Softwareopdatering virker ikke og pas på Y~
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-05-03 15:15

En lidt lang prolog:
Jeg har oplevet lidt af en katastrofe i forbindelse med installering af
Yellowdog Linux (YDL) 3.0 på min 400 MHz G4 PowerMac. Jeg ved ikke hvad
jeg gjorde forkert, men resultatet blev en velfungerende YDL 3.0 på en
selvstændig maxtor disk, men en smadret OS X disk. OS X kunne simpelthen
ikke starte op, hvilket den viste med en gråt "parkering forbudt" skilt!
Det har jeg aldrig prøvet før. Boot fra OS X cd'en viste at
diskværktøjet slet ikke kunne se OS X disken!! Heldigvis kunne jeg boote
i OS 9 (på samme disk som OS X) og her kunne jeg se alle diskpartitioner
- også OS X delen. Så jeg begyndte at lave den backup, som jeg jo burde
ha' lavet før installation af YDL. (Det skal siges at jeg har haft en
ældre YDL samt Mandrake installeret uden problemer.)

I den forbindelse måtte jeg bruge min PowerBook G4 som Target disk til
div store videoproduktioner. I den forbindelse slettede jeg simpelthen
disken på PB'en (med vilje for at få den nødvendige plads.

Efter at ha' smidt filer frem og tilbage på PowerMac'en fik jeg den op
at køre igen. I forbindelse med installation af OS X har jeg altid ladet
Softwareopdatering gøre det den er bedst til - opdatere maskinen mens
jeg laver noget andet fornuftigt. Det tager lidt tid at hente alle
opdateringer ned fra nettet, men det er let og kræver et minimum af
overvågning. Det virkede også som forventet og PowerMac'en er nu
uptodate. Problemet er bare at når jeg gør det samme på min PowerBook så
melder den om fejl. Det er som om den ikke kan hente opdateringerne ned.
Den prøver og prøver, men opgiver så og kommer med en fejlmeddelelse.
Det mystiske er så at nogle af opdateringerne kommer fint ned (eks. IE
sikkerhedsopdatering) mens andre ikke fungere (eks. iMovie opdatering).
Jeg har nu prøvet over en periode på 15 timer og det giver samme
resultat. Jeg har også prøvet at lave endnu en ny ren installation af OS
X på PowerBook'en, men med samme resultat. Har i oplevet nogewt lign.
med softwareopdatering?

Og mht. YDL så pas på og husk at lav en backup (Selve YDL 3.0 er i
øvrigt rigtig flot og virker overbevisende.)

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 05-05-03 17:14

Jep - een gang
(med Safari, så hudt jeg visker: Efter forsøg med Softwareopdatering
virkede skidtet ikke. Hentede så den fulde (med IE) og vupti, jeg kørte
igen på/med Safari)

venlig hilsen

Martin

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Har i oplevet nogewt lign.
> med softwareopdatering?

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-05-03 16:41

Jeg har set flg. på MacFixit: (taler for at bruge combo-updateren)

Wednesday, May 07 2003 @ 07:30 AM PDT
Troubleshooting Mac OS X 10.2.6 (#1): Combo updater differences; iPod
recognition; more

Mac OS X 10.2.6 represents not only one of the quickest release
turnovers from Apple, but also one of the fastest responses by virtually
any OS developer to a major flaw - in this case repeated kernel panics
caused by a bug in the USB architecture. Still, some users are having
problems with the new iteration.

Why the combo updater is so different As we have explained in numerous
past Mac OS X troubleshooting reports, applying the combo updater rather
than the incremental updater for Mac OS X 10.2.6 and other releases can
alleviate a broad range of problems. MacFixIt reader Philip Tejada set
up a study of sorts to see exactly what differences there are between
identical systems: one updated with the incremental updater, and the
other with the combo updater. The results are astonishing:

"I set up two identical partitions with an identical copy of 10.2.5 on
each. One I updated with the incremental updater, and the other with the
Combo updater. What I found is that over 2800 files were different on
the two systems after the updates. Many of these files are the actual
binaries of applications and frameworks.

"I would have assumed that running either updater should yield the same
system, but that assumption proved to be woefully wrong. I've included a
text file with the diff output comparing the two systems. With the
exception of just a few files that I would expect to be different after
booting both systems, there are many files that obviously shouldn't be
different."

Obviously, the lack of presence, or "staleness" of these files can be
the root of a host of issues. Tracking down the individual culprits can
be difficult, so applying the usually large (80 MB+) combo updater is
your best bet.

--and don't forget to boogie

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-05-03 20:41

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg har set flg. på MacFixit: (taler for at bruge combo-updateren)

Ja, jeg har det også bedst med at få det i en combo pakke. Det er som om
man ved at tingene spiller bedre sammen, om end det nok bare er en
fornemmelse ála den man får når man synes at ens bil køre bedre efter
den er blevet vasket og støvsuget

Fra : Bitbucket

Dato : 07-05-03 17:34

> [...]

> Og mht. YDL så pas på og husk at lav en backup (Selve YDL 3.0 er i
> øvrigt rigtig flot og virker overbevisende.)

10.2.6 virkede fint her. Kør repair og repair priviliges på din OS X
disk fra Jaguar install disk 1
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-05-03 20:41

Bitbucket <bitbucket@devnull.invalid> wrote:

> 10.2.6 virkede fint her. Kør repair og repair priviliges på din OS X
> disk fra Jaguar install disk 1

Efter 10.2.6 kom virkede det også på min powerbook. Gad vide om Apple
simpelthen "lukkede for det varme vand" op til fremkomsten af 10.2.6?

Nå pyt, jeg er bare glad for at det ikke var min Mac's HDD eller lign.
der lavede kuk i det.