Mikrofonindgang på G4
Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-03 20:52

Nu skal maskinen åbenbart benyttes til det, den er beregnet.
Jeg skal lave et slideshow med stillbilleder fra min eks-kones
arbejde(handicappede børn, der spiller teater), og til det skal der være
medfølgende kommentarer, så det hele kan vises på skolens projektor til
et forældremøde.

Slideshowet er ikke noget problem - bruger iMovie og det ser fint ud,
men hvordan får jeg mikrofonforbindelse?

Hvor er min indgang f.eks.? Bag på maskinen er to jack-indgange: en til
høretelefoner og en til højttalere....er det én af dem?

Det er kun lyttebøfindgangen, der passer!

Og skal noget andet aktiveres, før den virker? Det er en elendig, gammel
standardmikrofon fra en PC, men det er vel ligemeget, ikke?

Så hvis nogen lige sidder på de vises sten, ser jeg den gerne vendt

På forhånd tak fra
M., og god påske

--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-03 21:17

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> standardmikrofon fra en PC, men det er vel ligemeget, ikke?
>
> Så hvis nogen lige sidder på de vises sten, ser jeg den gerne vendt

Hej.....
Har efterfølgende tjekket "Indstil lyd & MIDI" og den kender ikke Input
device.
Så vidt jeg kan se, kan maskinen se, at det er en 16-bit lineær PCM med
2 kanaler og en samplingsfrekvens på 44100 Hz eller er det noget helt
andet?
M.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-04-03 01:39

> [...]

> Hvor er min indgang f.eks.? Bag på maskinen er to jack-indgange: en til
> høretelefoner og en til højttalere....er det én af dem?

Allerførst har du brug for en indgang... Hvilken G4'er er det lige du
har?

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-03 06:53

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Allerførst har du brug for en indgang... Hvilken G4'er er det lige du
> har?

Digital Audio - fra januar 2001 - den første med superdrive - level3
cache og fire AltiVec-enheder 733.
M.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-04-03 11:39

> Digital Audio - fra januar 2001 - den første med superdrive - level3
> cache og fire AltiVec-enheder 733.

Lyder som en fed maskine, men hvis man kigger på denne her:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58758>
Specielt dette afsnit:

Audio

2.5 mm Apple Speaker sound output port (16 bit) for connection to Apple
Pro Speakers

3.5 mm sound output port for headphones (16 bit)

Optional Apple Pro Speakers

Support for external third-party USB digital audio peripherals such as
microphones, speakers, and MIDI devices

Så ser det ud til at din Mac desværre ikke har indbygget en digital lyd
indgang
Den har to udgange... Et til apple pro speakers der kræver et specielt
stik og et til hovedbøffer eller til stereo anlægget... Du _skal_ ha'
fat i noget ekstra udstyr... Fx den her:

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/PV0hg1EJoue
tJfi9c3/1.3.0.3.27.8.3.18.13.0>

En USB dims med lydindgange.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-04-03 14:18

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/9167/wo/PV0hg1EJoue
> tJfi9c3/1.3.0.3.27.8.3.18.13.0>
>
> En USB dims med lydindgange.

Tak skal du ha´, Nicolai.....jeg kan dog ikke finde din side - der er
noget galt med URL´en, men tak fordi du gav dig tid.

Jeg finder på noget
M.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 13-04-03 15:16

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Tak skal du ha´, Nicolai.....jeg kan dog ikke finde din side - der er
> noget galt med URL´en, men tak fordi du gav dig tid.

Det er en Griffin USB dims. Prøv lige dette link
<http://makeashorterlink.com/?F2F731134>

Ellers kan du se lidt mere om dimsen her:
<http://www.griffintechnology.com/products/imic/>

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-04-03 15:58

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Så ser det ud til at din Mac desværre ikke har indbygget en digital lyd
> indgang

> En USB dims med lydindgange.

Hej Nicolai.....

Problemet er løst med et headset fra Logitech, ja fandenme´

Som du også bemærkede i specifikationerne til min maskine, understøtter
den 3. parts USB enheder, og det er lige, hvad jeg har købt.

Et USB headset, som jeg satte i tastaturet, startede iMovie, markerede,
hvor der skulle speakes, trykkede på optag, sagde en masse vrøvl,
slukkede optag, startede slideshow´et, og vrøvlet ledsagede nu de
billeder, jeg havde markeret.

Hvem sagde Machintosh

Efterfølgende har jeg tjekket lyd ind/ud i systemindstillinger, og når
headset´et er tilsluttet, står Logitech fint og fornemt placeret øverst.

De kan så også bruges til internettelefoni, og skal hele hytten ikke
følge med i samtalen, sætter man bare lyd ud til Logitech også - ellers
er lyd ud, Build in audiocontroller(eller sådan noget).

Så tak for din opmærksomhed, der fik mig til at efterlyse en iMic i
brugtsalggruppen, som jeg dog har aflyst (Den var ellers pæn)

Tak Nicolai fra
Morten

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-04-03 20:20

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej Nicolai.....
>
> Problemet er løst med et headset fra Logitech, ja fandenme´

Supersmart, og muligvis en bedre løsning en de andre der var fremme.

Tillykke med det, det er altid rart når noget virker

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 15-04-03 20:53

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Supersmart, og muligvis en bedre løsning en de andre der var fremme.
>
> Tillykke med det, det er altid rart når noget virker

Nemlig, og for en halv time siden har tre mand og en dame lige afsluttet
et telefonmøde med internettelefoni.....tjah - hva´ ska´ jeg sige?

Go´ påske, Nicolai
M.