8.6, 9.1 & X 10.2.5
Fra : Per Rønne

Dato : 01-05-03 17:40

Jeg har lige nu tre maskiner kørende. En med MacOS 8.6, en med MacOS 9.1
og min hovedmaskine med MacOS X 10.2.5.

X'eren, en G4, kan se begge de andre maskiner, og kan koble op til
fællesarkiver på dem.

Ingen af de to andre kan se hinanden eller G4eren. Hvorfor egentlig
ikke? De kan dog godt se printerne [HP DeskWriter 560C og HP LaserJet
4050N], der er koblet op på intranettet.

Hvorfor kan de ikke se hinanden? Og hvorfor kan de ikke se G4eren?

--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-05-03 19:49

On Thu, 01 May 2003 18:39:56 +0200, Per Rønne wrote:

> Hvorfor kan de ikke se hinanden? Og hvorfor kan de ikke se G4eren?

Du kører AppleTalk og har sat de klassiske Mac'er til AppleShare over IP?
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-03 12:18

> Du kører AppleTalk og har sat de klassiske Mac'er til AppleShare over IP?

Efter i går at have taget de gamle LCere [en LC + en LCII] op fra
kælderen og sluttet LCeren på intranettet [gennem scsi], kan jeg
konstatere at PowerBook'en med MacOS 8.6 kan ses fra LCeren med MacOS
7.5 [prøvede ikke den anden vej], at 6100eren med 9.1 ikke kunne ses
[eller blive set fra] hverken LCer eller 6100, mens G4eren med MacOS X
kunne se alle øvrige maskiner, bortset fra at jeg ikke forsøgte med LC.

Når jeg ikke kontrollerede om LCeren kunne ses var at jeg ikke havde tid
til at åbne for fildeling, og fordi jeg havde taget dem op for at forære
LCeren væk - hvilket nu er sket. Så nu er der en der møder op til
MacBrugers workshop på lørdag for at købe lidt småting [han mangler
skærm, mus, ethernetkort, kabler og muligvis et tastatur, da det han fik
muligvis er defekt].

Jeg har nu sat LC IIeren op, og kan konstatere det samme, bortset fra at
den har jeg haft tid til at starte fildeling med. Med MacOS 7.5.5 kan
den få kontakt til PowerBooken, og den kan ses fra såvel PowerBook som
fra G4eren med nu MacOS X 10.2.6. 6100eren kan ikke »se« nogen af de tre
andre maskiner, og G4eren kan se alle tre maskiner. Min Windows-laptop
er til reparation ;-(.

Konklusion: Problemet ligger i MacOS 9.1, muligvis generelt i 9.x. Den
kan hverken se præ-9 eller post-9 udgaver af operativsystemet ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-05-03 12:56

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Konklusion: Problemet ligger i MacOS 9.1, muligvis generelt i 9.x. Den
> kan hverken se præ-9 eller post-9 udgaver af operativsystemet ...

Det kan jeg ikke forstå. Jeg har fire maskiner kørende i netværk, to med
9.1 en med 8.1 og en med 8,6
Alle maskiner kan da se hinanden uden problemer.

Frank Løkkegaard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-03 13:48

Frank Løkkegaard <frank.loekkegaard@e-mail.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> wrote in message

> Det kan jeg ikke forstå. Jeg har fire maskiner kørende i netværk, to med
> 9.1 en med 8.1 og en med 8,6
> Alle maskiner kan da se hinanden uden problemer.

I så fald må der være en fejl på maskinen med 9.1

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-05-03 13:28

On Wed, 7 May 2003 13:18:22 +0200, per.ronne@invalid.dk (Per Rønne)
wrote:

>Konklusion: Problemet ligger i MacOS 9.1, muligvis generelt i 9.x. Den
>kan hverken se præ-9 eller post-9 udgaver af operativsystemet ...

Det er i hvert fald forkert. Din LC'er kan kun køre ren AppleTalk,
6100'eren kan køre ren AppleTalk eller AppleTalk over IP og G4'eren
kan køre begge dele.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-05-03 14:03

per.ronne@post.cybercity.dk (Per Erik Rønne) writes:
>I så fald må der være en fejl på maskinen med 9.1
Det er der en del der tyder på.
På den højskole hvor jeg ind i mellem underviser, står der en stribe nye
og gamle maskiner med alt fra 8.1 til OSX og heller ikke der er der
vanskeligheder med at kommunikationen maskinerne i mellem.

Frank Løkkegaard

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-03 15:42

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> og gamle maskiner med alt fra 8.1 til OSX og heller ikke der er der
> vanskeligheder med at kommunikationen maskinerne i mellem.

Jeg reinstallerer så blot på et tidspunkt 9.1. Det er trods alt mere
sandsynligt at der er en fejl med netop denne installation.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-05-03 14:40

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> [...]
> 4050N], der er koblet op på intranettet.
>
> Hvorfor kan de ikke se hinanden? Og hvorfor kan de ikke se G4eren?

Prøv at gå i Chooser og skriv IP adressen på G4'eren direkte så virker
det !!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 07-05-03 18:12

> Prøv at gå i Chooser og skriv IP adressen på G4'eren direkte så virker
> det !!

Det virker nu på alle andre maskiner end 6100en med 9.1. Som altså skal
geninstalleres ...