"Pollock","Monsters Ball", to spoilers
Begge film er fornylig kommet på video og filmen om Jackson Pollock
viser en stor abstrakt kunstners gennembrud i NewYork 1950-60
Han oliemaler i stil med Kandinsky, Picasso og Miro og en halvgrim
jødisk pige trænger sig ind i hans slumlejlighed og bliver hans muse og
hjælper ham til succes - hvorefter han finder en yngre pige med større
bryster og hans alkoholisme tager til og han dør af spritkørsel.
Historien er velfortalt og oplysende, både om psykologi og moderne
kunst. Han udvikler en effektiv stil med at male på store lærreder lagt
på gulvet og lade tynd maling løbe ned ad en pind så han tegner hurtigt,
spontant, skarpt, surrealistisk-nonkonfigurativt og efterhånden bedre
end sine oprindelige idoler(men efterhånden ikke spor kubistisk a la
Picasso).
Han er den sindsyge kunstner, der på druk udfører pompøst hærværk, såsom
at vælte et veldækket middagsbord.
Skylder han at blive hos musen der ofrede sin ungdom for at få ham på
ret køl og blive USA's førende maler? Er asocialt hærværk - og især at
tage sin unge skrigende elskerinde med sig i døden ved 200km/h
fartkørsel - en uadskillelig del af at udvide menneskehedens grænser ved
genial kreativitet?
Musikken er jazz og pizzikerende moderne klassisk - vildere og vildere
efterhånden som han forlader depression og hidser sig ind i paradisisk
storhedsvanvittig mani.
(Jeg mener, at sindsyge aldrig har været en brugbar betegnelse om nogen
kunstner, og slet ikke om van Gogh, Grundtvig og Nietzsche der havde så
sundt kreative sind incl. uskadelige nykker, som var en helt
acceptabel og nødvendig omkostning . Selvmord sker ofte , når man er
udbrændt og færdig og er i såfald ikke sygt. Historien om at van Gogh
angreb Gaugain med kniv, har vist sig at være Gaugins løgnagtige opdigt
og at han skar en anelse af sin øreflip (og MÅSKE gav den til sin
kæreste = også Gaugains ubekræftede gøren sig interessant) kan slet ikke
sammenlignes med, hvad med rette fører til tvangsindlæggelser og
behandlingsdomme.)
----------------
Udover Halle Berry's skønne langlemmede krop og intelligens, er der ikke
meget lys i "Monsters Ball" og slet ingen musik, overhovedet.
Billy Bob Thornton bor med sin gamle far og er fangevogter på en
dødsgang og har overværet henrettelse af en sort morder, og brænder varm
på neger-skønheden der var gift med morderen og har mistet sin
overvægtige teenagersøn pga en flugtbilist, og som er ulykkelig, men
klynger sig til den første den bedste mand, der dukker op.
Hun møder fangevogterens far, som er gammeldags negerhadende og vender
sig i vrede mod også fangevogteren - ikke helt realistisk, og filmen
kræver lyst til at lide eller kede sig, og føle med ofre for samfundets
undertrykkelse,
Den mørke, musikløse, bevidst-deprimerende, banale
hvide&rige-bør-skamme-sig-film søger ikke at antyde løsninger.
Som James Bond pige er Halle Berry bedre.
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com