Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A60, blitz eller ej?
Fra : Hjalte

Dato : 26-04-03 14:50

Hej alle...

Hvordan kan det være at de billeder jeg tager uden blitz, bliver
slørede.
Men dem jeg tager med blitz bliver helt klare.
Også selv om der er lys nok til at tage uden blitz.

Der er ikke den store lys forskel på billederne.

MVH.
Hjalte aka. izeqb

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!

Fra : KNL DtP

Dato : 26-04-03 16:32

"Hjalte" <isak@elefantcool.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være at de billeder jeg tager uden blitz, bliver
> slørede.

Det er fordi lukketiden er for lang. Dine hænders små rystelser gør, at billedet
bliver sløret.

> Men dem jeg tager med blitz bliver helt klare.

Blitzen fyres af i et meget kort øjeblik og fryser derved billedet. Desuden kan du
anvende en hurtigere lukketid, da blitzen også (doh!) tilfører lys.

> Også selv om der er lys nok til at tage uden blitz.

Der er "altid" lys nok til at tage billeder. Spørgsmålet er blot hvor lang lukketiden
bliver. Tager du billeder på måske 100 ISO i en normal indendørs belysning, er der
måske kun lys nok til en 1/8 sek. og blænde 2,8 - måske endda en længere lukketid.
Det kan kun give rystede billeder.

Løsning: Brug stativ, tænd noget mere lys, brug flash, sæt ISO-følsomheden op. Jeg er
næsten sikker på, at der fremkommer et lille ikon på displayet, når der er risiko for
rystede billeder. Det er et par hænder med fartstreger omkring et kamera.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hjalte

Dato : 26-04-03 20:21

On Sat, 26 Apr 2003 17:31:40 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>rystede billeder. Det er et par hænder med fartstreger omkring et kamera.

Okey...
ja, man lærer noget nyt hver dag
Mange tak for din forklaring.