Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvidbalance, hjælp
Fra : Maria

Dato : 24-04-03 00:17

Hej

Jeg er TOTALT grøn hvad fotografering angår, men måske er der en der vil
give noget hjælp

Jeg får for gule/grå billeder når jeg fotograferer med mit Olympus E10.
Hvordan får jeg baggrunden helt hvid på billedet når jeg fotograferer nogle
ting hvor jeg har en baggrund med hvid fotolærred ?

Har læst i manualen om Whitebalance, men det hjælper ikke

Problemet er klart størst ved indendørsfotografering - og både med og uden
blitz.

Jeg bruger iøvrigt altid auto fokus, auto hvidbalance osv.
(programvælgeren på "P")

På forhånd tak

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-04-03 07:34

"Maria" skrev
> [...]
nogle
> ting hvor jeg har en baggrund med hvid fotolærred ?

Hvis baggrunden befinder sig længere væk end selve
motivet vil den normalt blive underbelyst. Resultatet
bliver en grå baggrund når hvidbalancen er korrekt indstillet.
Dette gælder for blitzfotografering.

Uden blitz vil kameraets automatik kompensere for
den antageligt dominerende hvide baggrund ved
at underbelyse generelt. Resultatet bliver det samme:
en grå baggrund.

Hvis du vil bruge blitz skal baggrunden belyses separat.
Allerhelst med en blitz som kun rammer selve baggrunden.

Ved fotografering uden blitz skal du kompensere for
den hvide baggrund ved at overeksponere billederne
en smule. Du har antagelig en +/- korrektionsmulighed
et sted i kameraets menuer. +1,5 eller +2 vil sikkert
være passende.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : michael bennati scho~

Dato : 24-04-03 22:36

med så fint et kamera har du vel også Photoshop, der rummer mulighed for at
justere hvidbalancen langt mere præcist end kameraets valgmuligheder.
mvh Michael>

Fra : max

Dato : 25-04-03 06:38

> med så fint et kamera har du vel også Photoshop, der rummer mulighed for
at
> justere hvidbalancen langt mere præcist end kameraets valgmuligheder.
> mvh Michael>

Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister
"kvalitet" ved hver eneste justering du foretager i post-
processing i PS.. -max-

Fra : michael bennati scho~

Dato : 25-04-03 09:11

> Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister
> "kvalitet" ved hver eneste justering du foretager i post-
> processing i PS.. -max-

Ja, men kameraets få hvidbalance-presets er ofte for generaliserende..for
grove, og rammer balancen forkert. Mister man også kvalitet, når man laver
justeringer i Canon Raw-plugin modulet til Photoshop?? Altså før man
konverterer billedet??
Michael

Fra : max

Dato : 25-04-03 09:35

> [...]
> grove, og rammer balancen forkert. Mister man også kvalitet, når man laver
> justeringer i Canon Raw-plugin modulet til Photoshop?? Altså før man

På nogle kameraer kan du lave en manuel hvidbalance,
hvis du er "energisk".. Ja det er en god ide at lave alle sine
justeringer i raw, du kan med rimeligt resultat redde et under-
exponeret billed, op til 3 blænder - Jeg kender ikke canon
converteren, men adobe har lavet et plugin til PS og PSE,
som jeg syns fungerer meget godt, ellers er der Bibble som
også har gode justerings muligheder og kan konvertere til
16 bit tiff, godt hvis du skal efter justere eller manipulere
billedet og konvertere det til cmyk senere. Men det er
enorme filer, fra min S2'er får jeg 60-70 mb'er,det er meget
sjældent man får brug for det.. Adobe's raw converter er så
hurtig at det nu kan betale sig at have sine fotos liggende i raw,
og bare convertere når man har brug for det til hver enkel opgave.
Raw er dog stadig et stort ekstra arbejde, lidt som filmfremkaldelse
i "gamle dage", noget at lave i de mørke vintermåneder, nu er tiden
til at være ude og tage billeder - jepeg er udemærket til det meste.
-max-

Fra : Peter Schrøder

Dato : 25-04-03 10:17

"max" skrev
> På nogle kameraer kan du lave en manuel hvidbalance,
> hvis du er "energisk".. Ja det er en god ide at lave alle sine
> justeringer i raw, du kan med rimeligt resultat redde et under-
> exponeret billed, op til 3 blænder -

Som Maria skriver har hun faktisk fundet
den rette hvidbalance. Når baggrunden bliver
grå er hvidbalancen i orden, billedet er bare undereksponeret.
Problemet er dels lyskilden, som placeret på kameraet
ikke er istand til at oplyse både forgrund og baggrund korrekt
(og det skal den heller ikke kunne)
Samt at kameraet, når indstillet på automatik, selv kompenserer
for dels en (stor) hvid baggrund og måske også for
fremherskende farver i motivet, når blitz ikke benyttes.

Fra : Digit

Dato : 25-04-03 10:01

"max" ræsonnerede, og skrev d. 25 apr 2003:

> Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister "kvalitet"
> ved hver eneste justering du foretager i post- processing i PS.. -max-

For det første har du med adjustmentlayers mulighed for non-destruktiv editing og for det andet er myten
om det frygtede »combed histogram« tom luft á la i samme kategori som 300 dpi (folke)myten. Vincent
Bockaert demonstrerede glimrende hvorfor man ikke bør bekymre sig om dette ved selv relative ekstreme
klipninger. Hans artikel er desværre ikke længere at finde på hans site http://www.vincentbockaert.com/.

Det er intet i vejen for at redigere løs sålænge det på skærmen »ser rigtigt ud« (=ingen postering).

--
/Digit