Netscape 3
Fra : Morten Lind

Dato : 26-04-03 23:14

Hmm.......NG på Netscape 3 på en PM8100/100 med et 33K Supra
modem.....det er da meget godt, er det ikk?

Hej fra

Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-03 04:53

Hej Morten

- Det er da mere end det, jeg startede op med... - PM 7200/90 med
sølle 24 mb RAM og en MultiTech 2814KXP 33.6 og med Netscape Navigator
2.1...

Morten Lind wrote:

> Hmm.......NG på Netscape 3 på en PM8100/100 med et 33K Supra
> modem.....det er da meget godt, er det ikk?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 27-04-03 08:15

> [...]
> 2.1...

> mvh. Erik Richard
>
> --
> K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
> E-mail: <kml.ers@mail1.stofanet.dk> <KMLDenmark@netscape.net>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> *Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
> *Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ja, ja... men jeg er jo også kommet sent ind i denne forunderlige
verden

Min transistor(chip)erfaring strækker sig til en hjemmelavet
basforstærker på 60W i 1974, og så var jeg en aktiv del af overgangen
fra rør til transistorer(på bagperronen), men computere har jeg ikke
nævneværdigt været i berøring med før 1998.

Når man ser bort fra tekstbehandling på arbejdspladsen, men det var jo
bare en udvidet skrivemaskine dengang(sidst i firserne).

Det er derfor jeg synes, det er sjov - for betænk mit allerførste
bekendtskab med en zx84(?), en kassettebåndoptager og et transportabelt
12"SH Philips fjernsyn.....det afskrækkede mig i den grad, at jeg ikke
havde øje for senere muligheder.

Jeg fulgte en manual på størrelse med en telefonbog, og da jeg var nået
til at kunne få den til at vise en sløjfe på skærmen, der skrev: "Morten
er sød" - ja, så gad jeg ikke det mere - det var simpelthen for kedeligt
- og så var den virkelige verden sjovere - dengang - det er den ikke
idag

Så det er interessant at gå tilbage i tiden og på den måde se, hvordan
udviklingen formede sig.

Og indlægget var egentlig også lidt til dig......

Jeg havde forresten downloadet MacSOUP/DK til OS Classic, men jeg kunne
ikke få det åbnet på nogen måde, så det droppede jeg.

Så lod jeg CyberDog 2 hente alle TDCs nyhedsgrupper, men hver gang den
skulle "opbygge" grupperne, blev jeg kastet af ved ca.15000 med besked
om, at værten havde lukket.

Og så tog jeg Navigator - det var ligetil - i dén kunne jeg gå direkte
til dk.edb.mac - uden først at hente de andre -

Det ville ellers ha´været sjovt med Cyberdog

Men du kan sikkert fortælle mig, hvordan jeg får åbnet den 8100? Jeg kom
ind til (måske) bundkortet(?) I den side, hvor indgangene sidder, sidder
et stort kort, der fylder hele maskinens side, og jeg turde ikke beynde
at flå i det, men jeg vil gerne have et almindeligt skærmkort i - der
sidder det til AudioVisionskærmene - åndssvage, underlige, ukurante
stik

Harddisken er på 600MB(?) Det synes jeg lyde underligt? Men det kan
måske være 1x500 + 1x100 i serie?(I kalder det vist kæde, ikke?)

Så har den 128MB RAM

Så jeg synes, den er sjov

Et lille post scriptum, Erik....der er et 10MB/RJ45 i LC475, som jeg har
udstyret med 12MB RAM - OS 7.5.x - og jeg har sat et straight RJ45/cat.5
fra den til min iMac......men jeg kan ikke få dem til at se
hinanden.....skal kablet været krydset?

Jeg ville nemlig eksperimentere med netværket i håb om at kunne komme
ind i ColourClassic´en - som også har fået et netkort(men det hjælper
vel ikke uden drivere?).

Nå, det blev s´gu´ til en ordentlig smøre.....undskyld

Hej fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 11:20

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Det er derfor jeg synes, det er sjov - for betænk mit allerførste
> bekendtskab med en zx84(?)

ZX-81 - afløseren til Spectrum (som vist kune havde 1KB
hukommelse). Commodores Vic-20 var i øvigt overlegen.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-04-03 12:57

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> ZX-81 - afløseren til Spectrum (som vist kune havde 1KB
> hukommelse). Commodores Vic-20 var i øvigt overlegen.

Ja, og den skrev nemlig "Thomas er god" i stedet for det lyv Mortens
skrev. Må have været en bug i Mortens

Mojn, Thomas

--
I thought "Loading The Dishwasher" meant getting your wife drunk?

-Jeff Foxworthy

Fra : Morten Lind

Dato : 27-04-03 16:00

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Ja, og den skrev nemlig "Thomas er god" i stedet for det lyv Mortens
> skrev. Må have været en bug i Mortens
>

> Mojn, Thomas

Nemlig Var også derfor, jeg gav op....
M.

Fra : Morten Lind

Dato : 27-04-03 16:04

Thomas Boelskifte <transporterroom1@boelskifte.dk> wrote:

> Ja, og den skrev nemlig "Thomas er god" i stedet for det lyv Mortens
> skrev. Må have været en bug i Mortens
>

> Mojn, Thomas

Er der én, der gider forklare tumpen hér, hvorfor indlægget inden
Thomas´ er greyet - hos mig, i hvert fald?
På forhånd tak......(og det er ikke Netscape 3, men det sædvanlige)
M.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 27-04-03 16:39

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Er der én, der gider forklare tumpen hér, hvorfor indlægget inden
> Thomas´ er greyet - hos mig, i hvert fald?
> På forhånd tak......(og det er ikke Netscape 3, men det sædvanlige)
> M.

Jeg vil mene at indlægget inden er blevet slettet manuelt hos brugeren,
så bliver det almindeligvis "udvisket" hvis nogen har fulgt op inden.

Machilsen Karen

Fra : Morten Lind

Dato : 27-04-03 17:26

Karen Seiersen <vise@besked.com> wrote:

> Jeg vil mene at indlægget inden er blevet slettet manuelt hos brugeren,
> så bliver det almindeligvis "udvisket" hvis nogen har fulgt op inden.
>
> Machilsen Karen

Hvem er brugeren, Karen? Jeg har jo intet slettet. Og Thomas har fulgt
op efter, ikke inden....?

Jeg forstår det ikke.

T. laver et indlæg efter et indlæg, som er lavet efter mit. Jeg åbner T´
indlæg og ser, at indlægget før hans er inaktivt.

Indlæggene INDEN det inaktive er IKKE inaktive......?

Skummelt, som de siger
M.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 27-04-03 17:42

> [...]

> indlæg og ser, at indlægget før hans er inaktivt.
>
> Indlæggene INDEN det inaktive er IKKE inaktive......?

Brugeren er afsenderen (Janus Sandsgaard).... det jeg mente var at T.
har fulgt tråden op inden hans indlæg er slettet.

Ja.... rigtigt der er nu noget muggent ved det hele

Machilsen Karen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 27-04-03 18:55

Karen Seiersen <vise@besked.com> wrote:

> Brugeren er afsenderen (Janus Sandsgaard).... det jeg mente var at T.
> har fulgt tråden op inden hans indlæg er slettet.
>
> Ja.... rigtigt der er nu noget muggent ved det hele

Måske er Usenet brudt sammen fordi ingen længere klipper deres indlæg
til

Mojn, Thomas

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 20:58

vise@besked.com (Karen Seiersen) writes:

> Brugeren er afsenderen (Janus Sandsgaard).... det jeg mente var at
> T. har fulgt tråden op inden hans indlæg er slettet.
> Ja.... rigtigt der er nu noget muggent ved det hele

Jeg har ikke send cancel-meddelelse til mig eget indlæg, hvis det er
det, I snakker om.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Karen Seiersen

Dato : 27-04-03 21:06

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Jeg har ikke send cancel-meddelelse til mig eget indlæg, hvis det er
> det, I snakker om.
>
> -j

OK det var et foreslag....

Machilsen karen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 21:40

vise@besked.com (Karen Seiersen) writes:

> OK det var et foreslag....

Ja, ok. Jeg er nu ikke fornærmet eller noget. Cancel-meddelelser kan
bare virke sådan lidt luskede.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 20:59

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Er der én, der gider forklare tumpen hér, hvorfor indlægget inden
> Thomas´ er greyet - hos mig, i hvert fald? På forhånd tak......(og
> det er ikke Netscape 3, men det sædvanlige)

"Pas". Hvis det mit indlæg, du referer til, har jeg ikke snendt nogen
cancel-meddelelse.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 16:22

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> ZX-81 - afløseren til Spectrum (som vist kune havde 1KB
> hukommelse).

Næh nej min ven, ZX Spectrum var afløseren til ZX81 ikke omvendt.
Så kom Spectrum+ osv. osv....

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 23:45

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> writes:

> Næh nej min ven, ZX Spectrum var afløseren til ZX81 ikke omvendt.
> Så kom Spectrum+ osv. osv....

Du har sørme ret. Jeg skynder mig at dementere. Husker jeg rigtigt i,
at ZX81 kun havde 1 KB RAM (efter evt. upgrade)? Var det dén, Spectrum
(eller begge) der havde "viskelæder-taster"?

-j
(som startede med en VIC-20)

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-04-03 00:17

> Du har sørme ret. Jeg skynder mig at dementere. Husker jeg rigtigt i,
> at ZX81 kun havde 1 KB RAM (efter evt. upgrade)?

Ja den er vist god nok.....

Var det dén, Spectrum
> (eller begge) der havde "viskelæder-taster"?

ZX81 var med små kliktaster som en lommeregner også kan have....
Spectrum havde små grå "viskelædertaster" og for at det ikke skal være løgn
kan man stadig købe disse taster i Tyskland.
Tag et kik her, det frembringer minder fra de glade 80'ere
http://bernholm.dk/computermuseum/index.php?view=frontpage

http://www.nvg.ntnu.no/sinclair/computers/computers.htm

http://www.old-computers.com/news/default.asp

Din VIC20 findes her
http://bernholm.dk/computermuseum/index.php?view=vic20

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-03 04:13

Hej Morten

Morten Lind wrote:

> Ja, ja... men jeg er jo også kommet sent ind i denne forunderlige
> verden

Bedre sent end aldrig...

> Når man ser bort fra tekstbehandling på arbejdspladsen, men det var jo
> bare en udvidet skrivemaskine dengang(sidst i firserne).

Tja, da jeg i '93 købte min første Mac - en PB 165, - var det faktisk også
udelukkende som en 'skrivemaskine'. - Jeg har den i øvrigt stadig, og den
står med det originalt installerede System 7.1 fra 1993 og har aldrig været
omformatteret!

> [...]
> bekendtskab med en zx84(?), en kassettebåndoptager og et transportabelt
> 12"SH Philips fjernsyn.....det afskrækkede mig i den grad, at jeg ikke

- Og jeg startede på en programmøruddannelse i 1970, men stoppede igen pga.
al for meget matematik... Det har jeg ofte fortrudt siden hen.... - Jeg
var endda garanteret en stilling på forhånd, men det var ikke engang nok
til, at jeg holdt fast dengang.

> [...]
> er sød" - ja, så gad jeg ikke det mere - det var simpelthen for kedeligt
> - og så var den virkelige verden sjovere - dengang - det er den ikke

Uha, manualer - hvad er det for noget?... - De læses kun, når man
støder på problemer, man ikke kan løse vha. sin intelligens...)))))

> Så det er interessant at gå tilbage i tiden og på den måde se, hvordan
> udviklingen formede sig.

Det gør jeg ofte selv. Jeg finder tit gammelt software, som jeg prøver, om
det stadig virker, og om det er noget, der kan bruges til noget
fornuftigt....

forleden fandt jeg en udvidelse - 'Color Arrow' - fra 1989, og for sjovs
skyld smed jeg den i systemmappen på den her PM 9600/350 med OS 9.2.2US, -
og sandelig ikke om ikke både farve og størrelse skiftede, som det skulle.
Jeg har også prøvet den i de forskellige programmer, hvor pilen skifter
retning alt afhængig af, hvor den befinder sig indenfor eller uden for en
margin, - og det virker perfekt.

Så nu har jeg ændret den i størrelsen, så den er blevet 2 pixels større end
oprindeligt, og det virker stadig perfekt, så det er da noget, der dengang
må siges at have været ret så fremtidssikret... indtil nu da. Men jeg véd,
at der er en del især ældre og svagtseende, der har problemer med at se den
lille pil, så en forstørrelse på 2 pixels giver faktisk en pil, der er ca.
30% større. - Desuden har jeg nu lavet den i flere andre farvevarianter end
de opr. 2, - og det virker stadig selv på min G3 også med 9.2.2.

> Og indlægget var egentlig også lidt til dig......

Ja, jeg er og bliver inkarneret Netscape bruger... indrømmet...

> Jeg havde forresten downloadet MacSOUP/DK til OS Classic, men jeg kunne
> ikke få det åbnet på nogen måde, så det droppede jeg.

Hvis du vil have en decideret newsreader, så hent Mt Newswatcher istedet
for. Den er helt klart bedre end 'suppen'.

> Så lod jeg CyberDog 2 hente alle TDCs nyhedsgrupper, men hver gang den
> skulle "opbygge" grupperne, blev jeg kastet af ved ca.15000 med besked
> om, at værten havde lukket.

Har du kun installeret 'grundpakken' til CD 2? eller har du den fulde
installation fra OS 8.1 CD'en? - Svjh. er der et eller andet med, at CD er
begrænset i sin kapacitet i antallet af grupper, den kan registrere i sin
base, men også at man kan 'snyde' den til at tro, at den bare skal
fortsætte, men hvordan kan jeg ikke huske. Og CyberDog er en af dem, der
gerne vil 'fodres' rigeligt i form af meget RAM.

> Og så tog jeg Navigator - det var ligetil - i dén kunne jeg gå direkte
> til dk.edb.mac - uden først at hente de andre -
>
> Det ville ellers ha´været sjovt med Cyberdog

Der findes faktisk en nyheds- og mailgruppe om CyberDog, men adressen har
jeg ikke... Prøv at søge med google, det ku' jo være, det gav resultat.

> [...]
> at flå i det, men jeg vil gerne have et almindeligt skærmkort i - der
> sidder det til AudioVisionskærmene - åndssvage, underlige, ukurante

Hvordan du får den skilt ad, kan jeg ikke forklare, da jeg aldrig har været
med til at skille en ad, men til gengæld kan jeg sige, at du ikke kan
skifte skærmkortet ud på den. Den eneste måde, hvorpå du kan få det alm.
DB-15 stik på er ved at finde et grafikkort til enten NUBUS eller PDS, der
kan bruges på den. Får du fat i et sådant kort, kan du til gengæld uden
videre vrøvl sætte 2 skærme på den, og det vil køre fint med både dublering
og deling af skærme.

> Harddisken er på 600MB(?) Det synes jeg lyde underligt? Men det kan
> måske være 1x500 + 1x100 i serie?(I kalder det vist kæde, ikke?)

Nej da... Jeg har en 6150 stående her, og den har en 840mb disk - en
Quantum. Quantum lavede dengang diske på mange forskellige underlige
størrelser - 320, 440, 520, 620, 650, 700, 800, 840, 970, 1120mb osv.. Så
600mb er ganske normal...

> Så har den 128MB RAM

- og det kan opg. til 264mb i alt!

> Så jeg synes, den er sjov

Ikke bare sjov... Det er faktisk en rigtig slider af en Mac på linie med en
7200. Den kan klare selv ret store opgaver, som man slet ikke forventer af
en maskine af den str. rent CPPU-mæssigt. Og efter datidens standard, var
det en af de hurtigste videoredigeringsmaskiner på markedet, + at den
ligeledes har _16 bits_ stereo lydkort!!

> [...]
> udstyret med 12MB RAM - OS 7.5.x - og jeg har sat et straight RJ45/cat.5
> fra den til min iMac......men jeg kan ikke få dem til at se

Ja, du skal bruge et cross-over kabel.

> Jeg ville nemlig eksperimentere med netværket i håb om at kunne komme
> ind i ColourClassic´en - som også har fået et netkort(men det hjælper
> vel ikke uden drivere?).

Hm, det burde være muligt at komme i kontakt med disken på den måde, men
jeg véd det faktisk ikke. Jeg er absolut ikke specialist på netværk, -
tværtimod vil jeg sige, så er jeg en novice på det område. - Og der er da
prof netværksfolk nok på listen her, så der burde da være en eller anden af
dem, der kan klare det problem, - ellers må vi jo til at revidere vores
opfattelse af dem som 'specialister'...

> Nå, det blev s´gu´ til en ordentlig smøre.....undskyld

Se, selv med Netscape 3 kan man komme vidt omkring...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-03 21:18

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Jeg havde forresten downloadet MacSOUP/DK til OS Classic, men jeg kunne
> ikke få det åbnet på nogen måde, så det droppede jeg.

MacSOUP ville i hvert fald være mit forslag. Når man bruger modem er det
jo rart med en off-line newsreader. Jeg ved ikke, om der er andre
off-linere. Den burde da virke, da den før i tiden var til classic. Jeg
ved ikke, om den nyeste version kræver nyere styresystem end dit.
Undskyld, jeg svarer så sent. Jeg har ikke haft tid til at læse
ret meget news den sidste uge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 04-05-03 04:16

> [...]
> ved ikke, om den nyeste version kræver nyere styresystem end dit.
> Undskyld, jeg svarer så sent. Jeg har ikke haft tid til at læse

Ork.....det er ordnet for lææææænge siden)))

Jeg erstattede det amerikanske OS 8.0 med et dansk OS 8.6 og hentede
MacSoup igen, det er dén, der kører nu. (I kolonien).

Men det var nu ikke OS´ets skyld, at jeg ikke kunne finde ud af at åbne
MacSOUParkivet - det var min egen

Som med alt andet i denne interessesfære, er jeg håbløst bagud og har
kun haft MacSoup i OS X, 10.2.x

Denne MacSOUPClassic åbnede fint nok, men "gemte" sig i en mappe, oppe i
venstre hjørne af min lillebitte 14"AVDisplay - et sted, jeg absolut
ikke er vant til at kigge efter

Så det kører fint nu.

Morten i mosen
--
[2730]...I sne står urt & busk i skjul...

Fra : David Blangstrup

Dato : 27-04-03 17:01

In <1fu339d.1ia6dtb105nvxaN%mortenlind@mac.com> Morten Lind wrote:

> Er der én, der gider forklare tumpen hér, hvorfor indlægget inden
> Thomas´ er greyet - hos mig, i hvert fald?
> På forhånd tak......(og det er ikke Netscape 3, men det sædvanlige)
> M.

Grå stær?
--
David Blangstrup