Apozepam
Fra : Helle

Dato : 15-04-03 16:57

Hejsa.

Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe at spørge i, men jeg prøver
alligevel. Jeg har i dag fået udskrevet Apozapam som beroligende medicin
fordi jeg ikke kan sove om natten, har åndenød, ryster og er stiv i hele
kroppen. Min verden er ligesom brudt sammen og de 30 mg Cipramil som jeg får
dagligt (og har fået i et par år) har ikke været nok til at holde mig oppe
denne gang. Jeg skal tage 2 piller dagligt af 5 mg i ca. 10 dage.

Har andre her inde erfaring med disse piller?

Mvh Helle
__________________________________________________________________ Helle
Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : hasselbalch

Dato : 15-04-03 17:22

"Helle" skrev d. 15-04-03 16:57 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh Helle
Helle
> Nielsen ICQ#: 136819802 Current ICQ status: + More ways to contact me

gå ind og læs om det i lægemiddelkataloget www.lk-online.dk og det
staves apozepam

hilsen hasselbalch

http://www.kandu.dk/

Fra : Helle

Dato : 15-04-03 18:54

> gå ind og læs om det i lægemiddelkataloget www.lk-online.dk og det
> staves apozepam
>
> hilsen hasselbalch

Jeg har været en tur forbi på Netdoktor og kan læses stort set det samme som
den side du henviser til. - det samme kan jo læses i den lille seddel som
følger med medicinen. Dét jeg søger, er folk som selv har prøvet det på
deres egen krop.

Mvh Helle

Fra : Steen

Dato : 23-04-03 21:00

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3e9c2bd2$0$24619$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> denne gang. Jeg skal tage 2 piller dagligt af 5 mg i ca. 10 dage.
>
> Har andre her inde erfaring med disse piller?

Hej Krammemusen

Du skal passe på med Apozepam. Det er et såkaldt benzodiazepin og er mere vanedannende end heroin og morfin. Samtidig er de
effektive, så det kan være vanskeligt at forstå, at man skal holde op med at tage dem, når de måske virker allerbedst.
Sundhedsstyrelsen fraråder, at man tager den i mere end 4 uger netop fordi de er vanedannende og afhængigheden har nogle
gennemgribende konsekvenser som følge af bivirkningerne ved langtidsbrug. Sagen er, at virkningen hurtigt aftager og der opstår en
række bivirkninger, bl.a. nogle rædselsfulde abstinenser, der er frygtede blandt narkomaner og misbrugere.

Medcinen løser ingen problemer, men udskyder dem og forværrer dem ved langtidsbrug. Samtidig svækker den de erkendelsesmæssige
evner, der gør det vanskeligere for personen at overskue sin egen situation samt være modtagelig for psykologhjælp og lignende.

Jeg synes, at du skal lede efter en anden løsning på dine problemer, for denne medicin kan gøre dig til en zombie, hvis du ikke
holder op i tide, hvilket som sagt kan være hundesvært.

Læs mere om benzodiazepiner her: http://www.benzoinfo.dk

Steen

Fra : Helle

Dato : 23-04-03 22:06

> [...]
denne medicin kan gøre dig til en zombie, hvis du ikke
> holder op i tide, hvilket som sagt kan være hundesvært.

Hej Steen.

Tak for dit svar - puha, anede ikke at de var SÅ farlige. Heldigvis har jeg
kun taget nogle få piller i løbet af den sidste uge. Men jeg tør i hvert
fald ikke tage flere. Som min psykolog også siger, så hjælper det ikke
noget - jeg skal lære at håndterer min uro på en naturlig måde. Tusind tak
for dit svar...det gav mig en hel masse viden

Mvh Helle

Fra : Steen

Dato : 24-04-03 06:47

> [...]
> noget - jeg skal lære at håndterer min uro på en naturlig måde. Tusind tak
> for dit svar...det gav mig en hel masse viden

Hej igen Helle

Hvis du har angst eller uro, har kognitiv terapi hos en psykolog vist sig at være effektiv især på langt sigt. Det er efter min
erfaring et langt bedre valg end piller.

Lad mig lige citere hvad Sundshedsstyrelsen skriver om angstdæmpende midler (benzodiazepiner):

<citat fra="CIR nr 12 af 13/01/2003">
Udover den sedative effekt har benzodiazepiner også en sikker anxiolytisk virkning, men de bør kun ordineres, hvor den sygelige
tilstand kan betragtes som belastende, alvorlig og af en vis varighed, samt ikke tilgængelig for anden, evt. non-medicamentel
behandling. Det må dreje sig om velbeskrevne angstsyndromer eller beslægtede tilstande, hvis forløb bør følges løbende og konsekvent
under behandlingen. Det er vigtigt, at benzodiazepiner ikke bruges kritikløst mod stress, kriser eller bekymring over
almenmenneskelige problemer. For så vidt angår benzodiazepiner som anxiolytisk behandling, bør man stræbe efter en
behandlingsperiode på ikke over 4 uger. Herefter bør tilstanden vurderes på ny.
</citat>

Hele cirkulæret kan læses på Sundhedsstyrelsens hjemmeside http://www.sst.dk eller på retsinfo: http://www.retsinfo.dk

Som du ser, bør en læge sikre sig, at patienten er utilgængelig for anden behandling inden disse midler bruges. Da du allerede går
til psykolog, kan dette ikke siges at være tilfældet.

Lad mig lige tilføje, at sovemidlerne Stilnoct(Zolpidem), Imovane(Zopiclone) og Sonata(Zaleplon) skal betragtes ligesom
benzodiazepiner og bør højst anvendes i 2 uger.

Hvis du ikke synes, at du får nok ud af at gå til psykolog, kan du overveje at finde en anden. Ikke alle psykologer anvender
kognitiv terapi, som i korthed går ud på at lære nogle teknikker til at håndtere sin angst eller uro.

God bedring.

Steen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-03 18:16

Steen wrote:

Fint indlæg.

> [...]
> kognitiv terapi, som i korthed går ud på at lære nogle teknikker til at håndtere sin angst eller uro.

Eller blot det, at mennesker er forskellige, og der skal være nogle
"ubeskrivelige" sammenfald (kemi) for at kommunikere forståeligt sammen.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : preben kaas

Dato : 24-04-03 22:22

On Wed, 23 Apr 2003 22:00:19 +0200, "Steen" <sj@FJERNhumleby.dk>
wrote:

> [...]
>holder op i tide, hvilket som sagt kan være hundesvært.

Hej Steen

Jeg tror dit skrækscenarie hvad angår brugen af Apozepam er vildt
overdrevet.
Jeg kan ihvertfalt ikke nikke genkendende til dine beskrivelser.

Min kone har i mange år lidt af søvnbesvær på grund af ME og en
depression for et par år siden har betydet at hun udover 2 stk. 20
mg. Cipramil også tager 1 stilnoct samt 4-5 stk. 2mg Apozepam hver dag
uden at hun på nogen måde har været i nærheden af de bivirkninger som
du farer frem med.

Det siger sig selv at både psykolog, familielæge samt overlæge på
søvnlaboratoriet på Dianalund har sagt god for forbruget.

Så jeg tror at Helle fremover roligt kan bruge Apozepam, naturligvis
efter aftale med læge/psykolog også selvom hun fortsat er i
behandling.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Steen

Dato : 25-04-03 21:44

"preben kaas" <prebenkaas@hjallesenetxxx.dk> skrev
> [...]
>
> Så jeg tror at Helle fremover roligt kan bruge Apozepam, naturligvis
> efter aftale med læge/psykolog også selvom hun fortsat er i

Hej Preben

Jeg har i mange år tænkt ligesom dig, at det var fint og i orden, at min kone
spiste benzodiazepiner, som hendes læge sagde en gang: "Herregud, hun tager
nogle få stykker og hvad så?"

(Apozepam er iøvrigt det samme som Stesolid og Diazepam. Det er et benzodiazepin
med en ret lang havleringstid. Der findes flere benzodiazepiner, men de virker
alle omtrent ens.)

Efterhånden som årene gik blev hun langsomt mere og mere syg. Blev mere og mere
indesluttet og mindre og mindre engageret i sine omgivelser. Fik sværere ved at
forstå ting og indse sammenhænge, så hun efterhånden begyndte at lave dumheder
og fejltagelser. Hun havde ofte kvalme, hovedpine, var svimmel og havde smerter
i musklerne. Dertil var hun deprimeret og fik antidepressiv medicin. Endvidere
havde hun flere fobier og led af panikangst, så hun knap kunne færdes alene på
gaden. Hendes arbejde var alvorligt i farezonen.

Langsomt begyndte den rette sammenhæng at gå op for os. Sagen var bl.a., at
lægen holdt hendes dosis nede, og i dag ved vi, at hun derved kom til at lide af
abstinenser på grund af udviklet tolerans. Hvis hun havde fået nok af stoffet af
lægen, havde hun nok i en overgang haft det en smule bedre, men havde til
gengæld været fuldstændig doped af medicinen, som også kaldes tørsprit, fordi
den påvirker de samme steder i nervesystemet som alkohol.

Hun tog altid kun den medicin, som lægen ordinerede.

Flere gange forsøgte hun at ophøre med pillerne og for ca. 3 år siden lykkedes
det endelig med hjælp fra en psykiater, der ved noget om denne medicin. Det har
været en lang og meget vanskelig proces, men i dag tager hun hverken
benzodiazepiner eller antidepressiv medicin og hun har det uendeligt meget
bedre. Hun er frisk og i godt humør, er fri for sin angst og kan færdes frit på
gade og vej. Hun er vendt tilbage til livet. Det har været en stor og
vidunderlig oplevelse for os.

Samtidig har vi været i forbindelse med flere brugere af disse midler, som alle
har gennemgået - eller stadig gennemgår - umenneskelige lidelser på grund af
langtidsbrug af denne medicin.

Det er min erfaring, at lægernes uvidenhed om benzodiazepiner er stor. Hvis de
ved noget, så skjuler de det godt, eller også er forklaringen, at de i deres
stille sind har opgivet langtidsbrugere af benzodiazepiner, fordi de mener, at
de alligevel ikke kan stille noget op imod den enorme afhængighed midlerne
skaber. At psykologer ikke ved noget om benzodiazepiner kan til en vis grad
undskyldes med, at det ikke er en del af deres uddannelse, men det er alligevel
beklageligt, fordi midlerne hæmmer indlæringen og svækker evnen til erkendelse,
hvilket er væsentlige forudsæninger for en psykologs arbejde.

Det er ikke uden grund, at Sundhedsstyrelsen fraråder, at man anvender
benzodiazepiner og benzodiazepinlignende midler som Stilnoct i mere end 2-4 uger
(cir nr. 12 af 13-01-2003).
http://www.sst.dk/upload/Metadon.pdf

I Norge har man tilsvarende anbefalinger.
http://www.helsetilsynet.no/trykksak/ik-2755/ik-2755.htm#P274_22818

I Sverige er midlerne klassificeret som narkotika.
http://www.mpa.se/lagar/narkotikalkm.shtml

Så det gyser i mig, når du skriver, at du tror at Helle roligt kan tage
Apozepam. Med mine erfaringer ville jeg være meget urolig.

Steen
- 20 år med dårlige erfaringer med benzodiazepiner - 3 år med gode erfaringer
uden -

Fra : Von Eberstein

Dato : 26-04-03 16:28

Helt rigtigt, Steen

De ved ikke meget om deres vidunder mediciner, men det finder de ud af ved
at give dem til folk og deraf aflæse resultatet.

--

PVE

Neopsykologi - Genopstarten af en gammel æra
www.neopsychology.tk