Hvad hedder det?
Fra : Rune Zedeler

Dato : 20-04-03 12:59

Hæld lidt fløde i en lillebitte ovnfast skål (så små som de fås), slå et
æg ud i, og tilsæt lidt krydderier efter behag (karry, paprika, ell.
chili). Bag i ovnen ved 200 grader indtil ægget "smiler".
Lækker lille brunch-ting.
Men hvad HEDDER det?
Jeg gik og troede at det hed "flaming eggs"; men dette viser sig efter
søgning på google at stå for noget andet.

-Rune

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-04-03 05:05

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse...
> [...]
> æg ud i, og tilsæt lidt krydderier efter behag (karry, paprika, ell.
> chili). Bag i ovnen ved 200 grader indtil ægget "smiler".

Æg i kokotte (oeufs [øf] en cocotte)!

Her findes flere versioner, som fx ..

Æg i kokotte:
Denne tilberedningsmetode er en variation af blødkogte æg. Resultatet
er fremragende. Smør kokotter (små porcelænsforme med eller uden
hank) let indvendigt. Varm dem let op. Anbring et par fine saltkorn
(gerne fra Det Døde Hav) i hver kokotte, slå et meget friskt æg ud i
hver og anbring dem i et ildfast fad fyldt med så meget varmt vand,
at kokotterne dækkes 2/3. Sæt dem i ovnen 8 minutter ved ca. 200°.
Tag kokotterne op af fadet, tør dem godt af, drys med lidt fint salt
og anret dem på en serviet.
-oo-

Æg i kokotte med fløde (oeufs en cocotte à la crème):

Bring 1 dl fløde og kog, salt den let. Varm 6 små kokotter. I hver hældes
½ spsk fløde, krydderi efter ønske, et æg slås ud og 2 små klumper
smør anbringes ovenpå.
Anbring kokotterne i et ildfast fad, dæk dem 2/3 med kogende vand
og sæt dem 8-10 minutter i en varm ovn.
Når kokotterne kommer ud af ovnen, tages de op af vandbadet, tørres
af og anrettes på et fad på en sammenfoldet serviet. - Voila!
-oo-

Æg i kokotte med tomater (oeufs en cocotte aux tomates):

Vælg 2 modne tomater, fjern stilken, og den umodne nærmest denne.
Dyp dem 1 sekund i kogende vand, flå dem straks, skær dem i 2 dele
og pres dem for at fjerne saft og kærner,
Skær dem i terninger og kog dem i en valnøddestor klump smør. Drys
salt og peber over. Kog det så meget ind, at det nærmest får konsistens
som marmelade.
Smør kokotterne, beklæd dem med tomatpureen, slå et æg ud i hver
og kog dem i vandbad. Når de kommer ud af ovnen, pyntes de med
½ tsk tomat og lidt hakket persille.
Man kan tilsætte tomatpureen 1 tsk fint hakket løg, der koges i smørret
uden at tage farve, inden tomaterne tilsættes.
-oo-

Æg i kokotte med champignoner (oeufs en cocotte aux champignons):

Tilbered en champignonpuré af 100 g faste, hvide, rensede champig-
oner skåret i tynde skiver.
Svampene sauteres 3 minutter i smør (30 g), passeres gennem en fin
sigte og tilsættes 1 spsk fløde.
Krydres med en smule salt.
Smør kokotterne, beklæd dem med pureen, slå æggene ud i dem og
kog dem i vandbad. Når de kommer ud af ovnen hældes 1 tsk fløde
over hver.

Slut for æg i kokotte! ..

- Har du nogensinde prøvet at friturestege æg??
Nåh ikke! - så se her! ..

Friturestegte æg (oeufs frits) -øf igen!:

Varm 2 dl olie op i en dyb pande. Så snart olien ryger, holdes panden
skråt, så oliebadet bliver dybere.
Slå et friskt æg ud i en skål og hæld det i olien. Æggehviden vil straks
stivne og danne store blærer, der ved hjælp af en træske dyppet i
olie hastigt foldes op omkring blommen - man ligesom ruller ægget i
denne ske. Blommen skal være helt dækket og forblive blød. Steg
ægget 1 minut, det skal være gyldenbrunt. Lad det dryppe af på et
klæde og drys med lidt salt. Foretag friteringen umiddelbart før
serveringen! - Monsieur et Madame sont servis!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Der findes ingen skuffelser ved nydelsen af en god ret.
- Kunne man blot sige det samme, når man tager en
beundringsværdig kvinde i besiddelse. - Ejler Jørgensen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 26-04-03 17:36

Peter W. Bosse wrote:

> Æg i kokotte (oeufs [øf] en cocotte)!

1000 tak!

- og tak for de mange interessante opskrifter, der skal afprøves ved
lejlighed!

-Rune