Hårtab
Fra : Ulla Petersen

Dato : 01-05-03 09:47

Hej Hjalte og Sabina.

Tak for Jeres svar.
Nej, jeg taber ikke håret i pletter, men jævnt fordelt over hele hovedet,
dog mest i tindinger og oven på hovedet.

Hilsner Ulla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 09:55

Ulla Petersen wrote:
> Hej Hjalte og Sabina.
>
> Tak for Jeres svar.
> Nej, jeg taber ikke håret i pletter, men jævnt fordelt over hele
> hovedet, dog mest i tindinger og oven på hovedet.

det lyder som "mandligt hårtab" og skyldes sansyneligvis mandligt kønshormon
der påvirker din hovedbund i forbindelse med et enzym ( laaang
forklaring*G*)
men jeg vil vove pelsen og sige at det intet har med din dermatit at
gøre....
du kan eventuelt have positiv effekt af præperarter der hæmmer effekten af
det mandlige kønshormon som feks p-piller.... ellers er der samme
behandlingsmetoder som mændende har....

kik feks her : http://www.haardoktor.dk/haartab.html
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Helle Biks

Dato : 01-05-03 21:27

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du kan eventuelt have positiv effekt af præperarter der hæmmer effekten af
> det mandlige kønshormon som feks p-piller.... ellers er der samme

Efter at have spist p-piller i en del år stoppede jeg med dem i 1985, fordi
jeg gerne ville være gravid. Det tog tre år og nogle hormonbehandlinger
inden jeg blev gravid. I de tre år led jeg meget af hårtab, på samme måde
som Ulla beskriver. Da jeg blev gravid fik jeg masser af hår på hovedet, og
oplevede samtidig at hårvæksten på resten af kroppen blev mindre. Efter
fødslen i 1988, raslede håret af igen, og i en ammeperiode på 2 år, var jeg
deprimerende tyndhåret. Jeg blev henvist til hudlæge, der gav stråler og lys
og mærkelige salver (ikke Regaine) i hovedbunden - intet hjalp! Jeg blev så
gravid igen, og vupti, så var det igen slut med det stoppede afløb i
brusekabinen og jeg fik igen en flot "manke". Efter nr. 2 fødsel i 1991
skete det samme som ved nr. 1. Efter et lille års tid begyndte jeg igen at
spise p-piller, og fik hårpragten igen.
Siden har det samme mønster gentaget sig omkring graviditet/fødsel i 2000 og
2001 (ja, du så rigtigt. Der er kun 16 måneder imellem!).
I samråd med min læge, begyndte jeg på grund af mit voldsomme hårtab efter
den sidste fødsel, at spise p-piller igen efter ca. 3 måneder (selvom jeg
fortsatte amningen) og så var håret der igen!
Ergo: Så længe jeg spiser p-piller har jeg hår på hovedet.
Det er tydeligt, at det er noget hormonelt, men der findes desværre ikke en
hormonkur for mit hårtab, kun "sidegevinsten" af mit p-pilleforbrug.
Jeg led ikke af hårtab, da jeg som 15-årig spiste min første p-pille.
Hårtabet kom, da jeg som 23-årig stoppede med at tage p-piller. Og min
konklusion er: P-pillerne har lavet "kuk" i mit hormonsystem.

mvh Helle

Fra : Ulla Petersen

Dato : 01-05-03 22:01

Jeg tror det vil være en god ide, hvis jeg får tjekket mit hormonsystem
udfra det, I skriver og har erfaret.
Hvilket mærke p-pille har hjulpet dig (Helle) med at regulere dit
hormonsystem?
Da jeg er 15 kg overvægtig, vil jeg helst ikke tage yderligere vægt på, og
det er der vist mange, der har problemer med i forbindelse med p-piller.

Endnu engang tak for Jeres hjælp.

Hilsen Ulla

Fra : Helle Biks

Dato : 03-05-03 15:19

"Ulla Petersen" <ulla.petersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilket mærke p-pille har hjulpet dig (Helle) med at regulere dit
> hormonsystem?

Marvelon

mvh Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-05-03 22:18

Helle Biks wrote:
> Jeg led ikke af hårtab, da jeg som 15-årig spiste min første p-pille.
> Hårtabet kom, da jeg som 23-årig stoppede med at tage p-piller. Og min
> konklusion er: P-pillerne har lavet "kuk" i mit hormonsystem.

jeg tror du glemmer at tænke på at selvom du ikke led af hårtab da du var
femten, så ville din krop alligevel have forandret sig væsentligt i de næste
3-5 år, uden p-pillernes indvirkning.....
nu kender jeg ikke så meget igen til hormoner, men for mig lyder det ulogisk
at p-piller (der somregel indeholder gestagen eller lignende kvindelige
hormoner) kan påvirke testosteron og enzymet 5-alfa reduktase type II der er
årsagen til mandligt hårtab.....

forklaring: Testosteron omdannes af et enzym (5-alfa reduktase type II) i
hårbunden til et andet stof, dihydrotestosteron (DHT). Mænd, der er
disponeret for skaldethed, danner mere DHT i hårbunden. Dette skyldes, at
enzymet er mere aktivt.
Kønshormonet får hårsækkene, der hvor hårene gror, til at skrumpe og miste
deres kraft. I den tid hvor denne proces foregår vil det enkelte hårstrå,
for hver gang det naturligt tabes, vokse kortere ud. Til sidst bliver
hårsækkene så svage, at de hår der tabes ikke bliver erstattet. Hårsækkene
er stadig i live, men kan ikke magte deres opgave længere.
Mænd med arveligt hårtab har ikke hverken mere eller mindre mandligt
kønshormon i blodet. Grunden til at man ikke taber håret i nakken og på
siderne af hovedet skyldes, at der i disse områder ikke findes det enzym,
som er den skyldige part her.

så for mig lyder det altså ulogisk at p-pillerne har skylden..... men hvis
en anden har en forklaring der underbygger det så vil jeg da meget gerne
læse det ;)

med hensyn til dine forandringer i forbindelse med graviditet så er detjo
naturligt nok at kroppen danner flere kvindelige hormoner i de perioder, og
derfor selv går ind og hæmmer testosteronen, så det har jo sin helt
naturlige forklaring.... når du føder falder hormon nivauet til dit
"normal-nivau" og det må så være her du danner for meget testosteron.......
hvis der er mange med udpræget mandligt hårtab i din familie, så er det
sansyneligt du har det derfra........ ;)