Breakbeat spørgsmål #2
Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-04-03 15:57

Hej igen.

Hvor stammer beatet fra remixet af The Cure's "Close to me" fra?
Jeg mener at have hørt det i et Rolling Stones nummer fra start-90'erne
også.

-Sune

Fra : Jacob E

Dato : 17-04-03 16:32

Sune Mika Salminen wrote:
> Hej igen.
>
> Hvor stammer beatet fra remixet af The Cure's "Close to me" fra?
> Jeg mener at have hørt det i et Rolling Stones nummer fra start-
> 90'erne også.

Vil bare lige sige, at jeg IKKE kan hjælpe denne gang, ligemeget hvor mange
nætter jeg grubler over det!! Men BTW, sjov tråd. Og det fik mig faktisk
til at tænke på en sample, jeg også gerne kunne tænke mig oprindelsen på.
Jeg hørte den vist nok for første gang på Rob Base & DJ EZ Rock: "It takes
2". Det er ikke et beat, men den lyd som siger: "Yeah , Wuv" over 2 takter.
Er brugt i utallige numre fra den periode. Var det dem, som fandt på den?

Mvh Jacob E

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-04-03 17:43

"Jacob E" <not@reale-mailadress.ok> wrote in message

> [...]
takter.
> Er brugt i utallige numre fra den periode. Var det dem, som fandt på den?

Nej, det er fra en duet med Aretha Franklin og James Brown. Gæt selv, hvem
der siger hvad
Jeg leder i øvrigt også efter dét nummer, men det er svært når man ikke ved
hvad det hedder eller hvilken plade det kommer fra.

-Sune

Fra : Lars Bernau

Dato : 17-04-03 18:26

Sune Mika Salminen wrote:

> [...]
> takter.
>
> Nej, det er fra en duet med Aretha Franklin og James Brown. Gæt selv, hvem

lidt mere info om nummeret :

"Without question, Rob Base & D.J. E-Z Rock had the party anthem of 1988
in "It Takes Two" — an insanely infectious rap/dance gem using a James
Brown/Lynn Collins classic of the same name as a reference point"

her tales der så sikkert om omkvædet... må vi tro.
--
Lars Bernau
"Diskussioner bliver tit ødelagt af folk,

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-04-03 18:30

"Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> wrote in message

Snip

> [...]
> Brown/Lynn Collins classic of the same name as a reference point"
>
> her tales der så sikkert om omkvædet... må vi tro.

Aha.. Jamen så er det lige blevet lidt nemmere at finde nummeret

Tak Lars

-Sune

Fra : Jacob E

Dato : 18-04-03 11:46

Lars Bernau wrote:
> [...]
> point"
>
> her tales der så sikkert om omkvædet... må vi tro.

Hmmmm... fandt dette på www.bassquake.co.uk :

Lynn Collins "Think"
The classic "woo-yeah" break that was used extensively in 1989 and was an
integral part of the short lived hip house scene. The most famous use was
probably Rob Base and DJ Ez Rock's It Takes Two, but this break has been
ripped all over and seems to just keep on coming back.

Fra : Lars Bernau

Dato : 18-04-03 11:57

Jacob E wrote:

> [...]
> probably Rob Base and DJ Ez Rock's It Takes Two, but this break has been
> ripped all over and seems to just keep on coming back.

hmmm.. ja det lyder ikke til at eksperterne er helt enige på dette punkt,
her fra allmusic.com:

In 1972, Brown's People Records label released Collins' self-penned
single "Think (About It)"; produced by Brown, it became her first and
biggest hit, made her the most commercially successful female singer in
Brown's camp, and was later sampled for the main vocal hook in the party
rap classic "It Takes Two" by Rob Base & DJ E-Z Rock

Fra : Lars Bernau

Dato : 18-04-03 12:07

Lars Bernau wrote:

> [...]
> Brown's camp, and was later sampled for the main vocal hook in the party
> rap classic "It Takes Two" by Rob Base & DJ E-Z Rock

Jeg har taget en lytter på nummeret nu... for at få det afgjort. Det
viser sig at begge dele (både woo - yeah og omkvædet) stammer fra det
nummer. Det samme gør iøvrigt selve beatet. Spørgsmålet besvaret. Næste!

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 18-04-03 14:23

"Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> wrote in message

Snip

> Jeg har taget en lytter på nummeret nu... for at få det afgjort. Det
> viser sig at begge dele (både woo - yeah og omkvædet) stammer fra det
> nummer. Det samme gør iøvrigt selve beatet. Spørgsmålet besvaret. Næste!

Gider du måske tage en lytter på "Close To Me" remixet med The Cure? Du ved
sikkert hvor du kan finde det..

Tak...

-Sune

Fra : Lars Bernau

Dato : 19-04-03 08:47

Sune Mika Salminen wrote:

> "Lars Bernau" <bernau@mail.invalid> wrote in message
>
> Snip

> Gider du måske tage en lytter på "Close To Me" remixet med The Cure? Du ved
> sikkert hvor du kan finde det..

Det nummer kender jeg godt. Det beat er ikke lige et jeg kan genkende,
men mon ikke hvis Jacob og jeg forener vore kræfter, vi kan finde ud af
det.

Jeg ved dog at remixet er på Cure's "opsamlings album" "Mixed Up" og det
er lavet af Guru Guden Paul Oakenfold. (Forudsat du snakker om Closer
Mixet af Close to Me.)

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 19-04-03 17:21

> [...]
>
> Jeg ved dog at remixet er på Cure's "opsamlings album" "Mixed Up" og det
> er lavet af Guru Guden Paul Oakenfold. (Forudsat du snakker om Closer

Ja, jeg tror nok det er den. Der er en masse blæsere på og vistnok en
saxofonsolo til sidst? Ikke særlig typisk for The Cure

Tak igen!

-Sune

Fra : Lars Bernau

Dato : 19-04-03 17:57

Sune Mika Salminen wrote:

> Ja, jeg tror nok det er den. Der er en masse blæsere på og vistnok en
> saxofonsolo til sidst? Ikke særlig typisk for The Cure

Så er det den jeg tænker på. Og Troels har jo allerede givet dig svaret.
SÅ skulle den vel være fjong!

Fra : -V-

Dato : 19-04-03 18:13

Lars Bernau spurgte.
Så skrev Sune Mika Salminen noget.
Så skrev Troels noget helt andet.
Så svarede Lars Bernau på noget af det.
Så spurgte Sune igen.
Men så skrev Troels.
Og så svarede Lars Bernau.

I kører jeres helt eget ræs der, drenge - man bliver helt misundelig. Øv.

Hvad med at spørge om noget, som vi andre har en chance for at svare på, fx.
'hvad hedder kendingsmelodien til Forsvundne Danskere'?

Eller noget andet, i sværhedsgrad med 'Hvem er forsanger i U2?'

Hva', hva', hva'?

-V-

Fra : Troels

Dato : 19-04-03 18:16

> [...]
> 'hvad hedder kendingsmelodien til Forsvundne Danskere'?
>
> Eller noget andet, i sværhedsgrad med 'Hvem er forsanger i U2?'

Bare rolig! Der er en evil rockriff-quiz coming up

/Troels

Fra : -V-

Dato : 19-04-03 18:25

Troels wrote:

> Bare rolig! Der er en evil rockriff-quiz coming up

Yieeeeer!!!!

Hvad kan man vinde?! Er det noget med det dersens Depp Purple nummer,
broom-broom-brooooom, broom-broom-broombroom, broom-broom-broooom,
broombroooom? Det nummer kender jeg nemlig godt.

-V-

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-04-03 18:54

-V- wrote:

> Hvad kan man vinde?! Er det noget med det dersens Depp Purple nummer,
> broom-broom-brooooom, broom-broom-broombroom, broom-broom-broooom,
> broombroooom? Det nummer kender jeg nemlig godt.

Forudsat jeg har gættet det rigtige nummer:
Har du lyttet til teksten. Det gjorde jeg først for nylig, og hold k***,
hvor blev jeg skuffet. Teksten er så flad, at selv Susi og Leo burde
finde den for flad. Et af de bedste rock-riffs i historien og så til en
tekst om en studie, der nedbrændte og så måtte man finde et andet
studie.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : -V-

Dato : 19-04-03 19:24

Kim Ludvigsen wrote:
> Forudsat jeg har gættet det rigtige nummer:

Det har du, ja.

> [...]
> burde finde den for flad. Et af de bedste rock-riffs i historien og
> så til en tekst om en studie, der nedbrændte og så måtte man finde et

Jep, jeg har lyttet til teksten. Det er faktisk nok den eneste sangtekst i
hele verden, som jeg kan uden at snyde.
Teksten er da ikke den mest interessante og nyskabende på denne side af
ristet brød, det giver jeg dig - men er den *så* slem?
I forhold til tekstuniverset i stort set hele (vælger lige tre bands, som
har betydet noget for rocken) AC/DC's (sprut og kællinger), The Beach Boys
(biler, surfing og kællinger), Chuck Berry's (biler, dope og kællinger) og
utallige andres produktioner er det da en tekst, som i det mindste har
referencer til andet end det sidste syretrip.

Jeg vidste fx ikke at The Stones havde et mobilstudie, så noget har jeg da
lært af teksten.

-V-

Fra : Troels

Dato : 19-04-03 20:07

> Hvad kan man vinde?! Er det noget med det dersens Depp Purple nummer,
> broom-broom-brooooom, broom-broom-broombroom, broom-broom-broooom,
> broombroooom? Det nummer kender jeg nemlig godt.

Jep, det er ca. niveauet. Jeg skal lige se hvad i kan før jeg strikker en
sammen med de _rigtigt_ svære

/Troels

Fra : Lars Bernau

Dato : 19-04-03 18:26

-V- wrote:
> I kører jeres helt eget ræs der, drenge - man bliver helt misundelig. Øv.

Undskyld .....

> Hva', hva', hva'?

Problemer med hørelsen??

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 19-04-03 18:19

> Så er det den jeg tænker på. Og Troels har jo allerede givet dig svaret.
> SÅ skulle den vel være fjong!

Har fundet den her side - og ja, det var det rigtige beat
http://hem.passagen.se/rikarde/drums.html

Tusind tak alle sammen, i er fantastiske....!

-Sune

Fra : Troels

Dato : 19-04-03 09:09

> Gider du måske tage en lytter på "Close To Me" remixet med The Cure? Du
ved
> sikkert hvor du kan finde det..

Det er Kool and the Gang - N.T. fra albummet Live at P.J.'s fra 1972.

Og ja... jeg snød lidt.

/Troels

Fra : Troels

Dato : 19-04-03 09:11

> Det er Kool and the Gang - N.T. fra albummet Live at P.J.'s fra 1972.

Og hvis du synes du har hørt det før er det ikke helt usandsynlig. Det har
nemlig også være brugt af:
3rd Bass's "Gladiator" (Remix)
Andreas 13's "The Blues"
Antoinette's "Unfinished Business"
A Tribe Called Quest's "Mind Power" (Vocals)
Boogie Down Productions' "Still No. 1"
Big Daddy Kane's "On the Move"
Black Moon's "Freestyle"
Blueboy's "Remember Me"
Brand Nubian's "Slow Down"
Boo-Yaa T.R.I.B.E.'s "Six Bad Brothas"
BWP's "Cotex"
Chill Rob G's "Let Me Show You"
Chill Rob G's "Let Me Show You" (Remix)
Chubb Rock's "Which Way Is Up?"
Compton's Most Wanted's "Growin' up in theHood" (Remix)
Compton's Most Wanted's "Compton 4 Life"
Da Lench Mob's "Ankle Blues"
De la Soul's "Keepin' the Faith" (Remix)
Diamond D's "Best Kept Secret"
DJ Quik's "America'z Most Complete Artist"
DJ Mark the 45 King's "Simply Dope"
Double XX Posse's "Headcracker"
EPMD's "Brothers from Brentwood LI"
Eric B & Rakim's "Move the Crowd" (WildBunch Remix)
Geto Boys' "Cereal Killer"
Geto Boys' "Damn it Feels Good to Be aGangster"
Gospel Gangstas' "Vengeance Is Mine"
H.E.A.L.'s "Heal Yourself"
Jazzy Grooves' "Huh"
Jungle Brothers' "Book of Rhyme Pages"
Jungle Brothers' "What's Going On?"
K-Solo's "Letterman"
Kool G Rap's "Truly Yours"
Kris Kross's "Jump"
Kwame's "U Gotz 2 Get Down!"
Lord Finesse's "Praise the Lord"
Lords of the Underground's "What's GoinOn?"

Main Source's "Fakin' the Funk"
Masta Ace's "As I Reminisce"
MC Solaar's "Armand est Mort"
Mellow Man Ace's "Talkapella"
Main Source's "Scratch & Kut"
MC Serch's "Don't Have to Be"
Mekon's "Minnie's Broken Arm"
Mark Morrison's "Return of the Mack"(Remix)
Nas's "It Ain't Hard to Tell"
NWA's "Gangsta, Gangsta"
NWA's "N----z 4 Life"
Papa Chuk's "Flip the S--t"
Penthouse Players Clique's "Explanation of aPlaya"
Pete Rock & CL Smooth's "Pete's Sake"
Pete Rock & CL Smooth's "Mecca and theSoul Brother" (Remix)
Pete Rock's "Truly Yours '98"
Professor Griff's "Pawns in the Game"
Public Enemy's "B Side Wins Again"
Q-Tip's "Breathe and Stop"
Run-DMC's "Back from Hell" (Remix)
Shazzy's "Giggahoe"
Shabba Ranks ft KRS-One's "The Jam"
Steady B's "Going Steady"
Stetsasonic's "Blood, Sweat and No Tears"
Stetsasonic's "So Let the Fun Begin"
Stonefunkers' "Suckers 4 Your Love"(Extended Mix)
Stop the Violence Movement's "Self-Destruction"
Terminator X's "Can't Take My Style"
Trends of Culture's "Mad Flavor Mad Style"
Ultramagnetic MC's "Moe Love on the One &Two"
UMC's "Swing into the Area"
Warren G's "Runnin' wit' No Breaks"
Woodshed's "Radio woodshed"
Yo-Yo's "Woman to Woman"
YZ's "Return of the Holy One"

/Troels

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 19-04-03 17:22

"Troels" <tllund@[nof******spam]hotmail.com> wrote in message

> ved
>
> Det er Kool and the Gang - N.T. fra albummet Live at P.J.'s fra 1972.

Jeg kigger på det!

> Og ja... jeg snød lidt.

Hvad mener du med det.. Er det ligesom i TV-køkkenet hvor de har lavet maden
i forvejen eller hvad

-Sune

Fra : Jacob E

Dato : 18-04-03 20:17

Lars Bernau wrote:
> [...]
> viser sig at begge dele (både woo - yeah og omkvædet) stammer fra det
> nummer. Det samme gør iøvrigt selve beatet. Spørgsmålet besvaret.

Hæhæhæ....
Lars, vi må sq få en bajer sammen en dag.

Mvh Jacob E

Fra : Lars Bernau

Dato : 19-04-03 08:16

Jacob E wrote:

> Hæhæhæ....
> Lars, vi må sq få en bajer sammen en dag.

jep jep !