skoldkopper
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-04-03 20:53

Godaften

Et lille spørgsmål omkring skoldkopper.

Kan man få skoldkopper mere end én gang i sit liv?. Grunden til dette
spørgsmål, skyldes at noget famile påstår de har haft det to gange, hvor jeg
og flere andre siger man kun kan ha' det en gang.

Håber på hurtigt svar.

På forhånd tak

Bolette

Fra : Mone

Dato : 25-04-03 22:16

"Bolette Nielsen" skrev d. 25-04-03 20:53 dette indlæg :
> Godaften
>
> Et lille spørgsmål omkring skoldkopper.
>
> Kan man få skoldkopper mere end én gang i sit liv?.

> [...]

God aften Bolette.

Nej, men kan ikke få skoldkopper mere end en gang. Men der kan på et
senere tidspunkt i livet forekomme helvedesild, som udspringer af
skoldkoppevirus.

Læs dette på netdoktor.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/skoldkopper.htm

Med venlig hilsen
og god week end.
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Ghita

Dato : 26-04-03 07:13

I news:b8c3uf$2coq$1@news.cybercity.dk griflede Bolette Nielsen:
> [...]
> spørgsmål, skyldes at noget famile påstår de har haft det to gange,
> hvor jeg og flere andre siger man kun kan ha' det en gang.

Man kan få skoldkopper igen hvis man ikke har dannet antistoffer 1.
gang.

--
God bagjul...
Ghita

Fra : Mone

Dato : 26-04-03 09:25

"Ghita" skrev d. 26-04-03 07:13 dette indlæg :
> [...]

> God bagjul...
> Ghita
> - Et LILLE juleønske er at se svar under det DU citerer...

Hej Ghita.
Glædelig jul

Kan du fortælle hvor man kan læse om, at man kan få skoldkopper senere,
hvis man ikke har dannet antistoffer 1.gang??? Det vil jeg nemlig gerne
vide noget om, det er jo rart at vide den slags ting. For jeg kan ikke
finde det. Har kun fundet dette på
netdoktor.:

"Hvis man én gang har haft skoldkopper, er man blevet livsvarigt immun
overfor sygdommen. Dog kan der senere opstå helvedesild. En person med
helvedesild kan smitte en anden person, således at denne får
skoldkopper."

Med venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Tina

Dato : 26-04-03 10:06

"Mone" <Mone.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis man ikke har dannet antistoffer 1.gang??? Det vil jeg nemlig gerne
> vide noget om, det er jo rart at vide den slags ting. For jeg kan ikke

http://www.sundhed.dk/servlet/amquestionanswer?id=17069&amid=4&amcatid=114&c
x=147

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 21:14

> [...]
>overfor sygdommen. Dog kan der senere opstå helvedesild. En person med
>helvedesild kan smitte en anden person, således at denne får

Ja... Det har jeg prøvet. Jeg fik Herpes Zoster og min læge forklarede
mig det du der skrev. Underligt at skoldkopper kan slumre i kroppen
fra barndommen til den i sen alder vågner op og giver ischiaslignende
smerter fra ryggen ned i det ene ben til at begyndelse og først senere
får udslæt, der ligner skoldkopper.

Mvh
Gerda

Fra : Frederiksen

Dato : 26-04-03 17:58

> [...]
jeg
> og flere andre siger man kun kan ha' det en gang.

Livsvarig imunitet er typisk omkring 50 år for de fleste børnesygdomme, men
lige bestemt skoldkopper vil man anden gang typisk få som helvedesild.
Knægten havde skoldkopper som lille, og måtte 7 år senere døje med
helvedsild, da han ikke var beskyttet nok første gang.

Mvh Maria