Vandkringle
Fra : Marianne

Dato : 13-04-03 17:16

Hej

Jeg er begyndt at overveje menuen til sønnikes fødselsdag (6 år).

Har lige fået Camilla Plums bog 'Et ordentligt brød', hvor hun beskriver
vandhævning i forbindelse med en kringleopskrift. Det kunne jeg godt tænke
mig at prøve, men det lyder som lidt af et cirkus. Derfor: er vandhævning
besværet værd rent smagsmæssigt ? Bliver det bare til en super kringle ?

mvh
Marianne

Fra : D. R. Sijm

Dato : 13-04-03 18:21

Nu kender jeg ikke Camilla Plums opskrift på vandkringle, men generelr vdr.
vandhævning vil jeg absolut sige det er smagen værd..jeg bruger det f.ex.
når jeg laver bagles - og uden vandhævning er det overhovedet ikke den samme
smag....

MVH

Dyveke

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-04-03 07:08

"D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandhævning vil jeg absolut sige det er smagen værd..jeg bruger det f.ex.
> når jeg laver bagles - og uden vandhævning er det overhovedet ikke den

Hej Dyveke

Du har fuldstændig ret. Bages er ikke det samme uden vandhævning.
Men Bagels bliver efterhævet i kogende vand,bl.a. for at få den rettte
skorpe.

Dansk vandkringle bliver forhævet i koldt vand. Selve dejen pakkes ind i et
klæde, og hele molevitten sænkes så ned i et stor kar eller en spand fyldt
med koldt vand. Der hæver dejen, som regel natten over, indtil den stiger
til vejrs.

Der er altså tale om 2 forskellige former for vandhævning.

mvh Jette

Fra : D. R. Sijm

Dato : 14-04-03 08:53

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@os.dk> wrote in message
> [...]
> til vejrs.
>
> Der er altså tale om 2 forskellige former for vandhævning.

Aha - Tak for informationen - jeg har en søster i Malaysia der lider af
kronisk hjemve efter dansk vandkringle - hun ville blive så lykkelig; kunne
jeg få opskriften.???

MVH
Dyveke

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-04-03 09:30

"D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk> skrev i en meddelelse

..

> Aha - Tak for informationen - jeg har en søster i Malaysia der lider af
> kronisk hjemve efter dansk vandkringle - hun ville blive så lykkelig;
> [...]

Her kommer Camilla Plums opskrift på Vandkringle. Hun gør opmærksom på, at
bagerens vandkringle ikke er hævet i vand.

2 dl kold mælk
2 æg
10 g gær
5 spsk sukker
425 g hvedemel
200 g smeltet smør
1 spsk stødt kardemomme
2 spsk hakket syltet pomeransskal
2 revne bittermandler

Pensling:
1 æg
½ dl perlesukker
3 spsk hakkede mandler

Mælk,æg,gær og sukker piskes sammen til gæren er opløst.Rør mel og smeltet
smør i.Ælt til en rimelig fast dej.Ælt mandler,kardemomme og hakket skal ind
i dejen.Ælt dejen til den bliver glat og lækker.Drys et stort viskestykke
med mel og bind dejen løst ind i det med snor om hjørnerne.Der skal være
plads til at dejen kan hæve, men den må ikke kunne slippe ud.
Sænk den ned i et kar med koldt vand,som er stort nok til at dejposen kan
flyde frit.Det gør den nu ikke fra starten,den synker til bunds.Lad dejen
hæve til næste dag.Nu er den hævet, og dejen ligger på overfladen.
Dejen er meget våd, men man må ikke ælte mere mel i den. Form den til 2
lange stænger, eller en tynd,stor kringle,der lige kan være på en smurt
bageplade.Det er vigtigt, at dejen er smal,ellers kan den ikke hæve
ordentligt. Det er nemmest at forme dejen med en dejspatel eller to.Pensl
den med æg og drys med perlesukker og mandler.

Stil pladen over en stor gryde med kogende vand,dæk med et viskestykke og
lad den hæve til dobbelt størrelse.Bag ved 175 grader til kringlen er
gennembagt.Man kan glasere kringlen med glasur når den er afkølet,men man
kan også lade være.

Min egen erfaring er at bagetiden er ca ½ time.

mvh Jette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-04-03 07:03

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> besværet værd rent smagsmæssigt ? Bliver det bare til en super kringle ?

Hej Marianne

Du har fuldstændig ret, det er noget af et cirkus at lave vandkringle.Dejen
bliver ualmindelig snasket og er ikke nem at forme..Jeg synes ikke,det er
besværet værd.Det er sådan noget ,man gør, fordi man synes det er sjovt at
prøve en gammeldags tilberedningmåde og når man har god tid.
Hvis du vil lave vandkringle, så synes jeg du skal prøvebage en før
fødselsdagen.

Men til en fødselsdag,hvor tingene gerne skal lykkes,ville jeg bage en
almindelig gærkringle med fyld. Den kan du jo også lave færdig dagen før.
Koldhæve den i køleskab natten over.

mvh Jette