Elisabeth Davids kaffeis
Fra : Lars Kirkegaard

Dato : 06-05-03 14:06

Mit eksemplar af Elisabeth Davids fortrinlige italienske kogebog er
blevet væk. Der skulle vel ikke være én, der kan hjælpe mig med
opskriften på kaffeis i denne bog. Det er en opskrift, hvor
kaffesmagen kommer fra hele kaffebønner, der opvarmes næsten til
kogepunktet i fløde.

På forhånd tak
Lars Kirkegaard

Fra : Jette Mogensen

Dato : 06-05-03 14:28

"Lars Kirkegaard" <lars.kirkegaard@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opskriften på kaffeis i denne bog. Det er en opskrift, hvor
> kaffesmagen kommer fra hele kaffebønner, der opvarmes næsten til

Tag frisk fløde og bland den langsomt i en lille kobbergryde med
æggeblommerne,som må være helt friske.Sæt gryden over svag ild og rør
ustandselig i gryden med et ris,og pas på den ikke koger,for så skiller
den.Man vil vide,når den har fået nok,fordi fløden begynder at blive
tykkere, og i stedet for at dreje rundt i gryden standser den straks.Tag den
så øjeblikkelig af ilden,tilsæt sukker, si den når den er kold.Ved
frysningen omrøres hver ½ halve time.Frysningen tager ca 3 timer

knap 4 dl fløde
6 æggeblommer
110 g sukker

Tilsæt 110 g nyristede kaffebønner,før blandingen koges; når den er færdig
efterlades bønnerne i cremen i adskillige timer før den sies. Så fryses den
som tidligere forklaret

mvh Jette