Slået mine ribben
Fra : Anette

Dato : 21-04-03 11:11

Jeg har her i påsken været noget uheldig under malerarbejdet.
Jeg er faldet ned fra køkkenbord og ramte en stol på mine ribben.
Det gør her på 3. dagen stadig forfærdeligt ondt, men jeg ved jo at man ikke
gør noget ved det selvom det måske er brækket.
Derfor grund til at jeg ikke lige orker at tage på skadestuen.
Mit spørgsmål er dog under alle tilfælde.
Skal man ligge ned for at smerten holder før op? Eller kan man fortage sig
hvad man er i stand til?

Med venlig hilsen Anette

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-04-03 11:15

"Anette" <lcmaka@mail1.stofanet.dk> skrev

> Det gør her på 3. dagen stadig forfærdeligt ondt, men jeg ved jo at man
ikke
> gør noget ved det selvom det måske er brækket.

Hvis det er brækket, kan der faktisk være en fare for at punktere lungen.

> Derfor grund til at jeg ikke lige orker at tage på skadestuen.

Så ring til lægevagten.

Mvh.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-04-03 12:01

Hej

Hvis du "kun" har trykket ribbenene, men alligevel har mange smerter, er det
vigtigt at du tager rigeligt med smertestillende midler. Det fik vi at vide,
da vores søn havde været ude for det samme.
Hvis du har smerter, når du trækker vejret, vil du nemlig uvægerlig undgå at
trække vejret ordentligt igennem i lungerne, der kan så ophobe sig væske
ller lign., og du kan få lungebetændelse.

VH Birgitte

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-03 12:15

Birgitte Abkjær wrote:

> Hvis du "kun" har trykket ribbenene, men alligevel har mange smerter, er det
> vigtigt at du tager rigeligt med smertestillende midler. Det fik vi at vide,
> da vores søn havde været ude for det samme.

Den besked fik jeg så ikke, da jeg fik trykket ribbenene, så tal lige
med lægen, inden du propper dig med smertestillende piller. Hvis du har
fået trykket ribbenene, kan det forøvrigt godt tage en måned eller to,
før smerterne er helt væk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-04-03 15:38

> Den besked fik jeg så ikke, da jeg fik trykket ribbenene, så tal lige
> med lægen, inden du propper dig med smertestillende piller.

Læs lige her:

http://www.netdoktor.dk/q&a-svar/gigt/0000012.htm

BA

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-04-03 16:11

Birgitte Abkjær wrote:

> Læs lige her:
>
> http://www.netdoktor.dk/q&a-svar/gigt/0000012.htm

Jeg er enig i, at det kan gøre ondt, og at det er nødvendigt at tage
smertestillende piller, men jeg opfatter ikke "vigtigt at du tager
rigeligt" og nødvendigt at tage smertestillende piller som værende det
samme. Det er især ordet "rigeligt", jeg ikke kan lide. Det indikerer
for mig, at man tager flere end nødvendigt - eller flere end godt er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-04-03 16:42

> [...]
> samme. Det er især ordet "rigeligt", jeg ikke kan lide. Det indikerer
> for mig, at man tager flere end nødvendigt - eller flere end godt er.

Det vi fik at vide var, at sønnen ikke skulle holde selv en mindre smerte
ud, da det ikke var hans høje eller lave smertetærskel, der skulle bestemme
dosis = han skulle tage piller, selvom han normalt var imod det. Dette fordi
han ubevidst ville trække vejret "mindre igennem", med risiko for ophobning
af væske.

VH Birgitte