Slørhaler flyder oven på?!
Fra : Mette Mejdahl

Dato : 17-04-03 14:33

Hejsa!

Jeg har et bette akvarium med 2 slørhaler (en brun/guld og en rød). I dag
opserverede jeg at den røde flyder op i overfladen når den ikke svømmer.
Altså den kan godt svømme rundt/holde sig nede, når den svømmer, men så
snart den holder pause, stiger den ligeså langsomt op til overfladen.

Er det noget jeg skal bekymre mig om, eller er det bare sådan med nogen
slørhaler?

Mvh. Mette

PS. Der er ingen varmelegme eller pumpe hos dem. Kun 2 stk. planter til ilt.

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 18-04-03 23:27

"Mette Mejdahl" <md_mejdahl@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slørhaler?
>
> Mvh. Mette
>
> PS. Der er ingen varmelegme eller pumpe hos dem. Kun 2 stk. planter til

Hej Mette

Jeg har flere gange været ude for at mine slørhaler har flydt ovenpå. De
fleste af gangene har det simpelthen været fordi de har slugt for meget
luft, enten i forbindelse med fodring eller når de har været oppe og slubre
vand i overfladen. I disse tilfælde fortager virkningen sig efterhånden, men
vil ofte vende tilbage fordi fisken har fået denne "dårlige vane" med at
sluge luft og bliver ved med det.

Enkelte gange kan der desværre også være noget galt med deres svømmeblære
(tror det er sådan det hedder).

Mit eneste råd må være - hold godt øje med slørhalen - prøv at finde ud af
hvornår det er værst eller om det er der hele tiden. Hvis det kommer og går,
så prøv eventuelt at fodre i mindre portioner og oftere så fisken ikke er
helt så sulten. Hvis problemet er konstant må du gøre op med dig selv
hvornår det ser ud til at fisken lider og eventuelt aflive den.

Slørhalehilsner fra Tina

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 19-04-03 19:08

Hej Tina!

Tak for dit svar.

Har faktisk gået og holdt øje med slørhalerne her i påsken, og heldigvis ser
det ud til at det forholder sig som du skriver.. Nemli' at de sluger luft

De er altså ikke for kloge.. Men fine er de jo

/Mette