PGO BM , 5 år gammel , ca 12000 km
Fra : Ole Mogensen

Dato : 21-04-03 10:12

Hej

Konens PGO skal have et tjek , jeg har åbnet sidedækslet
(ødelagt kickstarter) , nu jeg er der inde , hvad skal skiftes ?
Og øhh, variatoren , sidder den på krumtappen , eller
ved baghjulet ?

--
Ole

Fra : Tim Sørensen

Dato : 21-04-03 11:16

"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> wrote
> Og øhh, variatoren , sidder den på krumtappen , eller
> ved baghjulet ?

Ved krumtappen.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : H-J M

Dato : 21-04-03 21:01

> Konens PGO skal have et tjek , jeg har åbnet sidedækslet
> (ødelagt kickstarter) , nu jeg er der inde , hvad skal skiftes ?
> Og øhh, variatoren , sidder den på krumtappen , eller
> ved baghjulet ?

Varioen sidder på krumtappen
Rullerne i varioen skal 100% sikkert skiftes hvis den har kørt 12000 på de
samme ruller
Løsn møtrikken på krumtappen og pil det hele af den.. blæserhjulet,
glide-lejet(??) og selve varioen der sidder inderst
Varioen skilles af.. der sidder nogle skruer bagpå..
Inde i varioen ligger nogle plastik ting.. de er runde.. eller flade hvis de
er slidt de ligger bare løst inde i varioen..
Smid nye i med samme antal gram som dem du havde i før.. Find ud af hvad
antal gram der sidder i std. ved forhandleren og køb et nyt sæt magen til
(altså hvis rullerne er std. vægt)
Remmen er sikkert også ret slidt.. der er sådan nogle slid mærker vævet ind
i remmen.. eller hvis den er flosset el.lign.. skift den også... Når du skal
have remmen på igen så put varioen på, klem evt. remskiverne fra hinanden
bagpå.. de skal nok hoppe på plads når du begynder at køre igen. smid remmen
over gliderøret og put den yderste del af varioen på. Varioen skal samles
igen med den der skide skrue.. nogle bruger trykluft andre bruger
håndkraft.. Risikoen ved trykluft er at du kan kværne gevindet på
krumtappen.. Det er sådan cirkus det...
Måske har jeg glemt noget måske har jeg ikke.. Ret mig hvis jeg har glemt
noget

--
Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Ole Mogensen

Dato : 22-04-03 20:15

Sorry for den private mail , damn outhouse !!!
Jeg prøver igen

> [...]
> Løsn møtrikken på krumtappen og pil det hele af den.. blæserhjulet,
> glide-lejet(??) og selve varioen der sidder inderst
Det var nemt at skille ad .. med mit lille "special værktøj" (1) .
> Varioen skilles af.. der sidder nogle skruer bagpå..
Nix , ingen skruer.
> Inde i varioen ligger nogle plastik ting.. de er runde.. eller flade hvis
de
> er slidt de ligger bare løst inde i varioen..
Nix , der er nogle plastik styr , men de blive skiftet.
> [...]
> igen med den der skide skrue.. nogle bruger trykluft andre bruger
> håndkraft.. Risikoen ved trykluft er at du kan kværne gevindet på
Jeg bruger mit "special værktøj" (1) , og loctite.
> Måske har jeg glemt noget måske har jeg ikke.. Ret mig hvis jeg har glemt
> [...]
Tak for hjælpen

Jeg kunne ikke undgå at se, at remmen ikke kunne gå helt ud....
hmmm , variator bevægelsen blive standset p.gr.a. akslen starter
med een dia. og længere inde en anden , og det er her variatoren
bliver stoppet... hmm, den ryger i en drejebænk i morgen , vi skal
sgu' lige have flyttet det punkt ( shit konen bliver sur).
Den har ellers kørt godt , den startede med 51 km/t , og det har
den holdt lige til både el og kick-start døde.
I reservedele har den de sidst 5 år kostet ca. 500 kr.

(1) , et gammelt tændrør , indmaden fjernet , en prop af alu. der
forlænger tændrøret ca. 25 mm.

Ole

Fra : Ole Mogensen

Dato : 23-04-03 12:28

hmm, er der en der ved vægten på rullerne , jeg har
søgt på goggle , alle hits siger 7.5 gram , mine vejer
8.5 gram , og ja, de er standard.

--
Ole