Exploder er noget skrammel
Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 02-05-03 11:06

MS Exploder 5.1.6 er noget skrammel - eller også er det mig der klumrer
(en næsten utænkelig tanke...).
Jeg har installeret Flash Player 6 på alle de browsere jeg bruger,
herunder Exploder. Når jeg kommer til en side, der bruger Flash, hævder
programmet hårdnakket at playeren ikke er installeret. Jeg har så
downloadet påny og installeret igen - lige lidt hjælper det. Hvad hulen er
der galt?
Exploder 5.1.6 er iøvrigt pænt stabil, men godt nok også vildt langsom. Er
tildelt 90 mb ram, hvilket skulle være rigeligt.

Kører på en gl. G3, 9.1 rå mængder ram

Frank Løkkegaard

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 03-05-03 11:45

On Fri, 2 May 2003 12:06:11 +0200, Frank Løkkegaard wrote):

> MS Exploder 5.1.6 er noget skrammel

Det kan vi nemt blive enige om.

Det første jeg gjorde - efter jeg havde installeret Jaguar - vat at smide
Exploderen i papirkurven.

/Ulrich

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-05-03 16:44

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> Exploder 5.1.6 er iøvrigt pænt stabil, men godt nok også vildt langsom. Er
> tildelt 90 mb ram, hvilket skulle være rigeligt.

Hvis du virkelig vil have en "stiv pik og tilbagestrøget hår" oplevelse,
ville jeg fluks hente Mozilla til din beige G3.

Den er lidt længe om at starte op, men derefter wow !!!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Ulrich Oswald

Dato : 03-05-03 20:34

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvis du virkelig vil have en "stiv pik og tilbagestrøget hår" oplevelse,
> ville jeg fluks hente Mozilla til din beige G3.
>
> Den er lidt længe om at starte op, men derefter wow !!!

Jeg er enig med dig - dog med forbehold. De nyere versioner (fra 1.3 af) af
Mozilla er udelukkende til Mac OS X.

Mozilla (v. 1.4.a) er også "min" browser.

/Ulrich

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-05-03 08:39

Ulrich Oswald <Ulrich@telia.com> wrote:

> Jeg er enig med dig - dog med forbehold. De nyere versioner (fra 1.3 af) af
> Mozilla er udelukkende til Mac OS X.
>
> Mozilla (v. 1.4.a) er også "min" browser.

Ja ja, men hvis alternativet er at sidde med IE, så hellere Mozilla 1.2
et eller andet til OS 9

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-05-03 12:59

jesper@gylling.net ([2900] jesper haaber gylling) writes:
>Hvis du virkelig vil have en "stiv pik og tilbagestrøget hår" oplevelse,
>ville jeg fluks hente Mozilla til din beige G3.
>
>Den er lidt længe om at starte op, men derefter wow !!!

Jeps - jeg bruger skam Mozilla med stor fornøjelse, men der er alligevel
en del steder, hvor den ikke viser siderne ordentligt - Krak har jeg
eksempelvis jævnlige vanskeligheder med.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-05-03 13:42

Frank Løkkegaard wrote:
> [...]
> Exploder 5.1.6 er iøvrigt pænt stabil, men godt nok også vildt langsom. Er
> tildelt 90 mb ram, hvilket skulle være rigeligt.

Hej Frank

Hvis din maskine er født G3...G5 baseret, vil jeg anbefale dig at
opgradere til MacOS 9.2.2 - og man tager selvfølgelig backup inden...

-

Dit egentlige problem er nok, at der ikke er blevet kopieret/installeret
en Flash plug-in i MSIE plug-in mappen? Prøv at checke det og dennes
versionsnummer.

Check også om der ligger plug-ins i:
<harddisk>:System Folder:Internet Plug-Ins:
eller:
<harddisk>:Systemmappe:Internet-tilbehør:

-

Nu anvender jeg ikke MS Internet Explorer særligt meget, men man skal
passe på med at fylde en masse browser plug-ins i sin browser. Selvom du
har en "klippestabil" browser, kan bare installere en usikker plug-in
og derved gøre din browser usikker og ustabil:

Test din browser her:
http://www.gemal.dk/browserspy/

-

Hos mig er >95% af browser nedbrudene forsvundet efter at jeg slog Java fra:

Der er andre grunde end simpel stabilitet til at slå Java, Javascript og
ActiveX fra:

Rik Farrow: PATCHING SYSTEMS
http://www.spirit.com/Network/net0200.html
Citat:
"...
Sidebar: The Danger of Active Scripting
I had disabled Java and Java Script in my versions of Netscape Navigator
years ago, and suggest that you do likewise.
Active Scripting is a useful extension to the Web, but it is also a very
dangerous one. You give control of your system to remote Web sites and
to anyone who sends you email if you use Outlook, Outlook Express, or
Netscape Navigator to read you email.
..."

CERT: Frequently Asked Questions About Malicious Web Scripts Redirected
by Web Sites
http://www.cert.org/tech_tips/malicious_code_FAQ.html
Citat:
"...
How can I avoid the problem?
The most significant impact of this vulnerability can be avoided by
disabling all scripting languages. Follow the steps below to turn off
options in your web browser that allow malicious scripts to run.
..."

CERT¨ Advisory CA-2000-02 Malicious HTML Tags Embedded in Client Web
Requests
http://www.cert.org/advisories/CA-2000-02.html

Se link'ene i venstre side for f.eks. browser sikkerhedsproblemer:
Georgi Guninski Security Research
http://www.guninski.com/

--

PS: Hvorfor kaldes MSIE for "Exploder"?

mvh/Glenn

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-05-03 15:58

Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk> writes:
>Hvis din maskine er født G3...G5 baseret, vil jeg anbefale dig at
>opgradere til MacOS 9.2.2 - og man tager selvfølgelig backup inden...
Ok, det vil jeg overveje.
Jeg har en 120 GB disk siddende i maskinen. Disken er partitioneret - er
det nødvendigt at tage fuld backup af alle partitioner, eller kun den
partition som system-mappen ligger på?

Frank Løkkegaard

Fra : Villy Erichsen

Dato : 04-05-03 20:26

In article <fc.0073fb6b05295db40073fb6b05280fac.5295dbd@net.dialog.dk>,
> [...]

> Jeg har en 120 GB disk siddende i maskinen. Disken er partitioneret - er
> det nødvendigt at tage fuld backup af alle partitioner, eller kun den
Bare sørg for BackUp af systemmappen.
Jeg har opgraderet 10 maskiner - uden at lave BackUp - og uden uheld.
Smid opgraderingsfilerne på harddisken og start fra en CD - Mount
filerne og så kører det.
Men husk at gemme en kopi af skriftmappen - for mange af dine type 1
fonte bliver til TrueType - udskift skriftmappen til "den gamle" efter
opdateringen.
Venlig hilsen

--
Villy Erichsen - omsider på OS X

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-05-03 20:55

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> Jeg har en 120 GB disk siddende i maskinen. Disken er partitioneret - er
> det nødvendigt at tage fuld backup af alle partitioner, eller kun den

Hej Frank

Hvis du har styr på hvad du har installeret skal du "kun tage backup af
dine dokumenter.

Har du en ledig partition mere indenfor 8 GB grænsen, kan du lave en
komplet backup af systemmappen og andre formodede mapper som opdatering
vil ændre. Nogle få programmer, men ikke MacOS selv!, laver
"skjulte"/usynlige essentielle filer, som ikke bliver kopieret med.

Efter kopiering bør du genopbygge skrivebord-databasen - f.eks. med
TechTool - søg efter den på http://www.versiontracker.com/ og download
den gratis udgave.

Du må prøve at vurdere vigtigheden af de usynlige filer. Gratis
programmer er normalt ikke afhængig af usynlige filer.

Fordelen ved MacOS 9.2.2 er at:
*Kan få nyere opdateringer (også via Software Update) kontrolpanelet.
*Dette kontrolpanel er interessant når man gerne vil indsætte specielle
tegn ved at trykke på et lille rødt "P" i menubaren. Nogle personer
mente at denne og tidligere versioner ikke var programmeret godt nok:
**PopChar Lite 2.7.2
*Dette kontrolpanel er kun interessant for gamle 68k programmer som
kræver hardware 68k FPU instruktionssættet:
**SoftwareFPU 3.07

mvh/Glenn