cichlider
Fra : Claus S. Jensen

Dato : 23-04-03 21:21

hej...

Kan Cyrtocara moorii, (blå delfin) og Labidochromis caeruleus gå sammen, er
der noget man skal være særlig opmærksom på med disse fisk ?

mvh

claus jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-04-03 21:36

Claus S. Jensen <cj1@webspeed.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ea6f521$0$10420$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej...
>
> Kan Cyrtocara moorii, (blå delfin) og Labidochromis caeruleus gå sammen,
er
> der noget man skal være særlig opmærksom på med disse fisk ?

Det kan de vel nok, men det er ikke en heldig blanding!
C. moori er en snadbunds fisk og L. caeruleus er en Mbuna type, som
primært lever på og i
klippe fyldt område. De har 2 helt forskellige flugt mønstre, mooriens
måde er lynhurtigt at svømme væk i en lige linie
hvor imod caeruleus straks søger i huler.
Der ud over bliver C. moori temmeligt stor, så med mindre du har et
ordenligt "badkar" af et akvarie vil jeg ikke anbefale den.
Der er ret mange meget mindre frisvømmende malawiciklider, som ikke
bliver så store og som delvist har samme levevis som
Mbunaerne. Der er alle Aulonocare arterne og temmeligt mange af
Copidachromis arterne som ikke bliver så store, og tillige med
er meget farverige.

Carsten

Fra : Mikael Knop

Dato : 24-04-03 17:54

Prøv evt. at læse nedenstående artikel af Jessica Miller. Hun opdrætter Cyr.
moorii og holder dem i den forbindelse sammen med netop Lab. caeruleus i et
akvarie på knapt 400 l. Lidt småt for min smag, men det virker åbenbart for
hende.
Jeg vil mene at såfremt du bare tilgodeser begge arters behov; huler til
Lab. caeruleus og masser af fri svømmeplads til Cyr. moorii, skulle det
altså ikke kunne blive et problem. Begge arter er overordentligt fredelige
og begge arter trives netop bedst sammen med andre fredelige arter. Hvor
meget mere perfekt kan det så blive? Men selvfølgelig skal akvariet være
stort nok... som med alle andre dyr.
http://cichlidae.com/tanks/t022.html
MVH Mikael