Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
extern blitz til canon IXUS 330
Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 13-04-03 00:48

Der er ikke nogen flash kontakt på mange af vore dages digitalkameraer, men
de har alle en indbygget flash.

Nu kunne man jo sætte en extern flash på en sensor, sådan en tingest der
opfatter glimtet fra kameraet og sørger for at fyre den ekstrene flash af
samtidigt (kan ikke huske hvad de hedder).

Mange billeder kunne blive bedre hvis man kunne lave lidt udfyldning med en
ekstra flash.
Specielt når man nu har en større tingest man bruger sammen med
spejlrefleksen lyder ideen jo besnærende. Man kunne bare anbrige bæstet på
stativ og indstille automatiken på en passende blændeværdi så burde der jo
komme noget fyld lys.

Men duer den ide ?

Kameraet kan slukke for den indbyggede flash når der er kommet lys nok, men
det kan jo ikke slukke for den eksterne.

Er der nogen der har erfaringer med den slags ?

(Jeg har ikke den sensor tingest så jeg kan ikke bare prøve

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Børge Larsen

Dato : 13-04-03 09:04

For det første hedder det en slave flash. Men der er et problem, de fleste
digitale cameraer fyrer to flash glimt af, den første for at stille
hvidbalancen og den anden for den egentlige optagelse. Derfor kan der ikke
anvendes normale slave flash. Elektronikken skal arrangeres så det første
flash glimt springes over. Der findes spec. flash og slaver til dette
formål, men det billigste er selv at fremstille lidt elektronik og så bruge
en almindelig flash.

Børge

Fra : Martin

Dato : 13-04-03 19:47

> [...]

>opfatter glimtet fra kameraet og sørger for at fyre den ekstrene flash af
>samtidigt (kan ikke huske hvad de hedder).

Sony har lavet en sådan slaveflash til deres lommekameraer HVL-FSL1A
Jeg har ikke set billeder taget med den.
Link:
http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/en/-/USD/SY_DisplayProductInformation-Start;sid=rTZc-138-nBc_WNlA8RW8BLt-TAyakS0qNc=?CatalogCategoryID=6k4KC0%2eNyQQAAAD00iBYjHwb&ProductID=ZNcKC0%2eNKbcAAAD0SehYjHwe

Fra : Cartman

Dato : 14-04-03 13:44

"Jesper Wolf Jespersen" skrev d. 13-04-03 00:48 dette indlæg :
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med den slags ?
>
> (Jeg har ikke den sensor tingest så jeg kan ikke bare prøve

Jeg har sammen med mit Canon A40 gode resultater med Metz 34 CS 2
digital den har jeg købt hos /www.technikdirekt.de til 139 euro det er
ca. 300 kr billigere end i Danmark. Det er meget seriøs butik hvor jeg
har handlet mange gange. Læs om blitzen på
http://www.metz.de/1_metz_2000/m_pages_deutsch/main_index.php3?link=4&su
b=1&linkname=mecablitz.
Med venlig hilsen
Cartman