Tyttebær og basilikum når sulten for sjov
Fra : Bo Warming

Dato : 20-04-03 20:29

Dyr men dejlig dip er

1. Tyttebærmarmelade - der jo altid er godt i en lille skål som tilbehør til
kød

- ikke oversødt som anden marmelade

2. Pesta, dvs 50% basilikum m lidt olie, som Fakta har og som normalt kun
bruges til italiensk mad

God snacks men billig

(fx til at dyppe ovennævnte og anden dip op med) er

3.Store pitabrød (meget tynde) skåret i strimler og lagt i pres (eller
stræk) mens de lufttørrer

Ad 1. så var der gråpærer i min barndoms hjemelavede tyttebærmarmelade. Men
det var vel kun for at drøje på den?

Da jeg var til thanksgiving-kalkunmiddag i USA fik man CRAN-BERRY marmelade,
der smagte meget på samme måde.

Schweppes har fået en Cranberry-drik der næppe slår an og antyder en
forskel - eller er det bare tyttebærsyltning der tilsætter eddike?

Høstning af cranberry i USA sker ved at markerne oversvømmes så bærrene
flyder oven på vandet.

Vokser tyttebær kun i tundra og fjeld?

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-04-03 20:54

Bo Warming wrote:

> Ad 1. så var der gråpærer i min barndoms hjemelavede
> tyttebærmarmelade. Men det var vel kun for at drøje på den?

Måske for at spare?

> Schweppes har fået en Cranberry-drik der næppe slår an og antyder en
> forskel - eller er det bare tyttebærsyltning der tilsætter eddike?

Cranberry er tranebær, ikke tyttebær. Om de er i familie, er jeg ikke
ekspert i. Men Schweppes' nye Cranberry smager som de fleste andre nye
sodavandsmærker af hvinende sødt slik tilsat danskvand. Noget af det
eneste det ikke smager af er tranebær.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-04-03 10:27

> Vokser tyttebær kun i tundra og fjeld?
>

> --
>

> Bo Warming
> Bjelkes Alle 46
> 2200 København N
> Tel: 3586 1000
> Fax: 3586 1001
> http://www.glistrup.com

Tyttebær, der altså ikke er tranebær, vokser mange steder i
skovrydninger i f.eks. Norge. Tror nok tyttebær foretrækker sur jord,
og vokser også over i Jylland (I siger jo over i København, så det er
vel sprogligt godt nok). Man plukker tyttebærrene med et
fejebakkelignende redskab med lange tænder. Redskabet pløjer man bare
igennem tyttebær planterne, og ved f.eks Halden i Østfold kan man
plukke adskillige kilo på den måde i løbet af kort tid. Lyder måske
som en barsk måde at plukke bærrene på, men når skoven vokser til igen
forsvinder tyttebær planterne alligevel, da de kræver sol. De bedste
tyttebær får man i skovområder, der har været udsat for skovbrand.
mvh
Jørgen