. ved
> at kigge på din favorit webside.

Gjort og det virker.

> Prøv at åbne en terminal og skriv:
> netstat -an| grep 21
> Du skal gerne få en linie i stil med:
> *.21 *.* 0 0 49152 0 LISTEN

Den skriver udfor de 4 forskellige 192.168.0.4.660 Established

> [...]
>
> Hvis du kan ftp fra den lokale maskine kan du prøve fra dit lokalnet.
> Hvis du ikke kan komme ind via lokalnettet er det muligvis en

Den er ikke slået til.

> Hvis det virker via lokalnettet kan det igen være en firewall, men på
> nuværende tidspunkt lyder det som om, at din router ikke understøtter
> ftp gennem NAT, alternativt at routeren ikke konfigureret korrekt.

Routeren burde være OK, da den anden ftp server jeg har virker.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-03 23:02

> Den skriver udfor de 4 forskellige 192.168.0.4.660 Established

Det betyder at der alleredet er oprettet en forbindelse. Hvis du ikke
har en LISTEN kan du ikke oprette nye forbindelser. Kan du ikke lige
outputtet fra netstat kommandoen?

> Routeren burde være OK, da den anden ftp server jeg har virker.

Du har vel ikke to ftp servere på den samme offentlige adresse?

Har du sat din nye Mac OS X server op på den anden servers IP nummer?

Kan du ftp til maskinen fra en anden maskine på dit lokalnet via det
interne IP nummer?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-05-03 11:50

> [...]

> Det betyder at der alleredet er oprettet en forbindelse. Hvis du ikke
> har en LISTEN kan du ikke oprette nye forbindelser. Kan du ikke lige

Jeg går udfra at du ville skrive "sende" ?! Jeg prøver.

> Du har vel ikke to ftp servere på den samme offentlige adresse?

Nej nej selvfølgelig ikke. Den er slukket, mens jeg tester OS X
fætteren.

> Har du sat din nye Mac OS X server op på den anden servers IP nummer?

Ja.

> Kan du ftp til maskinen fra en anden maskine på dit lokalnet via det
> interne IP nummer?

Ja, og jeg kan kopiere en fil fra ftp serveren til min bærbare.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/