Ekstra harddisk + brænder
Fra : :o)

Dato : 22-04-03 21:33

Jeg har en macintosh... Kan jeg købe hvilken som helst brænder + ekstra
ekstern harddisk - og de vil passe til mac... nu om dage...?

Jeg har en G3

Mvh

Jane

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-04-03 01:32

Hej Jane

I princippet ja. Men du skal dog være sikker på, at du køber en disk med
den rigtige interface (tilslutning). På G3 er der 3 typer tilslutninger...

1. SCSI - ældre Beige G3 + et par blåhvide
3. USB - alle blåhvide G3, nyere G3 og G4
3. FireWire - alle G3 og G4 med undtagelse af de Beige G3 modeller.

I de ældre Beige G3 kan der monteres både USB og Firewire kort som PCI
kort. Og i de nyere G3 kan der også monteres et SCSI kort, his et sådant
ikke findes.

Fra og med Mac OS 9.0 understøttes USB fuldt ud, og fra OS 9.0.4 også
FireWire.

Bruger du stadig OS 8.5.x/8.6 kan du downloade både USB og FireWire
software til disse systemer.

De fleste eksterne SCSI diske / brændere understøttes direkte af Apples
egne drivere til hhv. HD og CD. Nogle kræver dog specielle drivere for at
kunne bruges. Til det kan du fx. bruge FWB Harddisk Toolkit til harddiske,
og FWB CDRomToolkit til CD brændere, hvis du vil bruge en brænder som alm.
CD drev. Du kan også bruge software fra Intech, - Harddisk SpeedTools til
HD og CDSprretools til CD/CD-r/CD-RW.

Bruger du Toast som brændersoftware til CD brænder medfølger der en
driver, der kan få faktisk alle eksterne CD brændere til at køre som alm.
CD drev, - (Toast CD Reader).

mvh. Erik Rihcard