formular og java
Fra : BGO

Dato : 01-05-03 08:59

Jeg har en formular der lyder på følgende...

<form method="POST" action="opretbruger.asp" onSubmit="return
validerBesked()">

og i min java..

if (document.forms[0].username.value == "")
{alert('Du skal skrive et bruger navn!'); return false}

men den melder så fejl i min java... hvad har jeg lavet af fejl.

nu ikke lave grin med mig , jeg er programør i asp og min viden
inden for java er næsten lig nul !

På forhånd tak
Bjørn

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 01-05-03 11:23

> [...]
> {alert('Du skal skrive et bruger navn!'); return false}
>
> men den melder så fejl i min java... hvad har jeg lavet af fejl.

Hej

Hvilken fejl melder den ? .. :)

prøv evt at skifte dit javascript ud med følgende:

<script language="JavaScript">
<!--
function trim(s)
{
fixedTrim = "";
lastCh = " ";
for (x=0; x < s.length; x++) {
ch = s.charAt(x);
if ((ch != " ") || (lastCh != " "))
fixedTrim += ch;
lastCh = ch;
}
if (fixedTrim.charAt(fixedTrim.length - 1) == " ")
fixedTrim = fixedTrim.substring(0, fixedTrim.length - 1);
return fixedTrim
}

function ValiderBesked()
{
if (trim(document.UserInfo.username.value) == "")
{
alert("Error: Please write your username!");
document.UserInfo.username.focus();
return (false);
}
// -->
</script>

Giv din form et navn så den refferer rigtigt i dit javascript.. i mit
eksempel ville formen få navnet UserInfo

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Taszarek Holm

Fra : BGO

Dato : 01-05-03 12:06

Det er ikke fordi mit java ikke virker... jeg tror det er på grund af at
den ikek kan finde ud af hvilken formular den skal tage fra, da der køre
to form. på samme side.
det virker nemmelig fint hvis der kun er en formular, har nemmelig lige
prøvet. !

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 01-05-03 12:13

> Det er ikke fordi mit java ikke virker... jeg tror det er på grund af at
> den ikek kan finde ud af hvilken formular den skal tage fra, da der køre
> to form. på samme side.

For det første skal du bare være sikker på at dine felter/elementer/former
osv hedder noget forskelligt, så den ikke prøver at trække data et sted fra
hvor det ikke kan lade sig gøre.

For det andet skal du sørge for at der ikke er en FORM i en FORM .. dvs. en
FORM kan IKKE indeholde en anden FORM...

Hvis du evt kunne komme med den fejlmelding du får når du submitter din form
:)

(lige en lille note.. Det er Javascript det vi her har med at gøre, Java er
en helt anden ting ) :)

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Taszarek Holm

Fra : BGO

Dato : 01-05-03 12:34

> For det første skal du bare være sikker på at dine felter/elementer/former
> osv hedder noget forskelligt, så den ikke prøver at trække data et sted fra
> hvor det ikke kan lade sig gøre.

Det er sørget for, har kaldt den form jeg skal bruge heder "opret"

> For det andet skal du sørge for at der ikke er en FORM i en FORM .. dvs. en
> FORM kan IKKE indeholde en anden FORM...

Har programeret html og asp i mange år, så det kunne jeg ikke finde på

> Hvis du evt kunne komme med den fejlmelding du får når du submitter din
form

der kommen en kasse op hvor der står følgende,
Fejl. 'document.forms.0.username.value' er ikke et objekt

hvilket er denne lilie...
      if (document.forms[0].username.value == "")
      {alert('Du skal skrive et bruger navn!'); return false}

<form method="POST" action="opretbruger.asp" onSubmit="return
validerBesked()">
<input class='text' type='text' name='username' size='15' style='font-family:
Verdana; font-size: 8 pt' value="">

> (lige en lille note.. Det er Javascript det vi her har med at gøre, Java er
> en helt anden ting ) :)
okay så blev jeg så meget klogere, har ikke brugt tid på det før nu *gg*

Fra : Dennis T. Holm

Dato : 01-05-03 12:44

> [...]
> {alert('Du skal skrive et bruger navn!'); return false}
>
> <form method="POST" action="opretbruger.asp" onSubmit="return

Hvis din FORM som du submitter hedder opret skal du tilgå elementerne i den
form på denne her måde istedet..
f.eks. username textboxen

document.opret.username.value

dvs. din if sætning kommer til at hedde
if (document.opret.username.value == "")

Håber det hjælper :)

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Taszarek Holm

Fra : BGO

Dato : 01-05-03 13:08

takker mange gange det var lige det der skulle rettes

Rart at folk er så hjælpsomme

VH

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-05-03 09:23

Dennis T. Holm wrote:

> [...]
>
> document.opret.username.value
>
> dvs. din if sætning kommer til at hedde
> if (document.opret.username.value == "")

Lige en note hvis du har tanker om at få det til at virke i andre
browsere end IE, så skal du gøre det på standardmåden:

document.forms["opret"].elements["username"].value

i stedet for:
document.opret.username.value

Hintzmann

Fra : BGO