Foto
IBM760 5420
Teil 3020
digital billeder og DPI
Fra : stonefox

Dato : 22-04-03 18:21

Søger en forklaring på hvordan at dpi og pixels i et digitalt billede
hænger sammen.

Har et Coolpix 5700 ( 5 mill. pixels ) og skal gerne ha' taget nogle
billeder, der er på 300 DPI...

Fra : Morten

Dato : 22-04-03 18:33

DPI betyder dots per inch. Eller på dansk Pixel pr. tomme (1 tomme = 2,54
cm)

Hvor mange dpi dit billede er på afhænger altså af hvor stort du printer
billedet. Så længe dte ligger i computeren giver det ikke mening om at
snakke dpi, men udelukkende hvor mange pixels billedet er.

Mvh
Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-03 18:34

"stonefox" skrev i en meddelelse

> Søger en forklaring på hvordan at dpi og pixels i et digitalt
billede
> hænger sammen.

Denne bliver postet her i gruppen ret tit - senest 19/4

http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 19:37

On Tue, 22 Apr 2003 19:33:41 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@NOMAILjve.dk> wrote:

>billede

>Denne bliver postet her i gruppen ret tit - senest 19/4

>http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

Jeg får Error 404 på den url.

Well, pixels er pixels er pixels. Antal pixels (pixels i bredden *
pixels i højden) bestemmer (sammen med farvedybde og evt. kompression)
filens størrelse i kilobyte. Det bestemmer også, hvor meget billedet
fylder på din skærm.

dpi er prikker pr tomme. Det er alene en besked til din printer om,
hvot tæt det digital billedes pixels skal trykkes og dermed hvor stort
det trykte billede bliver i tommer * tommer (eller cm * cm). Og hvor
fint eller groft, det trykte billede bliver. dpi er helt uden
betydning for filens størrelse i kilobyte og for, hvordan billedet ser
ud på skærmen.

Nogle digitalkameraer forsyner billedet med en header med en bestemt
dpi. Det kan forvirre lidt, fordi et digitalt billede egentlig ikke
har nogen dpi. Men det har altså en header med printerinstruks. Den
kan ændres i f.eks. fotoshop.

Lav selv lidt regneøvelser med det! Hvor stort kan et 1200*1600 px
billede blive, hvis du gerne vil have det printet med 200 dpi? Hvilken
dpi får du, hvis du gerne vil have det i størrelsen 10*15 cm.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-03 21:34

"Peter Loumann" skrev i en meddelelse

> Jeg får Error 404 på den url.

Mystisk - virker fint her ?

> http://huse-i-naestved.dk

En imponerende samling efterhånden

Jeg kommer fra Haslev, så jeg er kommet jævnligt i Næstved, så mange
huse ser jo bekendte ud.

Flot !

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-04-03 22:38

On Tue, 22 Apr 2003 22:33:59 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@NOMAILjve.dk> wrote:

>Mystisk - virker fint her ?

Ja, og det bliver mystiskere og mystiskere. Jeg får stadig fejlen i
opera, men ikke i ie. Men det er vist off-topic.

>En imponerende samling efterhånden

>Flot !

Tak!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 22-04-03 18:39

"stonefox" <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har et Coolpix 5700 ( 5 mill. pixels ) og skal gerne ha' taget nogle
> billeder, der er på 300 DPI...

Hvis du har et billede på 5 MegaPixels, så kan du opnå en output opløsning på cirka
230 "dpi", hvis du får det printet i 20 x 30 cm.

Du skriver, at du skal have nogle billeder på 300 dpi - gå ind i PhotoShop og skriv
"300" under Opløsning. Så er billedet i 300 dpi - det ændrer bare ikke noget. Hvis du
skal bruge opløsning til noget, så skal du samtidig kende den størrelse, som du
ønsker at få printet/trykt billedet i. Som Morten skrev, så går der 2,54 cm på en
tomme, og så er det jo bare at regne...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : emj

Dato : 22-04-03 18:51

On Tue, 22 Apr 2003 17:21:10 GMT, stonefox58@hotmail.com (stonefox)
wrote:

>Har et Coolpix 5700 ( 5 mill. pixels ) og skal gerne ha' taget nogle
>billeder, der er på 300 DPI...

Du kan ikke tage billeder, der er 300 DPI, men du kan tage billeder,
som er op til 2560 pixels x 1920 pixels

Sådan et billede kan udskrives i 300 DPI og det vil give en udskrift,
der måler 21,68 cm x 16,25 cm

Hvis du udskriver med 200 DPI vil billedet blive 35,51 cm x 24,38 cm
og hvis du udskriver i 600 DPI, vil billedet blive 10,8 cm x 8,13 cm

Det er altså dit valg af udskriftstørrelse, der bestemmer, hvor mange
af dine pixels, du skal bruge, hvis udskriften skal være med 300 DPI

Vil du f.eks udskrive billeder i alm. fotostørrelse 15x10 cm med 300
DPI, så skal du resize og tilskære dine 2560x1920 pixels, så du ender
op med 1800 pixels x 1200 pixels
1800x1200 pixels vil give en udskrift i 300 DPI og i 15 x 10 cm.

Hilsen emj
--
http://www.enterpol.1go.dk/guest.php
Prøv et gæstelogin gratis i 14 dage