Træterrasse rengøring.
Fra : Hauge

Dato : 30-04-03 15:02

Hejsa

Jeg har igen været igang med at rengøre min træterrasse, den er jo som
altid, blevet snasket efter sidste sommer + vinterens vind og vejr.
Forrige år kiggede jeg efetr disse rensemidler, dem der oftest hedder noget
i stil med 1 + 2, altså hvor man først vasker med en type væske og derefter
med en anden, disse midler er skide dyre, så derfor valgte jeg at lave
rensemidlet selv.

Startede med at kigge på deklarationerne på flere af de dyre produkter, de
bestod faktisk som det eneste af kastisk soda, rens nr. 1, og en syre (samme
som kaffemaskineafkalker).

Så mit forsøg for 3 år siden, 2 år siden og igen idag, er som følger:

Indkøb:

Kaustisk soda
Den billigste afkalker til kaffemaskinen (- kalk i Bilka fx.)

200 gram kastisk soda i 3-4 liter vand, hældes på en giftsprøjte, af dem man
køber til 100 kr. i det lokale byggemarkede.

Start med at overpjaske terrassen med vand fra vandslangen, så træet ikke
suger væsken ned, da det jo kun er overfladen af træet der skal rengøres.

Fordel opløsningen på ca. 25-30 kvm, det er også ca. den størrelse det er
muligt at fordele de 3-4 liter over.

Lad det hele stå og trække en lille halv time.

Skyl terrassen med vand, og tag en meget stiv kost og fej den, samtidig med
at der er en der hjælper med at skylle, da man får en meget stor del sort
snask når man begynder at feje, og snasket er meget glat, dvs. at kosten
bare kurrer hen over træet.

Efter denne rensning, tager man og laver en 3-4 liter opløsning af afkalker
og vand, men ca. 1/4 del opløsning af hvad der skal bruges til
kaffemaskinen, den hældes i giftsprøjten fra før, der selvfølgelig er
rengjort for kaustisk soda, og fordeles over træet.

Derefter skylles grundigt, og arbejdet er klaret.

Jeg har dog istedet for en kost, brugt en højtryksrenser (ikke med
turbodyse), hvor jeg holder med en rimelig afstand til træet, for ikke at
smadre årene i træet, der jo gør at man skal rense igen i løbet af året.

Når det hele så er tørt, kan man jo behandle træet som man plejer.

Håber andre får det samme held med terrasserensningen som jeg, og vil meget
gerne høre fra folk der prøver det

Nåja, hvad mon rens til fliser består af? Det er jo også 2-væske
rensemiddel, det er sku nok også bare kaustisk, men det må jo komme an på en
deklarartionslæsningstest

Mvh Hauge

Ps.: Kaustisk er rimelig ætsende, så pas på.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-04-03 16:34

"Hauge" <2908366.hauge@spamfree.dk> skrev i en meddelelse

> Startede med at kigge på deklarationerne på flere af de dyre produkter, de
> bestod faktisk som det eneste af kastisk soda, rens nr. 1, og en syre
(samme
> som kaffemaskineafkalker).

Når du nu leger "den lille kemiker", hvor så ikke bare nøjes med klor-rens,
klorin,younameit. Det er der !"#¤%# ikke mange levende organismer som
holder til. OK det bleger måske hvis det får lov at sidde, men så kan du
skylle med vand istd. for syre

Fra : Hauge

Dato : 30-04-03 17:03

Hejsa

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.TA.VÆK.rasmussen@os.dk> wrote in message
> Når du nu leger "den lille kemiker", hvor så ikke bare nøjes med
klor-rens,
> klorin,younameit. Det er der !"#¤%# ikke mange levende organismer som
> holder til.

Måske er der ikke noget der overlever, men hvad er det der skal dræbes?
Jeg vil have det skidt af der sidder fast, og det kan klor-rens ikke klare,
jeg har prøvet, det er spild, og det er også værre for naturen, end kaustisk
soda er.

> OK det bleger måske hvis det får lov at sidde, men så kan du
> skylle med vand istd. for syre

Ja netop, det bleger kun, det renser intet.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 01-05-03 20:29

Hejsa

Hvis der er nogen der har interesse i at se, hvordan en meget sort/beskidt
terrasse kan komme til at se ud, efter 1½ times arbejde udfra min
beskrivelse, så tag et kig her:

http://trutter.dk/Terrasse.jpg

Mvh Hauge