Hjælp: Farfars brød fra Irma sødt sigtebrø~
Fra : René Hansen

Dato : 13-04-03 17:12

Hej alle

Jeg ved ikke om i kender Farfars brød fra Irma. Brødet er mørkebrunt med
sødlig smag og brødet er en del som et sigtebrød i konsistens. Jeg mener at
kunne huske det faktisk er et svensk brød men er dog ikke sikker.
Nu har jeg en nybagt mor som jeg gerne ville glæde med hendes favorit brød
dog hjemmebagt. Ved i hvad jeg snakker om og kan i evt være behjælpelige med
en opskrift.

Forsat god weekend

Mvh René

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-04-03 17:23

René Hansen skrev:

> Jeg ved ikke om i kender Farfars brød fra Irma.

Helt nøjagtigt hedder det vist "Farfars Halvfina", og indeholder
nok mørk sirup og en anelse stødt anis (eller fennikel?). Hvis
der ikke kommer nogen opskrifter, kan du måske prøve at søge på
Google efter "sötlimpa":

   <http://www.google.com/search?q=sötlimpa>
   <http://www.google.com/search?q=sötlimpa+recept>

// Klaus

Fra : René Hansen

Dato : 13-04-03 17:35

Hej Klaus

Det var bestemt en god start og her er måske en hardcore fan af Farfar´s. Du
har ret jeg husker godt de også kaldes Farfar`s halvfina
Det ville dog stadig være rart med opskifter fra Jer andre. Jeg vil søge på
sotlimpa med det samme og se hvad der kommer frem

Mvh René

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-04-03 17:51

René Hansen skrev:

> her er måske en hardcore fan af Farfar´s.

Jeg har i hvertfald spist en del af dem gennem årene - gerne med
ost eller bitterorangemarmelade.

// Klaus

Fra : Jette Mogensen

Dato : 14-04-03 10:26

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog hjemmebagt. Ved i hvad jeg snakker om og kan i evt være behjælpelige

Jeg kender ikke lige præcis Irmas brød, men måske kan du bruge flg.
opskrifter. Se evt. på Irmas brød hvad ingredienserne er.

Svensk krydderlimpa:
2 stk.

50 g gær
5 dl kærnemælk
50 g smør
2 spsk sirup
2 tsk salt
1 tsk stødt anis
1 tsk stødt fennikel
500 g rugmel
350 g hvedemel

evt æggehvide til pensling

Gæren smuldres og opløses helt i lidt af den kolde kærnemælk(kold,ja, men
ikke køleskabskold).Kom smør i en kasserolle og lad det smelte,hvorefter
resten af kærnemælken hældes over og varmes op til lillefingervarme.
Hæld mælkeblandingen over den opløste gær og rør sirup,anis og fennikel
i.Rør nu rugmelet i lidt ad gangen,derefter hvedemelet.Ælt dejen grundigt og
lad den hæve tildækket 1 time.
Slå dejen ned og form til 2 aflange brød.Efterhæves,tildækket,på bageplade ½
time.
Pensl evt med æggehvide og bag nederst i 200 grader varm ovn ca 40-50 min.
Pakkes i rent klæde og afkøler på bagerist. Smager best næste dag.

Svenske sirapslimpor:
50 g gær
6 dl mælk
1 dl sirup
1½ tsk salt
150 g grahamsmel
500 g sigtemel
500 g hvedemel
1 tsk anis
1 tsk fennikel hvis du ikke kan skaffe anis brug 2 tsk fennikel

Følg fremgansmåden for krydderlimpa. Inden brødene stilles til efterhævning
prikkes de tæt med en gaffel.Efterhæver ½ time. Pensles med vand og bages
nederst ved 200 grader i 30 min.Afkøles,tildækket, på rist.

mvh Jette

Fra : René Hansen

Dato : 14-04-03 22:35

Hej Jette

Tusind tak for dine opskrifter. Nu har jeg forsøgt mig med den øverste af
dine opskrifter da den lyder mest rigtig sammenlignet med det brød man
desværre ikke længere kan købe.

Resultatet blev en smule grovere i krummen sikkert fordi jeg købte groft
rugmel. Derudover er smagen i nærheden men brødet er langt fra sødt nok
sammenlignet med det Farfar´s halvfina brød som man kunne købe i irma for et
par år siden.Som du forstår kan jeg ikke kigge på indholdet da brødet ikke
sælges mere.

Hvad kunne man gøre for at søde det mere snakker vi her almindelig sukker ?
Jeg er ikke den store bager men en pt arbejdsløs blikkenslager det elsker at
bage brød og andet når jeg har tiden som nu.

Konklusionen er brødet smager nu rigtig godt dog er vi ikke "tilfredse"
endnu sammenlignet med vores gode gamle brød fra Irma.

Flere input ønskes meget gerne

Tak igen til Jette for de 2 opskrifter.

Mvh René

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 15-04-03 07:17

> [...]
> sælges mere.
>
> Hvad kunne man gøre for at søde det mere snakker vi her almindelig sukker
?

Mere sirup? Måske honning?

Mvh Mads

Fra : Jette Mogensen

Dato : 15-04-03 07:37

> [...]
>
> Konklusionen er brødet smager nu rigtig godt dog er vi ikke "tilfredse"
> endnu sammenlignet med vores gode gamle brød fra Irma.

Hej Rene

Svenskerne bager brødene med rugsigtemel. Det er ikke lykkedes mig at finde
det i min by. Men du kan prøve at skære ned på rugmelet og istedet bruge
tilsvarende mængde sigtemel. 1/3 rug og 2/3 sigtemel.Så vil du få et lettere
brød, der hæver mere p.g.a. gluten i sigtemelet. M.h.t. sødmen så skal du
forøge sirupsmængden. Jeg har svenske brødopskrifter med helt op til 1½ dl
sirup til 2 brød, så jeg tror sagtens du kan gå op til 1 dl sirup( som i
opskrift nummer 2).

mvh Jette

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-04-03 08:00

Jette Mogensen skrev:

> Svenskerne bager brødene med rugsigtemel. Det er ikke lykkedes
> mig at finde det i min by.

Består alm. sigtemel ikke af 30% rug og 70% hvede?

// Klaus

Fra : Jette Mogensen

Dato : 15-04-03 11:34

> Består alm. sigtemel ikke af 30% rug og 70% hvede?
>

> // Klaus
>
> --

Sigtemel består af 70% hvedemel og 30% rugsigtemel.
Rugsigtemel er sigtet rugmel med en udmalingsgrad på 60-70 %. Almindeligt
rugmel har en udmalingsgrad på 100%..
En udmalingsgrad på 100 vil sige, at melet foruden kernen også indeholder
klid,skaldele og kim.Jo højere udmalingsgrad melet har,jo mindre er
bageevnen i forbindelse med brødbagning.
Sigtet mel kan have en højere eller lavere udmalingsgrad, alt efter hvor
meget der bliver sigtet fra. Almindeligt hvidt hvedemel har en udmalingsgrad
på 60-75 %,idet både skaldele og kim er fjernet.Herved forøges både
holdbarhed og bageevnen. (kim bliver hurtigt harsk).

mvh Jette

Fra : René Hansen

Dato : 15-04-03 18:49

Hej Jette

Tusind tak for dit svar. Jeg vil bestemt prøve det her med
blandingsforholdet og sigtemelet. Derudover smider jeg 1,5 DL sirup i næste
gang sødt skal det være

Jeg brugte LYS sirup ved de første brød..... Skal det være MØRK sirup ?

Jeg brugte en lille vandbeholder der sidder ved knapperne på komfuret til at
gi lidt vand ind i ovnen. Det giver en dejlig spørd skorpe når jeg bager
andre brød..... Er det en dårlig ide set med dine øjne ? Jeg smurte det med
æggehvide ligeledes som der står

Jeg bagte det med varmluft... Er traditionel varme bedre og skal det være
oven fra og nederfra varmen i så fald kommer ?

Hjælper det at handle en bagesten bliver brød i almindelighed bedre af det ?

Undskyld men der gik vist spørge Jørgen i det

Fra : Pia J

Dato : 15-04-03 19:55

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> wrote in message news:3e9c45f0$0$216

> [...]
> gi lidt vand ind i ovnen. Det giver en dejlig spørd skorpe når jeg bager
> andre brød..... Er det en dårlig ide set med dine øjne ? Jeg smurte det

Limpa som jeg husker det fra Sverige har tynd, blød skorpe. Men jeg har
aldrig prøvet at bage det.

:Pia

Fra : Jette Mogensen

Dato : 15-04-03 20:13

> [...]
?

> Undskyld men der gik vist spørge Jørgen i det

Hej Rene

Jeg troede egentlig ikke at man kunne få 2 slags sirup mere.Men de søder
lige meget,det er muligt den ene er lidt fyldigere i smagen, men ellers er
det kun et spørgsmål om farve.

Min erfaring med varmluft kontra traditionel varme er,at ovnen bager bedst
ved traditionel varme. Men det kan måske være afhængigt af mærke. Min er en
Voss.

Både bagning med damp og på bagesten er noget man går for bl.a. at få en
sprødt brød( det bevirker også at brødet hæver bedre op,bliver størrre,inden
der dannes skorpe)

.. Jeg har indtryk af at det brød du ønsker er blødt.Men selve indpakning i
klæde efter bagningen bevirker også at dampen slår indad og gør brødet
blødt. Så hvis du synes dit brød mangler volumen er det en god ide at bruge
b¨åde damp og bagesten.
Men hvis du ikke har en bagesten kan du varme ovnen op med bagepladen
i.Brødet hæver du på en anden plade og når du skal bage det ,kan brød og
bagepir glide over på den varme plade i ovnen(tag evt. den varme plade ud,på
med brødet, og ind i oven med pladen igen).Det giver en ret god effekt. Men
jeg må nok indrømme at jeg ikke selv ville undvære min bagesten.Den er
pragtfuld til lette seje brød med sprød skorpe (på surdej).

Forøvrigt varmer jeg min ovn op til 250 grader,bager brødet 10 min ,og
skruer ned til 200 for resten af bagetiden.

Du må prøve dig frem,det er også spændende og husk det er jo ikke spild.Selv
ikke helt fuldkomne brød kan spises)og smager også godt)

God bagelyst Jette

Fra : René Hansen

Dato : 19-04-03 18:38

Hej Jette

Ja så kom jeg tæt på. Idag har jeg igen prøvet denne gang med 1,5 dl sirup.
jeg brugt 2/3 rugmel og 1/3 sigtemel. Næste gang bytte jeg om på det 2.Jeg
har dog et problem med at begge brød sprækker. Jeg har eller æltet i 10 min
lagt den ene halvdel ind over midten og den anden igen ind over midten vendt
brødet og bagt det.
Kan det være æggehvide der gør det vil vand være bedre eller mælk ?

Forsat god påske

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-04-03 19:16

> [...]
min
> lagt den ene halvdel ind over midten og den anden igen ind over midten

Hvis du lader brødet hæve længere, sprækker det ikke så nemt.
- Det lyder som et godt brød

Hilsen Inger

Fra : René Hansen

Dato : 19-04-03 22:08

Hej Inger

Ja det er er super brød Jette har givet opskrift på. Jeg bruger den øverst
af de 2 fra hendes indlæg. De eneste ændringer er jeg bruger 333 g rugmel og
166 g sigtemel jaja i runde tal. Derudover 1,5 DL sirup. Det bliver det
dejlig sødt af

Men som skrevet så spækker det langs bunden. jeg mener nu egentlig jeg lod
det stå mere end den halve time Jette skriver i sin opskrift.

Tænkte om det kunne være æggehviden ?

Mvh René

Fra : Jette Mogensen

Dato : 20-04-03 08:20

> [...]
>
> Men som skrevet så spækker det langs bunden. jeg mener nu egentlig jeg lod
> det stå mere end den halve time Jette skriver i sin opskrift.

Hej Rene

Jeg har været i Sverige her i påsken og købt rugsigtemel med hjem. Det kan
anbefales. Det bager godt. Derovre så jeg et brød der hed skånske fina.
Ingredienserne var rugsigtemel,hvedemel,sirup,gær,salt,fedtstof og
brødkrydderier(anis og fennikel).
Hvad angår dine sprækker i brødet så har jeg erfaring for at brød sprækker i
overfladen,hvis det ikke er ridset (prikket) eller hvis det ikke har
eftrhævet længe nok.Hævetiden er jo kun en cirka ting.Afhængig af
temperatur.Både rummets temperatur,men også hvilken temperatur selve dejen
har efter æltningen.Jo mere du ælter des varmere bliver dejen.
Når brødet sprækker i bunden tyder det på at din dej er for fast.Du må holde
noget af melet tilbage .Du skal regne med at dejen under forhævningen ændrer
sig .Melet kvæller ud og optager mere fugt. Hvis du ikke tager hensyn tid
det,vil din dej blive alt for fast og derfor sprække.

god påske Jette