Silden først?
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 14-04-03 23:23

Alle i min famili er enige om, at man til frokoster
spiser silden først, men hvad er baggrunden for
den rækkefølge ?

Det er vel ikke bare en undskyldning for hurtigt
at få noget snaps?
Keld Lergren Nielsen
"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægerne på den anden side heller aldrig"
Winston Churchil.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 14-04-03 23:38

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.invalid> skrev

> Alle i min famili er enige om, at man til frokoster
> spiser silden først, men hvad er baggrunden for
> den rækkefølge ?

Ved indtag af flere retter, indtages havmaden vanligt først.

Hvor skikken stammer fra, ved jeg ikke, men urgammel, det er den.

Måske nogen i dk.videnskab.historie kunne svare på det sidste.
Jeg vover at krydsposte med FUT til dk.videnskab.historie.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-03 12:42

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.invalid> writes:

> Alle i min famili er enige om, at man til frokoster
> spiser silden først, men hvad er baggrunden for
> den rækkefølge ?

Ofte er der dækket op med to tallerkner, en til silden/fisken og en
til resten. Det skyldes at sildelage og frikadeller ikke går så godt
sammen.

Så mon ikke man starter med silden, så den første tallerken kan komme
af bordet og man kan komme videre med maden?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Bo Warming

Dato : 15-04-03 19:11

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.invalid> wrote in
message news:b7fch0$2jcg$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> spiser silden først, men hvad er baggrunden for
> den rækkefølge ?
>
> Det er vel ikke bare en undskyldning for hurtigt

Når husmødre og andre mesterkokke iscenesætter deres kunstværk så bygges op
med et forspil og SÅ KØD = HOVEDRET - de fineste og dyreste - og så¨sødt som
man altid kan tvinge i sig, selvom man er mæt.

Selv spiser jeg alene udfra lyst og aldrig udfra vanetænkning, men når fest
så ritual og When It Aint Broke, Dont Fix It.

Fra : Nette

Dato : 16-04-03 08:06

"Keld Lergren Nielsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> spiser silden først, men hvad er baggrunden for
> den rækkefølge ?
>
> Det er vel ikke bare en undskyldning for hurtigt

Jeg gætter på, det er fordi sild/alt fisk er en mindre ret, altså forretten,
appetitvækkeren til hovedretten, som oftest består af noget tungt, kød,
kartofler og brun sovs, efterfulgt af det søde og afsluttende, desserten.
Så det er vel derfra det stammer.

Dog er der egne der ynder at spise torsk til hvoedret nytråsaften, så dér
kommer fisken i midten .

Nette

Fra : Martin Hammer

Dato : 16-04-03 11:36

Det er noget rigtigt ved at fisken oftest er en mindre ret. Jeg tror
derimod også at fiskens ikke særlige kraftige smag kan have en betydning
for hvornår man spiser den i forhold til andre retter.

Martin

--
Martin Hammer
Aalborg

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-04-03 12:54

Martin Hammer skrev:

> Jeg tror derimod også at fiskens ikke særlige kraftige smag
> kan have en betydning for hvornår man spiser den i forhold
> til andre retter.

Marinerede sild kan da ellers smage ganske stærkt.

// Klaus

Fra : Invader Zim

Dato : 16-04-03 17:06

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Marinerede sild kan da ellers smage ganske stærkt.

men jeg ville f.eks. stadig ikke kunne spise fisk efter også at have spist
en steak.
kød ligger langt tungere i maven.
i hvert i MIN mave hehe :)

-Invader Zim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 11:46

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> appetitvækkeren til hovedretten, som oftest består af noget tungt, kød,
> kartofler og brun sovs, efterfulgt af det søde og afsluttende, desserten.

Man spiser da normalt ikke kød, kartofler og brun sovs til en frokost?

> Dog er der egne der ynder at spise torsk til hvoedret nytråsaften, så dér
> kommer fisken i midten .

Det er ganske almindeligt at spise fisk til hovedret. Prøv at bevæg dig ud i
det danske restaurationsliv - der serveres der bunker at fisk til hovedret.
Desværre som regel bare hundedyrt.

vh
Jan

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 17-04-03 21:07

Keld Lergren Nielsen skrev:

> [...]
>spiser silden først, men hvad er baggrunden for
>den rækkefølge ?
>
>Det er vel ikke bare en undskyldning for hurtigt

Tja, måske er det så simpelt :-?

Eller måske har sild tidligere været en billig spise, og derfor
serverer man den først for at lægge en god bund så der ikke spises så
meget dyrt kødpålæg?

Det ville være dejligt om der er nogle mad- og historieinteresserede
der kan belyse det

På en måde synes jeg det er en ulempe med sild først - når man godt
kan lide sild risikerer man at spise sig sat i dem så man ikke kan
spise så meget af det andet :-/

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : kautaq

Dato : 18-04-03 00:34

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> [...]
> meget dyrt kødpålæg?
> Det ville være dejligt om der er nogle mad- og historieinteresserede

I november måned var der to timer på P1 om sild og sildens
historie og opskrifter og hvorfor vi spiser sild først til
julefrokost, men jeg kan ikke huske hvorfor

Hvor er Emil henne? Han kunne altid grave et eller andet
historisk frem.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : kautaq

Dato : 22-04-03 01:08

skriver:

> I november måned var der to timer på P1 om sild og sildens
> historie og opskrifter og hvorfor vi spiser sild først til
> julefrokost, men jeg kan ikke huske hvorfor

Lyt her:
http://www.dr.dk/P1/nannas/arkiv.asp?action=showarticle&id=12856

> Hvor er Emil henne? Han kunne altid grave et eller andet
> historisk frem.

Jeg skal hilse fra Emil. Han vil vende tilbage til efteråret.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-04-03 06:16

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse...

> Jeg skal hilse fra Emil. Han vil vende tilbage til efteråret.

Når Emil til den tid får genemskuet hvilket klientel der gruppere her,
- så tror jeg ikke at han vender tilbage, - helt ærligt! )

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Det er med det gode køkken som med kærligheden:
Man må anvende takt og afveksling. - Ejler Jørgensen

Fra : Michael Hjorth

Dato : 20-04-03 23:57

> På en måde synes jeg det er en ulempe med sild først - når man godt
> kan lide sild risikerer man at spise sig sat i dem så man ikke kan
> spise så meget af det andet :-/

I min familie er vi meget glade for sild og ost. Det har betydet at en
stor frokost efterhånden har udviklet sig sådan at vi går direkte fra
silden til osten og springer de fleste af kødretterne over.

Michael.