Cocoa programmering
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-03 01:18

Hejsa,

Hvis man skal starte med at programmere i Cocoa Objective C, sådan helt
fra scratch, hvor finder man så nogle gode bøger?

Jeg kunne godt tænke mig at lære kunsten at programmere og som glad Mac
OS X bruger er det jo oplagt at vælge Cocoa. Jeg ved dog intet om
programmering, bortset fra nogle glemte færdigheder i Pascal fra
gymnasietiden. Det er absolut intet værd i dag.

Jeg har brug for en slags Dummies bog, som starter helt fra bunden.

Nogen tips?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-04-03 11:59

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> gymnasietiden. Det er absolut intet værd i dag.
>
> Jeg har brug for en slags Dummies bog, som starter helt fra bunden.

Jeg vil abefale en god bog i inføring i C først. Derefter kan du tage
fat på Objective-C bøgerne som oftest forudsætter kundskber i C.

Apple har nogle ganske udemærkede bøger bl.a:

<http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Cocoa/ObjectiveC/index.html>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-03 17:04

> Jeg vil abefale en god bog i inføring i C først. Derefter kan du tage
> fat på Objective-C bøgerne som oftest forudsætter kundskber i C.

OK, kan du anbefale nogen bøger om C, som er for begyndere?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-04-03 18:55

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> OK, kan du anbefale nogen bøger om C, som er for begyndere?

Kris Jamsa C++ bogen er uovertruffen.

vh Flemming Rubini

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-03 23:45

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Kris Jamsa C++ bogen er uovertruffen.

Han har tilsyneladende lavet ret mange. Er der en bestemt du vil
anbefale?

Findes der noget Mac-orienteret, eller er det ligegyldigt til at starte
med?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-04-03 00:03

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Han har tilsyneladende lavet ret mange. Er der en bestemt du vil
> anbefale?

"C++" IDG har udgivet den, mener jeg har set den som hæfte til 90,- kr.

Næste bog må være Lafore's.

> Findes der noget Mac-orienteret, eller er det ligegyldigt til at starte
> med?

Jeg har aldrig produceret Mac-programmer, men masser af C++
småprogrammer jeg kan køre på en Mac.
Nu har jeg ved denne lejlighed set på lidt Objective-C kode for første
gang. Det ser noget rodet ud i forhold til C++, derfor tror jeg C++
ville være en god start, for principperne er de samme.

Og så skal du vist forbi C og C++ usenet-grupperne.

vh Flemming Rubini

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-03 00:28

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> "C++" IDG har udgivet den, mener jeg har set den som hæfte til 90,- kr.

69 kr. hos Libris. Det er dælme billigt.

> Næste bog må være Lafore's.

Det må vist være næste trin

> [...]
> ville være en god start, for principperne er de samme.
>
> Og så skal du vist forbi C og C++ usenet-grupperne.

Det må vist vente lidt. Jeg ville nok blive lidt til grin, hvis jeg kom
med mine spørgsmål nu!

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-03 19:00

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-03 23:45

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Den eneste du behoever er 'The C Programming Language' af Kernighan &
> Ritchie. Den er vist lidt dyr. Ellers kan du sagtens finde masser paa
> nettet.

Omkring £25 er ikke dyrt, og anmeldelserne lyder ok. Nu har jeg lige en
pakke på vej fra Amazon, så jeg venter lige lidt til jeg har samlet et
par bøger til.

I mellemtiden skal jeg vel også skaffe noget software? Man skal vel have
en compiler og alt muligt, som jeg ikke lige kender til. Kan man bruge
Apple's udviklingsværktøjer til det?

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-04-03 09:40

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-03 17:26

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Ja, gcc er udemaerket og du kan vel bruge ProjectBuilder som editor. Naar
> du begynder paa ObjC er det nok en fordel at bruge den.

OK.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-04-03 09:44

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-03 17:26

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Det er nok ikke saa vigtigt. Start med C. Det er heldigvis et ret lille
> sprog, saa det skulle vaere overkommeligt. Senere kan du kigge paa ObjC
> (http://www.oreilly.com/catalog/learncocoa2/) der dybest set er nogle
> udvidelser til c.

Et dette _bogen_ når man skal lære Objective C? Så må jeg lige huske at
bookmarke den.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-04-03 09:46

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-04-03 12:56

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> C++ er ogsaa et stort, kompliceret og rodet (imho) sprog.

> Jeg vil mene at C er en god start. ObjC er efter hvad jeg har hoert ogsaa
> noget renere end C++.

Deri er jeg ganske enig. Hvis målet er Obj-C, vil C++ komplicere tingene
yderligere.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-04-03 14:17

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> C++ er ogsaa et stort, kompliceret og rodet (imho) sprog.

En væsentlig forskel på de to sprog C og C++ er at C++ har bedre
typekontrol og flere pædagogiske forfattere af lærerbøger. Det gør det
nemmere at komme igang med nogle spændende projekter.

Men nu har jeg benyttet lejligheden til at sammenligne, og Objective-C
ligner bestemt mere C end C++.

> Jeg vil mene at C er en god start. ObjC er efter hvad jeg har hoert ogsaa
> noget renere end C++.

Tror du ikke at han skal have klassebegrebet med fra starten, hvad jeg
synes er det sjove. C++ understøtter objekt-orienteret programmering i
modsætning til C.

Fandt i øvrigt dette link spændende link, som præcisere forskellene.

<http://www.dekorte.com/Objective-C/>

vh Flemming Rubini

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-03 17:26

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> C++ er ogsaa et stort, kompliceret og rodet (imho) sprog.

> Jeg vil mene at C er en god start. ObjC er efter hvad jeg har hoert ogsaa
> noget renere end C++.

Jamen, så spring jeg C++ over. Jeg skal jo også lige i gang

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-04-03 10:05

In article <1ftculu.1n7swucrmcavwN%mta@mac.com>,
mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote:

> Jeg vil abefale en god bog i inføring i C først.

I den forbindelse vil jeg gerne anbefale denne side:

http://www.le.ac.uk/cc/iss/tutorials/cprog/cccc.html

--
Michael Rasmussen, mir@irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»Sig ikke alt, hvad du ved, men vid alt,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-03 17:26

Michael Rasmussen <michael@irczone.invalid> wrote:

> I den forbindelse vil jeg gerne anbefale denne side:
>
> http://www.le.ac.uk/cc/iss/tutorials/cprog/cccc.html

Tak for linket. Der er garanteret en masse information på nettet og der
er et hav af bøger, så det er temmeligt uoverskueligt for en begynder.
Det er derfor jeg meget gerne vil høre, hvad I andre kan anbefale.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-04-03 23:28

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 14-04-03 23:34

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-04-03 07:16

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at lære kunsten at programmere og som glad Mac
> OS X bruger er det jo oplagt at vælge Cocoa.

Måske. Det kommer an på, hvad det egentlig er, du godt vil.

Et alternativ kunne således være REALbasic, som er en (slags) Basic til
Mac OS. REALbasic-sproget minder så vidt jeg ved ret meget om Microsofts
Visual Basic (men det kan man jo sådan set være ligeglad med).

Fordelen er, at det er meget let at komme i gang med små programmer, der
faktisk kan noget, og som har hele det rigtige Mac OS-interface. Her er
det mit indtryk, at det er *meget* tungere med Objective-C og Apples
værktøjer.

Ulempen er, at det koster, men jeg synes faktisk, at det er pengene
værd.

REALbasic kan i øvrigt oversætte til såvel klassisk Mac, Carbon og
Windows (men ikke Cocoa).

Der er mange, der i sin tid legede med HyperCard, der er fortsat med
REALbasic, men REALbasic er meget, meget, meget mere end HyperCard, og
resultatet er "rigtige" programmer, ikke stakke. Så det eneste punkt,
hvor en sammenligning egentlig er reel, er hastigheden, hvormed man kan
få noget til at virke i en fart. REALbasic er i øvrigt udmærket til
objektorienteret programmering (uden at være prangende).

http://www.realbasic.com/

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-04-03 11:39

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> Mac OS. REALbasic-sproget minder så vidt jeg ved ret meget om Microsofts
> Visual Basic (men det kan man jo sådan set være ligeglad med).

[snip]

Jeg har hørt om REALbasic før, både godt og skidt. Det lader til, at
mange ynder at udskælde det, men da jeg ikke rigtigt ved noget om
programmering er det svært for mig at se om det bare skyldes uvidenhed.

Jeg vil bestemt kigge på det, men jeg må indrømme at det føles mere
"rigtigt" at lave Cocoa programmer.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-04-03 06:55

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg har hørt om REALbasic før, både godt og skidt. Det lader til, at
> mange ynder at udskælde det,

For hvad dog?

> men da jeg ikke rigtigt ved noget om programmering er det svært for mig at
> se om det bare skyldes uvidenhed.

Jeg tror, at meget af det skyldes, at det vitterligt er meget let at
lave programmer i REALbasic, og at det også betyder, at der udgives
programmer, som ikke er ordentlig testede, og som for eksempel ikke er
lavet i overensstemmelse med, hvordan man forventer, at "rigtige"
Mac-programmer skal opføre sig. Bemærk, at det intet har at gøre med
selve sproget - man kan sagtens lave ordentlige Mac-programmer i
REALbasic, ja sikkert lettere end i Objective-C.

> Jeg vil bestemt kigge på det, men jeg må indrømme at det føles mere
> "rigtigt" at lave Cocoa programmer.

Helt sikkert.

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-03 12:23

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> For hvad dog?

Simpelthen at det ikke er "rigtige" programmer, at programmerne er
langsomme osv.

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-04-03 20:55

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Simpelthen at det ikke er "rigtige" programmer

Hvad mener du med ikke "rigtige" programmer?

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-03 21:37

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

> Hvad mener du med ikke "rigtige" programmer?

Ja, det ved jeg dårligt, men de mener ikke de er rigtige Mac-programmer,
måske fordi de mener at den slags skal skrives i C eller Objective C.
Måske er det REALbasic's muligheder for at compilere til både Windows og
Mac, som de protesterer imod.

Jeg ved som sagt ikke meget om dette, så det er måske bare nogle andre
uvidende fjolser der har udtalt sig.

Hvis man køber REALbasic, følger der så al det materiale med, som man
skal bruge for at lære sproget, og er det til at forstå for begyndere?

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-04-03 07:22

René Frej Nielsen skrev om REALbasic:

> Ja, det ved jeg dårligt, men de mener ikke de er rigtige Mac-programmer,
> måske fordi de mener at den slags skal skrives i C eller Objective C.

Lidt spøjst synspunkt - for brugeren kan det jo være fuldstændig
ligegyldigt, hvilket værktøj der er brugt. Det svarer til at hævde, at
grafik ikke er "rigtig" grafik, med mindre den er lavet med PhotoShop.

> Måske er det REALbasic's muligheder for at compilere til både Windows og
> Mac, som de protesterer imod.

Det ville da være højst besynderligt.

> Hvis man køber REALbasic, følger der så al det materiale med, som man skal
> bruge for at lære sproget, og er det til at forstå for begyndere?

Jeg ved det ikke helt. Da jeg startede med REALbasic, havde jeg en solid
generel erfaring med programmering og en nogenlunde grundlæggende
forståelse for Mac OS, så jeg kastede mig bare ud i det, selv om jeg
ikke kendte REALbasic - eller bare en nogenlunde avanceret Basic (som
Visual Basic) for den sags skyld. Jeg brugte så hjælpesystemet og
kiggede af og til i dokumentationen. Desuden købte jeg efter nogen tid
"REALbasic: The Definitive Guide" af Matt Neuberg, hvilket har været et
udmærket køb, selv om jeg egentlig ikke har brugt den så meget, men mere
som baggrundlæsning og til generel forståelse.
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0596001770/cyrk

Et hurtigt blik på dokumentationen er dog lovende. Det ser fint ud. Den
kan i øvrigt hentes fra deres site. http://www.realbasic.com/

Der er også en nyhedsgruppe for REALbasic, comp.lang.basic.realbasic,
hvor spørgsmål om REALbasic over for andre sprog også af og til dukker
op.

Nå, jeg vil stadig mene, at det vigtigste at afgøre er dine motiver for
at vælge at lære at programmere ...

Jeg må også hellere skynde mig at sige, at jeg ikke har erfaring med at
programmere i Cocoa med Objective-C.

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 19-04-03 21:50

René Frej Nielsen skrev om REALbasic:

> Simpelthen at det ikke er "rigtige" programmer,

Det er ikke korrekt. Programmerne er 100% Carbon-programmer (med mindre
man selv vælger at oversætte til klassisk Mac eller til Windows), og der
er tale om oversatte ("kompilerede") programmer, ikke om fortolkede
programmer.

> at programmerne er langsomme

Det er sandsynligvis rigtigt, at programmerne er langsommere, men hvor
meget det drejer sig om, tør jeg ikke spå om, og desuden afhænger det
meget af, hvad det drejer sig om. Som regel er det en temmelig
ubetydelig forskel. Ja, som regel er hastighed slet ikke et afgørende
spørgsmål for ens programmer, med mindre der er tale om at behandle
meget store datamængder på en ret kompliceret måde.

> osv.

?

Det er i øvrigt værd at huske, at mange erfaringer fra REALbasic kan
overføres til programmering i Objective-C og omvendt. Meget handler
f.eks. om at sætte sig ind i, hvordan Mac OS's brugergrænseflade
fungerer, hvilket er ret uafhængigt af sproget. Et andet aspekt er det
med at programmere objektorienteret, hvilket også gælder begge
programmerings-"omgivelser".

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-03 22:41

> [...]

> man selv vælger at oversætte til klassisk Mac eller til Windows), og der
> er tale om oversatte ("kompilerede") programmer, ikke om fortolkede

OK.

> [...]
> spørgsmål for ens programmer, med mindre der er tale om at behandle
> meget store datamængder på en ret kompliceret måde.

OK. Min tanke var også at lave mindre programmer som løser små
specifikke opgaver og ikke store komplicerede programmer. Det kræver
vist også en del erfaring.

Hastigheden betyder nok ikke noget for mig.

> [...]
> fungerer, hvilket er ret uafhængigt af sproget. Et andet aspekt er det
> med at programmere objektorienteret, hvilket også gælder begge

Mener du at det bedst at starte med REALbasic? Jeg er jo helt grøn, så
umiddelbart lyder det lidt dumt at starte med et andet sprog end det man
vil ende op med. Hvis indlæringen på REALbasic er super meget nemmere og
der er bedre materialer, så kan jeg dog godt se fidusen.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-04-03 08:00

René Frej Nielsen skrev:

> Min tanke var også at lave mindre programmer som løser små specifikke
> opgaver og ikke store komplicerede programmer.

I så fald lyder REALbasic som et mere oplagt valg. Der er dog, som jeg
ser det, umiddelbart to ulemmper:
- Det koster!
- Hvis du ved, at du senere vil bruge Cocoa/Objective-C, så kan du lige
så godt starte med det, hvis du har motivationen, tålmodigheden og
viljen til det.

> Mener du at det bedst at starte med REALbasic?

Som jeg lige fik skrevet i en anden meddelelse, så har jeg ikke selv
nogen erfaring med Cocoa/Objective-C, så jeg skal ikke kunne sige det
med sikkerhed. Jeg ville ønske, at nogen med konkret erfaring med
Mac-programmering med Cocoa/Objective-C kunne sige noget om det her ...

Jeg ved bare, at jeg føler mig overbevist om selv at have foretaget det
rigtige valg (også selv om jeg nok skal få lavet noget i
Cocoa/Objective-C på et tidspunkt). Men for mig er en stor del af
motivationen også at se, at noget fungerer. Jeg har stadig en barnlig
"selvbygger-glæde", som er en stor del af mine grunde til at
programmere. Og når resultatet så samtidig er "rigtige" programmer, så
er jeg godt tilfreds.

> Jeg er jo helt grøn, så umiddelbart lyder det lidt dumt at starte med et
> andet sprog end det man vil ende op med.

Tjah, det har du nok ret i. På den anden side er det ikke så vanskeligt
at skifte sprog. Har man først lært et sprog, så lader ens erfaringer
sig som regel ret let overføre. Det er i hvert fald min erfaring (med
simple Basic-varianter, 6502-assembler, Pascal, C, C++, HyperTalk,
Lingo, php, JavaScript, REALbasic, Visual Basic osv.)

> Hvis indlæringen på REALbasic er super meget nemmere og der er bedre
> materialer, så kan jeg dog godt se fidusen.

Nemlig. For "hobbyprogrammører" som mig er det ikke kun et spørgsmål om,
hvordan man kommer mest logisk frem, men også om at have det sjovt
undervejs.

I øvrigt tænkte jeg på: Hvis du vælger Cocoa/Objective-C-vejen, så ville
jeg selv absolut ikke starte med at lære noget generelt om programmering
og om C eller Objective-C først. Jeg ville uden tøven gå direkte på en
bog om Cocoa/Objective-C. Så kan det godt være, at jeg efter nogen tid
ville læse en bog om C (det ville uden tvivl være en god ide), men i den
rækkefølge. Igen handler det om bevæggrunde og motivation for at
programmere.

Du kan i øvrigt se nogle af mine egne småprogrammer lavet i REALbasic på
http://www.cyrk.dk/programmer/ - men kun til "Classic". Jeg har
simpelthen ikke fået lavet "officielle" versioner til Mac OS X endnu,
men det kommer, når jeg får lidt bedre tid (til sommer?) ... Til eget
brug har jeg dog fået lavet Mac OS X-versioner af det meste, og det
kører fint.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-04-03 10:21

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> I så fald lyder REALbasic som et mere oplagt valg. Der er dog, som jeg
> ser det, umiddelbart to ulemmper:
> - Det koster!

Tjaa.. under 700 kr. så det går nok.

> - Hvis du ved, at du senere vil bruge Cocoa/Objective-C, så kan du lige
> så godt starte med det, hvis du har motivationen, tålmodigheden og
> viljen til det.

Hvis det var lige nemt, så valgte jeg nok Cocoa, men da jeg er helt grøn
er jeg godt nok i tvivl.

> [...]
> simple Basic-varianter, 6502-assembler, Pascal, C, C++, HyperTalk,
> Lingo, php, JavaScript, REALbasic, Visual Basic osv.)

Det lader til, at du har nok erfaring til at kunne udtale dig om dette!

> [...]
> ville læse en bog om C (det ville uden tvivl være en god ide), men i den
> rækkefølge. Igen handler det om bevæggrunde og motivation for at

Det jeg søger er en nem indlæring til programmering. Hvis der ikke
findes nemme bøger om C/Objective C, så kender jeg mig selv godt nok til
at vide, at jeg vil gå kold på det. Hvis REALbasic dokumentationen er
god for begyndere, så er det bestemt et vægtigt argument.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-04-03 11:09

René Frej Nielsen skrev:

> Det jeg søger er en nem indlæring til programmering. Hvis der ikke findes
> nemme bøger om C/Objective C, så kender jeg mig selv godt nok til at vide,
> at jeg vil gå kold på det.

Der findes helt sikkert nemme bøger om C, og mon ikke også om Objective
C. Problemet er, at sproget er den mindste faktor. Meget handler om
"programmeringsmiljøet", dvs. det eller de programmer, man bruger til at
programmere med. Hvor let er det at udforme et vindue og tildele kode
til en knap? Alt den slags handler ikke så meget om selve sproget.

> Hvis REALbasic dokumentationen er god for begyndere, så er det bestemt et
> vægtigt argument.

Jeg synes, at det ser o.k. ud, men som sagt var jeg næppe begynder mht.
programmering generelt, da jeg startede.

For resten: Der lader til at være et fint hyggeligt "REALbasic-miljø",
og der er en fra firmaet bag, der er meget aktiv i nyhedsgruppen og
ganske venlig. Det lader også til, at de er gode til at reagere på
ønsker og fejlrapporter fra brugerne, og der er altid åbne
betaversioner.

Jeg har fulgt med fra version 2, og REALbasic er bare blevet bedre og
bedre, fejl er blevet rettet osv. Desværre gælder det ikke helt den
nyeste version (5.0), der er et stort skift i funktionsmåden "inde bag".
Der er derfor nogle "børnesygdomme". Man bør derfor nok hoppe direkte på
version 5.1 eller eventuelt gå på 4.5, som er en dejlig stabil version.
Det er som sagt første gang, at jeg har oplevet sådanne problemer, og
til gengæld er der en række fine ting i version 5. Tjah, den slags er
nok uundgåeligt og var da også, hvad vi så ved overgangen fra Mac OS 9
til X.

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-04-03 13:54

> [...]

> programmere med. Hvor let er det at udforme et vindue og tildele kode
> til en knap? Alt den slags handler ikke så meget om selve sproget.

Apple's Project Builder og Interface Builder har vist fået en god
modtagelse, så mon ikke den del er i orden?

Er det forresten muligt at arbejde med nib-filer i REALbasic, så man kan
benytte Interface Builder til at lave brugerfladen? Det er en virkelig
smart ting ved OS X, som jeg nødigt vil undvære.

> [...]
> til gengæld er der en række fine ting i version 5. Tjah, den slags er
> nok uundgåeligt og var da også, hvad vi så ved overgangen fra Mac OS 9

I starten vil jeg nok ikke støde på den slags børnesygdomme. Jeg lægger
nok ud med lidt "Hello World" i starten og mon ikke den kan klare det

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-04-03 15:58

René Frej Nielsen skrev:

> Apple's Project Builder og Interface Builder har vist fået en god
> modtagelse, så mon ikke den del er i orden?

At de er "gode" behøver ikke nødvendigvis betyde, at de er de letteste
at bruge. Der er altid en afvejning mellem antallet af muligheder og
sværhedsgraden.

> Er det forresten muligt at arbejde med nib-filer i REALbasic, så man kan
> benytte Interface Builder til at lave brugerfladen?

Nej. Man bruger REALbasic selv, og det er meget let og tæt integreret
med programmeringen.

--
Mvh. Jesper Juellund Jensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-04-03 16:34

> [...]

> sværhedsgraden.

> Nej. Man bruger REALbasic selv, og det er meget let og tæt integreret

OK. Du skal have mange tak for hjælpen indtil videre.

Jeg har fundet en bog om C hos O'Reilly (Practical C Programming, 3rd
Edition) og de har et tilbud om at man kan prøve deres Safari Bookshelf
gratis i 14 dage. Her kan man vælge mellem alle deres bøger, så jeg vil
prøve at starte på den bog og se om C er noget for mig.

Ellers bliver det vist en tur omkring REALbasic.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 30-04-03 14:58

Jeg er kommet lidt sent ind i tråden, men jeg vil lige komme med mine
forslag.

Cocoa begynder bog #1
"Cocoa Programming for Mac OS X" af Aaron Hillegass (fra Big Nerd Ranch)
- den holder en i hånden gennem nogle projekter, KANON god.

Når man skal videre derfra, har Apple leveret nogle PDF-filer, som man
kan læse. Andre har linket til disse.

"The C Programming Language" af Kernighan & Ritchie, er en klasiker
indenfor C-programmering, især da de har været med til at udviklet
C-sproget.

O'reilly har også nogle gode bøger, men start med den første ovenover,
det vil du ikke fortryde...

Søren

In article <1ftq5q5.1py6msz1sq5n12N%spam02@tdcadsl.dk>, René Frej

Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-04-03 20:22

Søren Theilgaard <soren@theilgaard.dk> wrote:

> [...]
> "Cocoa Programming for Mac OS X" af Aaron Hillegass (fra Big Nerd Ranch)
> - den holder en i hånden gennem nogle projekter, KANON god.

Såvidt jeg kan læse på Amazon, så er den for ret erfarne programører, så
det bliver vist først når jeg engang har gjort mig bekendt med C.

> [...]
>
> "The C Programming Language" af Kernighan & Ritchie, er en klasiker
> indenfor C-programmering, især da de har været med til at udviklet

Nu ved jeg _intet_ om C programmering, men jeg har læst noget om et
skift til ANSI C, som ikke er det samme som ovenståendes C. Har det
noget på sig og gør det ovenstående bog lidt for gammel?

> O'reilly har også nogle gode bøger, men start med den første ovenover,
> det vil du ikke fortryde...

Jeg gemmer dit indlæg...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-04-03 20:37

> [...]

> skift til ANSI C, som ikke er det samme som ovenståendes C. Har det
> noget på sig og gør det ovenstående bog lidt for gammel?

Denne oversættelse til dansk tager ansi-standarden fra 1988 med:

Kernighan, Brian W.
C-programmering
Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie, oversat af Jørgen Floes
2. udgave. 1991. 284 sider
Forlag: Teknisk Forlag
Emne: programmeringssprog ; programmering ; C
Opstilling i folkebiblioteker: 19.6532 C
Originaltitel: The C programming language. - Oversat efter: 2. udgave
ISBN: 87-571-1347-5
Pris ved udgivelsen: kr. 328,00

vh Flemming Rubini

PS
www.bibliotek.dk søg på c-programmering

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 02-05-03 22:59

In article <1fu8yjh.a4j35r5b1geN%spam02@tdcadsl.dk>, René Frej Nielsen
<spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Såvidt jeg kan læse på Amazon, så er den for ret erfarne programører, så
> det bliver vist først når jeg engang har gjort mig bekendt med C.

Det er korrekt at det ikke er en begynder-programmerings-bog, men jeg
havde også indtryk af at det er Cocoa vi taler om, og om hvordan man
opbygger en applikation med Interface Builder og Project Builder.

Denne her bog tager dig igennem hele opbygningen af en lille
applikation, og beskriver efterfølgende hvorfor der er gjort som der
er.

Hvis det er Cocoa du vil vide mere om, så er det stadig den bedste bog
jeg har set om emnet.

Hvis du vil lære mere at programmere i C, så er Kernighan & Ritchie en
god bog, men i forhold til Cocoa mangler den det objektive tilsnit, men
der har kan du bare udskrive pdf-bogen fra Apple, som ligger under
/Developer/Documentation/Cocoa/ObjectiveC.

--
Søren Theilgaard

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-06-03 12:12

spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) writes:

> Jeg vil bestemt kigge på det, men jeg må indrømme at det føles mere
> "rigtigt" at lave Cocoa programmer.

Hvis du aldrig har programmeret før, er der rigtigt mange ting man
skal lære, og her er det måske en ide at starte med noget uden grafisk
brugerflade.

Eric Raymond har et afsnit om at lære at programmere i hans udmærkede
"How to become a hacker" som er oversat til dansk på
http://www.fys.ku.dk/~omic/hacker-howto.html

Python, som han anbefaler, ligger allerede på OS X.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 25-04-03 13:27

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-04-03 18:48

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> On Sun, 20 Apr 2003, René Frej Nielsen wrote:
>
> [Cocoa programmering]
>
> Jeg faldt lige over denne her:
> http://www.osnews.com/story.php?news_id=3379

Jeg har læst lidt af det, og det ser meget spændende ud. Tak for linket.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-05-03 08:43