Hvilket CD-brænder drev til beige G3?
Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-04-03 12:35

Hej alvidende gruppe.

Jeg påtænker at sætte et CD brænder drev i min beige G3 desktop.
På edbpriser.dk er der flere drev til omkring 500 kr, men jeg er i tvivl om
at Mac'en vil genkende dem. Fabrikanterne har jo kun Windoze drivere på
deres hjemmesider.
Vil et sådant drev præsentere sig som "generic" el.lign. og blive accepteret
af MacOS 9 eller hvudden er det nu lige med det?

Venlig hilsen
Jens Vesterdahl
<http://www.remisen.dk/jens/>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-04-03 14:54

Jens Vesterdahl <jens@remisen.dk> wrote:

> [...]
> Vil et sådant drev præsentere sig som "generic" el.lign. og blive accepteret
> af MacOS 9 eller hvudden er det nu lige med det?

De fleste brændere vil sandsynligvis kunne bruges. Men kig på denne
liste: <http://www.apple.com/itunes/compatibility/>.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-03 15:45

Hej Jens

Det er desværre ikke alle drev, der umiddelbart kan bruges på klassisk Mac OS.
Hvis du bruger 9.0.x så er det kun nogle få CD-R brændere og svjv. slet ingen
RW brændere, der understøttes af udv. 'CD/DVD Reader'. Er du på 9.1 eller nyere
er det en stor del af de modeller, der er på markedet.

Bl.a. understøttes næsten alle PlexWriter CD-R/RW, Pioneer, Matshita
(Technics/Panasonic), Ricoh, Yamaha, Teac, Generic Labs. (fransk Teac) osv..
Men skulle du løbe ind i et drev, der ikke umiddelbart understøttes, så kan
både Intech CDRom SpeedTools og FWB CDRom Toolkit understøtte næsten alt.
Seneste versioner også de meget prisbillige LiteOn drev.

Hvis du skal brænde ret meget - til fx. backup daglig / ugentlig, så vil jeg
ikke anbefale at du køber LiteOn. Det er for meget 'plastic'. Giv hellere et
par hundrede kroner mere og få dig et ordentlig drev fra fx. Matshita eller
Teac.

mvh. Erik Rihc ard

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 24-04-03 19:22

Suk !!!
Måske er det mig der er dum, men jeg er vist løbet tør for muligheder.

Jeg skal kun bruge det til lejlighedsvis backup, så det endte altså med at
LiteOn drev, og virker det ikke på Mac'en, smider jeg det i min Windoze
maskine, som alligevel skal opdateres.

Men ...

Efter at have købt et drev, som iflg. xlr8yourmac skulle være understøttet,
viste det sig selvfølgelig at jeg fik leveret en anden type, nemlig
LTR-48246K, som i System Profiler blot præsenterer sig som et CD-ROM drev.

Jeg har MacOS 9.1 (tøver lidt med at opdatere til 9.2.1), og har prøvet at
installere DiscBurner 1.0.1, som meddeler mig at den ikke er kompatibel med
min maskine. Fair nok, hvis den bruger samme info som System Profiler og kun
ser et CD-ROM drev.

Så prøvede jeg at installere Authoring Support 1.1.2, som meddeler at den
ikke kan installeres uden USB hardware.

Intech CDRom SpeedTools 6.0 demo'en hjalp heller ikke, og der står jeg så.

Hvordan i alverden skal jeg fortælle Mac'en at det er et CD-R(W) drev, og
ikke et CD_ROM drev?

Jeg har zappet PRAMmen, jeg kan boote fra drevet og alt virker som før, men
dertil og ikke længere ...

Venlig hilsen
Jens

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 24-04-03 21:40

> Så prøvede jeg at installere Authoring Support 1.1.2, som meddeler at den
> ikke kan installeres uden USB hardware.

Det er ved at dæmre for mig, at jeg skal have Authoring Support installeret.
TomeViewer afslører nemlig at deri ligger driverne til LiteOn drev.
Som nævnt ovenfor vil AS bare ikke lade sig installere.
Er der en måde at installere AS uden at man har USB på maskinen? Eller
forlanger den bare USB fordi den ikke kan finde en intern brænder?

Catch 22 - Jeg kan ikke installere den driver, som skal genkende drevet,
fordi maskinen ikke kan genkende drevet ...

Jens

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 26-04-03 22:23

Så virker det (sådan da).
Ved hjælp af TomeViewer har jeg fået installeret DiscBurner og Authoring
Support, og ved hjælp af ResEdit har jeg modificeret LiteOn CDR support
filen til at genkende drevet (LTR-48246K).
Foreløbig har jeg oplevet et crash med Control Strip, et fejlbrænding med en
CD-RW kiks og en korrekt brændt CD-R kiks (selvom DiscBurner brokkede sig
over en fejl på disken).
Det skal nok lykkes at få det til at spille fejlfrit.

Jens

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-04-03 16:46

> [...]

> Vil et sådant drev præsentere sig som "generic" el.lign. og blive accepteret
> af MacOS 9 eller hvudden er det nu lige med det?

Tjek databasen på Accellerate Your Mac. Her har andre brugere meddelt
deres erfaringer med en hel masse drev. Det du skal kigge efter, er om
det er understøttet af Apple's DiscBurner og om man kan boote fra det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-04-03 17:55

> [...]
> deres erfaringer med en hel masse drev. Det du skal kigge efter, er om
> det er understøttet af Apple's DiscBurner og om man kan boote fra det.

Mange tak til alle for svarene.

Jeg kigger mig lidt omkring på xlr8yourmac og ser om der er noget jeg kan
bruge. Jeg havde netop kig på et LiteOn drev, men jeg vil faktisk gerne give
lidt ekstra for et bedre drev. Også selv om det kun "føles" bedre.

Hvordan er det forresten med brænderprogrammer? Det har jeg ingen erfaring
med. iTunes kan selvfølgelig, men hvad med almindelig backup?
Ligger Apples DiscBurner til download et sted?

Venlig hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 12-04-03 18:20

> [...]
>
> Hvordan er det forresten med brænderprogrammer? Det har jeg ingen erfaring
> med. iTunes kan selvfølgelig, men hvad med almindelig backup? Ligger

Hej Jens - den ligger såmænd i din mappe Hjælpefunktioner i mappen
Applications (Mac OS 9)
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-03 00:41

> [...]

> bruge. Jeg havde netop kig på et LiteOn drev, men jeg vil faktisk gerne give
> lidt ekstra for et bedre drev. Også selv om det kun "føles" bedre.

Medmindre du har stort forbrug (rigtigt stort!), så er LiteOn ganske
udemærket. Det ville jeg selv købe, hvis jeg ledte efter brændere. De er
ofte brugt i de eksterne FireWire-brændre man kan købe og det fungerer
helt perfekt.

> Hvordan er det forresten med brænderprogrammer? Det har jeg ingen erfaring
> med. iTunes kan selvfølgelig, men hvad med almindelig backup?
> Ligger Apples DiscBurner til download et sted?

Smæk en tom CD i drevet og så kan du brænde via Finder, hvis drevet
altså er understøttet.

Ellers er Toast det normale.