Solvarme - uden direkte opvarmning af brug~
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-04-03 14:36

Som nævnt før her så købte vi sidste sommer et så godt som uisoleret
murermesterhus på 128m2 (grundplan) fra 1928. Det er renoveret en del i
1998 med bla. nyt varmeanlæg.

Dette består af en TwinHeat stoker i et udhus, ~2x15meter rør i jorden
til huset hvor centralvarmevandet fordeles mellem gulvarme i stueetagen,
radiatorer på 1.sal og så opvarmning af brugsvand (110 liter metro,
hvori der også sidder en 3kW elpatron). Vi har denne vinter brugt ca 8
tons træpiller, og kørt med en fremløbstemeratur på 60 grader.

1.salen er endnu ikke indrettet, men vi skal "snart" igang med det. Men
vi forventer ikke at varmeforbruget ændrer sig ret meget da vi erstatter
de eksisterende 100mm isolering mod taget med mindst 200mm og der er pt
er temmeligt utæt deroppe.

Men det er jo blevet forår og der har været nogle dage med rigtigt godt
vejr. Fyret har allerede slået fra 4 gange på
overkogningssikringen når det ikke har kunnet komme af med varmen i
tomgang. Desuden er fyrets effektivitet også meget ringe ved lav last.
Så vi har her i påsken slukket for det. Det går dog noget udover
komforten når temperaturen i huset ligger lidt under 20 grader og vi har
værert vant til de varme gulve, specielt i badeværelset.

Derfor er vi begyndt at tænke på om ikke solvarme vil være et godt
supplement til fyret.

Det er ikke så attraktivt at placere solvarme panelerne på huset. Dels
pga udseendet, men også fordi vi forventer at taget skal skiftes om en
5-10år og der skal etableres en stor kvist på sydsiden (Ja vi har
udskudt det og får taget renset og malet istedet nu). De eksisterende
installationer ligger næsten midt i huset og da der er gulvarme i alle
rum vil det ikke være nemt at føre nye rør derind (andet end fra
1.salen)

Så umiddelbart kunne jeg forestille mig et anlæg på/i udhuset der blot
varmer vand til det eksisterende centralvarmeanlæg

- Solfangere på taget af udhuset (sydvendt ~40grader)
- Ekspansionsbeholder i lofstrummet (ved siden af den eksisterende til
centralvarmen - kan placeres højere end panelerne)
- Varmeveksler til at føre varmen over i den eksisterende installation
(på returen til fyret og med mulighed for manuelt at koble uden om dette
når det slukkes for sommeren)
- Evt også lagertank på centralvarmeanlægge, så overskudsvarme der ikke
kan optages i husets gulve kan lagres.

Måske skal der så alligevel laves lidt om i installationen i huset. Idag
er centralvamevandet 3-delt mellem en shunt til gulvarme, radiatorne på
1.sal og brugdsvandet. Det vil måske give mening at køre alt det varme
vand igennem brugsvandsbeholderen inden det bruges til rumopvarmning.

Giver det mening at lave et anlæg på den måde ?
Hvor stort et areal solfanger vi i gætte på er nødvendigt ?
Har i et forslag til et anlæg ?

Anders Majland
http://www.majland.org/hvolris

Fra : Ole Hansen

Dato : 01-05-03 21:17

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Anders Majland
> http://www.majland.org/hvolris
> Hej Anders flot hjemmeside det ser ud til i har købt et godt hus.
jeg har et lignene hus på djursland og har også lavet
alternativ varme incl sol.
er det kun økonomi du tænker på så kan du godt glemme alt om solvarme jeg
har lavet et solvarmeanlæg på 8m2
af moderne materialer.pris ca 15000+ arb løn
anlæget virker godt men kan kun give gulvvarme i ca 15m2 +varmt vand om
sommeren maj-aug.
så hvis du vil have solvarme skal du have et stort anlæg
20+m2 men hvis du syntes set er sjovt at lege det gør jeg så er det bare at
komme igang.
Du skriver at du bruger træpiller om vinteren det er efter min smag alt for
dyrt.
da du har fyret i en garage er det da meget billigere at fyre med alm. træ.
et solvarme anlæg der kan give gulvvarme til så stort et hus er dyrt
incl min 2000l accu tank 30t klask hvis du laver det selv
Dette indlæg er kun mine tanker ikke en lov.
god fornøjelse OBH.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-05-03 08:21

> [...]
> alternativ varme incl sol.
> er det kun økonomi du tænker på så kan du godt glemme alt om solvarme

Nej det er nu også komfort. Huset er for koldt til min smag nu hvor
fyret er slukket, men huset kan ikke aftage varme nok til at holde det
kørende. Jeg har også mulighed for at håndfyre det, men kedlen skulle
ikke have for godt af de svingende temperaturer ved kun at fyre en gang
om dagen - det ville ellers være oplagt her i overgangsperioderne.

> så hvis du vil have solvarme skal du have et stort anlæg
> 20+m2 men hvis du syntes set er sjovt at lege det gør jeg så er det
> bare at komme igang.

Ja det bliver jo til nogle store paneler: Heldigvis har jeg en stor
sydvendt tagflade på udhuset der egner sig til det.

> incl min 2000l accu tank 30t klask hvis du laver det selv
> Dette indlæg er kun mine tanker ikke en lov.

Selvfølgelig - men det var også noget i den stil jeg havde sjusset mig
frem til. Den store fordel ved solvarmen er at det passer sig selv i
modsætning til manuel fyring med træ eller lign. En anden mulighed vi
har snakket om er også at sætte en brændeovn op i stuen. Den burde også
være god til lige at hæve temperaturen de manglende grader i stuen - og
så "hygger" den

/A

Fra : Holm

Dato : 02-05-03 14:06

Hej Anders

Er der ikke termostat / pausefyring på din stoker

MVH HK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 02-05-03 19:56

> Er der ikke termostat / pausefyring på din stoker

Jo men pausefyringen giver alligevel for meget varme ... Men jeg har
ladet indstillingerne stå til twinheats anbefalinger - måske jeg kunne
få forbrændingen til køre både langsommere og ok samtidigt.

/A