Er en bioklipper værd at bruge penge på?
Fra : René Beyer

Dato : 14-04-03 12:42

Jeg overvejer at investere i en bioklipper, der snitter græsset flere gange,
så det falder ned i plænen og jeg undgår at skulle samle græs op efter hver
græsslåning. Men er det en god løsning?

En af mine kollegaer har haft en bioklipper for mange år siden, og den blev
han ALRID dus med. Problemet var, at familen blev sorte under fødderne, når
de opholdt sig på plænen i bare fødder. Spørgsmålet er, om bioklippere i dag
har de samme skavanker?

Erfaringer ønskes, tak.

Go' påske fra

René

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-04-03 14:52

René Beyer wrote:

> [...]
> de opholdt sig på plænen i bare fødder. Spørgsmålet er, om bioklippere i dag

Jeg har ingen erfaringer, men en kommentar.

Hvis de blev sorte under fødderne pga. græs der var under forrådnelse,
har den jo fungeret fint.!!

Det er ikke klipperens skyld.

Iøvrigt tror jeg ikke at du kan sammenligne klippere af forskellige
fabrikater/pris hvis det er i hvor høj grad af om man bliver sort under
fødderne der er en kvalitets-paramter.

Det kan vist meget vel hænge sammen med konstruktionen af klipperen.
Den måde _et_ _bestemt_ fabrikat fungerer på.
(Hvis det er den slags detaljer du går efter.)

Mvh. Jørgen

Fra : Per Olsen

Dato : 14-04-03 15:52

Jeg havde også engang en bioklipper. Jeg kan ikke lige huske at jeg blev
sort under fødderne, men jeg kan huske at den lavede striber (af afklippet
græs) hvis det var en smule for højt når det blev klippet, og så kan jeg
huske at der altid blev slæbt græs med ind på gulvtæppet, især hvis det var
lidt fugtigt.
Nu har jeg en med opsamler. Det er da irriterende at skulle tømme den "hele
tiden" (som jo afhænger af græssets højde) men til gengæld er den altid pæn
når den er nyklippet (det er stadig græsplænen vi taler om...) og så kan
støvsugeren hvile lidt længere i skabet.

Hilsen Per

(som godt kan lide duften af nyklippet græs, men hader at støvsuge)

Fra : René Beyer

Dato : 14-04-03 21:03

Jeg forestillede mig også selv, at "de sorte fødder" måtte skyldes
forrådnelsen/komposteringen af de små græsstykker. Spørgsmålet er blot, om
alle bio-klippere giver dette resultat. For hvis det er tilfældet, vil jeg
ikke have en bio-klipper. Så vælger jeg en maskine med opsamler.

mvh René

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 14-04-03 22:13

"René Beyer" <rene@tubavej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle bio-klippere giver dette resultat. For hvis det er tilfældet, vil jeg
> ikke have en bio-klipper. Så vælger jeg en maskine med opsamler.

Vi har haft bioklipper i flere år og har aldrig oplevet "sorte fødder", det
trods vi ikke altid er lige hurtige til at få slået plænen. Kunne det tænkes
at problemet opstår fordi græsset slås når det er vådt, den går ikke, så
klumper det og lægger sig i baner. Men helt ærlig hvem gider også slå græs i
regnvejr...
Skulle det være af interesse er vores en Stiga og kan anbefales. Den kører
gennem ALT!!

Hilsen Pia

Fra : Mark Schiller

Dato : 16-04-03 14:02

Mon, 14 Apr 2003 23:13:05 +0200, berigede "Pia J/Kurt K"
<pbkk@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Men helt ærlig hvem gider også slå græs i regnvejr...

Vores nabo!

Og hvis han skal være rigtig lykkelig, så skal solen også være gået
_helt_ ned og gerne have "sovet" et par timer - idealet for ham er efter
21.30 i silende regn ............... og så er lydpotten på hans
græsdræber i øvrigt defekt!

Til gengæld sidder de indendøre, når det er solskin og vindstille - der
må være en grund [1] ........... kan bare ikke selv se den

/Mark

[1] Nej, det er ikke fordi, at han helst vil undgå sin blegfede nabo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-04-03 01:01

"René Beyer" <dbweb@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
når
> de opholdt sig på plænen i bare fødder. Spørgsmålet er, om bioklippere i

Er du i tvivl så køb en der kan begge dele...

Jeg har selv en med bioklip, og der er ingen problemer. Jeg skal "aldrig"
have andet gider ikke rende og tømme klipperen for blot at erstatte den
næring man fjerner med NPK gødning, som for øvrigt også koster penge.
Men vær opmærksom på at nogle er bedre end andre til at findele græsset. Min
egen har jeg købt lidt brugt for 600,- men det er vist nok en eller anden
Bauhaus model de havde for nogle år siden.
Ham jeg købte den af sagde den var i stykker men den skulle bare have nyt
tændrør og lidt olie så kørte den igen (og det gøt den nu på 3. sæson)

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 15-04-03 13:01

> [...]
når
> de opholdt sig på plænen i bare fødder. Spørgsmålet er, om bioklippere i

Jeg har en med både bioklip og opsamler, har kun brugt opsamleren ca. 1½
omgang så blev den pillet af
Har aldrig haft problemer med sorte fødder (i hvert fald ikke pga.
græsplænen

--
MVH

Thomas