Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveproblem med Dimage 7 ?
Fra : 2rb1

Dato : 30-04-03 18:31

Som nybegynder med det digitale kamera har jeg et problem som jeg håber
nogen kan hjælpe mig med.
Når jeg laver studiefoto med flashanlæg opstår der ind imellem et problem.
Når jeg fotograferer noget der er sort eller meget mørkt, får det indimellem
et rødligt skær eller rødstik om man vil. Jeg bruger en Dimage 7 og jeg
bruger kun manuelle indstillinger. Dvs. iso 100, bl. og tid.
Er der nogen som har forslag til afhjælpning af dette problem?
Mvh. 2rb1

Fra : Mikael

Dato : 30-04-03 20:06

Hvilket format gemmer du i jpg, tif eller raw?Hvidbalancen! Står den til
auto, sæt den til flash eller evt. daglys. Hvordan bruger du 7i med
flash-anlægget, lader du den lille flash udløse flash-anlægget eller ???

Mikael (3000)

---

Fra : 2rb1

Dato : 30-04-03 20:30

det er ikke en 7i men bare en 7'er.
Jeg gemmer i jpg. somregel men og tif. og det gør ingen forskel.

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 30-04-03 22:44

I <3eb007a3$0$42660$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> skrev 2rb1:
> [...]
> kun manuelle indstillinger. Dvs. iso 100, bl. og tid. Er der nogen som
> har forslag til afhjælpning af dette problem? Mvh. 2rb1

Mnjah - at lade være med at fotografere meget mørke ting!

Problemet er desværre velkendt, og er så vidt jeg ved ikke begrænset til
DiMAGE-serien: Når du fotograferer noget, der er sort, vil en
uforholdsmæssig stor del af det tilbagekastede lys ligge i det infrarøde
område (fordi lys i alle andre farver i teorien ikke tilbagekastes fra
sort), og medmindre du har et såkaldt "hot mirror" siddende på linsen (
som fjerner infrarødt lys) kan det give netop disse problemer.

Jeg mener faktisk at 7i har mulighed for at fjerne det infrarøde lys ad
elektronisk vej, ligesom opgraderede 7'ere (7u) skulle få muligheden -
men det er et stykke tid siden at jeg læste om det, så hæng mig ikke op
på det. Prøv at søge i Minolta-fomrum'et på www.dpreview.com efter "hot
mirror", så tror jeg du har en chance for at komme videre.

Anders C. Madsen
webmaster@digitalfotografen.dk

http://www.digitalfotografen.dk - mere sjov med dit digitalkamera!

Fra : 2rb1

Dato : 01-05-03 08:12

Tak for jeres svar - er der nogen forslag til hvordan jeg fjerner det i
PS 7 ?

2rb1

Fra : 2rb1

Dato : 01-05-03 08:19

Hej Anders.

Har du noget viden om, hvorfor det kun sker nogle gange i studiet?

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 01-05-03 19:39

> Har du noget viden om, hvorfor det kun sker nogle gange i studiet?

Så vidt jeg har forstået (og til dels også selv erfaret) er der forskel
på de forskellige materialers egenskaber i den retning - f.eks. har jeg
en dynejakke med en sort kunststof-overflade som bliver meget rødlig,
mens et par sorte jeans i langt højere grad forbliver sorte.

Jeg kunne forestille mig at det samme kunne være tilfældet med mange
andre materialer og overflader, men personligt har jeg kun set fænomenet
med tøj, og kun i almindeligt dagslys (jeg ved ikke om lyskilden har
indflydelse).

Gad vide om et pol-filter kunne hjælpe på fænomenet? Hmmmm...