Scalara
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 27-04-03 12:52

Hej

Jeg har 3 stk scalare gående i et 190L. Den ene scalare er begyndt at blive
aggresiv over for de andre 2. Vil det være det bedste at fjerne denne ????

Et andet spøgsmål er, hvordan kan man se om det er en han eller hun ???

Håber I kan hjælpe

Per

Fra : Torben Lundvall

Dato : 27-04-03 14:50

> [...]
>
> Et andet spøgsmål er, hvordan kan man se om det er en han eller hun ???

Hej Per,
Den aggressive er nok en han som er ved at danne sig et territorie. Det er
sikkert også den største?
Hvis der er en hun blandt de to andre vil der højst sandsynligt danne sig et
par.
I et 190l akv. vil jeg men at der er gode chancer for at de alle tre kan gå
der uden problemer. Der skal helst være nogle gemmesteder, det sparer på
finnerne

/Torben

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 28-04-03 17:49

Med lidt øvelse kan du se forskel på genital papillen. På hunnen er den mere
afrundet end på hannen, hvor den er spids. Dette ses dog ikke altid, men af
og til kan du få lov at se det omkring fodringstid, hvor de unge fisk
begynder at kæmpe små territoriekampe.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-04-03 20:07

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et andet spøgsmål er, hvordan kan man se om det er en han eller hun ???

Hej Per
Ja - bortset fra, at det er hunnen der lægger æg - ja så kan det være
vanskeligt at se forskel på unge fisk.
Hvis vi taler om gamle kønsmodne eksemplarer, så har hannen sædvanligvis
ligesom en bule i panden.
Den bule kan altså være større eller mindre i de enkelte tilfælde.
Det ses jo tydeligst, hvis du har begge slags gående til sammenligning.
Hilsen
Jørgen