små dyr inde
Fra : Musen

Dato : 12-04-03 22:28

Vi har opdaget at vi har sådan nogle små dyr til at kravle alle vejne
indenfor. De ligner meget de sorte tordenfluer der er om sommeren (dem der
sætter sig på gult) men de er mere rød/brunlige i det. Vi opdagede dem i
hundens hundekiks, hvor de havde boret helt runde huller (ligner de huller
man ser i gammelt træværk) men nu er de altså over det hele.
Er der nogen der ved hvad det kan være for nogen, og i såfald hvordan vi
kommer af med dem?

Venlig hilsen Musen

Fra : Calle.

Dato : 12-04-03 23:01

Musen wrote:
> Vi har opdaget at vi har sådan nogle små dyr til at kravle alle vejne
> indenfor. De ligner meget de sorte tordenfluer der er om sommeren
> (dem der sætter sig på gult)
Det er glimmerbøsser der sætter sig på gult, da de tror det er en
rapsmark, som er et yndet sted for dem
--
Calle

Fra : Kristina Høeg

Dato : 13-04-03 22:30

Hej Musen...
Lige umiddelbart lyder det som lopper, pånær det med hullerne i hundekiksen.
Mvh. Kristina

Fra : Musen

Dato : 15-04-03 09:16

Hej Musen...
> Lige umiddelbart lyder det som lopper, pånær det med hullerne i
hundekiksen.

Nejnej de er meget mere runde og "bastante" end lopper, og så kan de flyve

/Musen

Fra : Bodil O

Dato : 14-04-03 09:06

Jeg har haft hjælp af: http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm

Ønskes råd og vejledning omkring et skadedyrsproblem, kan man henvende sig
til Statens Skadedyrlaboratorium på følgende måder:

Telefon: 45 87 80 55 Alle hverdage mellem kl. 9.00 og 12.00 er der mulighed
for at tale med en konsulent eller bestille en vejledning. Vær opmærksom på,
at der i sommermånederne er ekstra mange henvendelser, som kan gøre det
svært at komme igennem på telefonen.

Brev: Statens Skadedyrlaboratorium, Skovbrynet 14, 2800 Kgs. Lyngby. Send
dyrene ind i en lille beholder eller æske sammen med et brev, der beskriver
problemet, og vedlæg en frankeret svarkuvert. Efter bestemmelse af de
indsendte dyr tilbagesendes et svar og en vejledning om det pågældende dyr.
Det er også muligt at få tilsendt vejledninger om bestemte dyr ved
indsendelse af frankeret svarkuvert.

Hilsen Bodil O

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-04-03 11:18

Netop når de er brunlige er det nok hverken lopper eller tordenfluer.
Een af mine bekendte boede i Mjølnerparken i et par år i en stuelejlighed,
hvor hun havde døren åben til en terrasse.

Hun begyndte også at se sådan nogen rundt omkring i lejligheden.
Men pludselig en aften var der hundredevis af dem i hendes seng,
så hun måtte sove inde hos een af børnene.

Det forekommer mig at man ikke har hørt om den type insekter før
i tiden. Det kunne da være interessant at vide, hvad det er for nogen.

ruth

Fra : Kristina Høeg

Dato : 14-04-03 16:40

Vores kats lopper er brune... (sorte eller brunlige).
Kristina

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 14-04-03 20:37

"Kristina Høeg" <skrev i en meddelelse
> Vores kats lopper er brune... (sorte eller brunlige).
> Kristina

Nå, jeg troede af een eller anden grund, at lopper altid var sorte.
Men jeg tror aldrig lopper ses i så store mængder som der pludselig
var i hendes lejlighed.

ruth

Fra : Musen

Dato : 15-04-03 09:18

> [...]
dyr.
> Det er også muligt at få tilsendt vejledninger om bestemte dyr ved

nåååj tak, ved du om det koster noget (og i såfald hvor meget?) Ikke fordi
det er så vigtigt, for det skal jo da findes ud af....Det er lidt ulækkert
med sådan nogle fyre, man ikke rigtig ved hvad er for nogen

Venlig hilsen Musen

Fra : Lotte

Dato : 15-04-03 09:42

For lang tid siden, havde jeg en stor hund og dertil en stor beholder med
tørkost i.

En sommer gik der lige pludselig de hersens fluer i beholderen - fodret var
helt nyt, så det var ikke fordi det var gammelt. Jeg købte en verbonastrib
på tanken og lagde den i beholderen- den er forbudt at ha indendørs, da det
er en slags nervegas. Nogle dyr kan tåle det og andre kan ikke. Men jeg
valgte denne løsning for ikke at rissikere at fluerne gemte sig for så at
vende tilbage når jeg købte nyt fodder. Resultatet blev, at fluerne døde,
jeg smed fodderet ud og købte noget nyt. Jeg har ikke haft flere at disse
kryb igen. Jeg satte beholderen i et aflukket rum og ventede et par dage og
tømte det infiserede indhold i skraldespanden. Men nogle dage inden fluerne
kunne ses, ville hunden ikke æde - jeg tror den kunne lugte at der var noget
galt.

Håber det kan hjælpe - det er en billigere løsning end det med indsendelse
til et lab. Verbonastribben ligner en gul plastik/gummi plade og jeg købte
den på en Shell tank til ca. 70 kr.

Hilsen Lotte

Fra : Bodil O

Dato : 02-06-03 07:36

> [...]
> det er så vigtigt, for det skal jo da findes ud af....Det er lidt ulækkert
> med sådan nogle fyre, man ikke rigtig ved hvad er for nogen

Det koster kun en frankeret svarkuvert.
Så får du oplysning om hvad det er for et dyr, samt en vejledning, hvor
dyret beskrives og hvordan det bekæmpes.
http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm (Hvordan man henvender sig står
nedenunder alle skadedyrene)
Jeg synes det er allertiders, at man så billigt kan få oplyst, hvad det er
der kribler og krabler.

Undskyld mit sene svar, jeg håber da at du har fået løst dit problem.

mvh Bodil O

Fra : Musen

Dato : 07-06-03 20:46

> [...]
> der kribler og krabler.
> Undskyld mit sene svar, jeg håber da at du har fået løst dit problem.

¨
Hej Bodil
Ja heldigvis forsvandt de fleste af dyrene da vi droppede hundens hundekiks,
det var åbenbart der de levede, men jeg har nu lige mødt en enkelt eller to
siden, så næste gang jeg snupper en, vil jeg da prøve at sende den ind.
Tusind tak skal du have

Venlig hilsen Musen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 22-04-03 07:50

Musen wrote:

> [...]
> man ser i gammelt træværk) men nu er de altså over det hele.
> Er der nogen der ved hvad det kan være for nogen, og i såfald hvordan vi

Vi har osse haft dem.
De kom tilsyneladende i en kasse Eukanuba-kiks og vi opdagede det ret sent
(ulækkert).
Alt inficeret blev kasseret resten i ubrudte pakninger (griseører osv) lagt i
fryseren (-20) i et par uger. Men jeg har fundet sekundære kolonier i fex en
dåse havregryn osv så check dit spisekammer og pak varerne grundigt ind i tætte
beholdere (glas).

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin