At forlange kvitering på e-mail
Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-04-03 17:07

Er der nugen der kan forklare hvordan man får en kvitering når
modtageren åbner en mail.

Er det noget der ligger på mail serveren eller er det selve
mailprogrammet der gør det.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 11-04-03 22:06

Hej Henrik

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Er der nugen der kan forklare hvordan man får en kvitering når
> modtageren åbner en mail.

Det er en header i den afsendte e-post (ligesom To: sadyhr... er en
header)

> Er det noget der ligger på mail serveren eller er det selve
> mailprogrammet der gør det.

Dete r mailprogrammet, der indsætter den pågældende header, og det er
modtageres epostporgram/server (afhænger vist af, om du ønsker kvitt.
for aflevering eller læst)

Det er absolut ikke alle programmer, der understøtter det, og efter min
mening, er det dårlig netikette, at bruge det.

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-04-03 22:18

On Fri, 11 Apr 2003 23:06:25 +0200, Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> Det er absolut ikke alle programmer, der understøtter det, og efter min
> mening, er det dårlig netikette, at bruge det.

Man kan bare fortælle sit mailprogram at man ikke ønsker at afsende
kvitteringer.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-03 14:38

Hej Sebastian

Det kommer da helt an på, hvem man sender til og hvad man sender. - Hvis
det fx. er til et firma, kan det da være af afgørende betydning, om man
får at vide, fx. om en vare er bestilt eller en ydelse er afbestilt. - Og
i en auktion, - kan det da også være godt at vide, om et bud er modtaget
eller ikke.

Hvis man nu forestiller sig, at man har opsagt et abonnement på et eller
andet, så er en mail-receipt juridisk fuldgyldig kvittering, - fuldstændig
som var det en kvittering for et brev på posthuset!

Men at man så ikke bør bruge det i både tide og utide til venner og
familie, er så en helt anden sag.... Jeg bruger det selv kun ved
henvendelser til firmaer o.l..

Sebastian Adorján Dyhr wrote:

> .....og efter min mening, er det dårlig netikette, at bruge det.

mvh. Erik Richard

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 12-04-03 23:04

Hej erik

> [...]
> i en auktion, - kan det da også være godt at vide, om et bud er modtaget

Korrekt, det havde jeg lige overset i skyndinger, for dér hvor jeg er
stødt på det, er ved almindelige menneskers korrespondance til hinanden,
og der finder jeg det spild af båndbredde.

/sebastian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-04-03 14:26

Hej Henrik

Henrik Lindskou wrote:

> Er der nugen der kan forklare hvordan man får en kvitering når
> modtageren åbner en mail.

I fx. Netscape er det meget let. I enten 'New Mail', og i alle 'Reply'
trykker du blot på den nederste af de 3 små fane-tabs og afkrydser
feltet 'Return Receipt', så får du en kvittering for afsendt mail, -
altså hvis modtager accepterer kvittering.

Alle programmer, der understøtter 'return Receipt' har også muligheden
for, at modtager kan nægte at kvittere.

> Er det noget der ligger på mail serveren eller er det selve
> mailprogrammet der gør det.

Nej, det er programmet, der har den funktion. I praksis foregår det som
en slags 'cookie' der afsendes samtidig med mailen. Denne 'cookie'
aktiverer så midtagerens 'kvitteringsfuktion' og viser en dialog på
modtagerens skærm med mulighed for både 'OK' og 'Cancel'. Vælger
modtager at kvittere, så returneres cookien til dig i form af en lille
mail, der fortæller, at mailen er _modtaget_, men det er jo ikke det
samme som, at den også er læst.... Vælger modtager 'Cancel', så slettes
den medsendte cookie ganske enkelt.

Har du fx. en 'Firewall' på enten en maskine eller et netværk kan en
sådan firewall sættes til ganske enkelt at nægte modtagelse af mails,
der kræver kvitteringer, - og ligesåvel kan den sættes til automatisk at
sende en kvittering til alle modtagne mails. - Men igen fortæller det
blot, at mailen er modtaget på den pågældende maskine/netværk, og ikke
at den er læst.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 13-04-03 00:27

Takker for svarene, det kan være vigtigt at få en kvitering på en mail.

Jeg havde sendt en mail til en advokat som ikke svarede som lovet, jeg
var ikke klar over om det var fordi han ikke havde fået min mail eller
om han bare ikke havde tid/lyst at svare.

Der er i juraen visse steder hvor det er nok at en besked er kommet
frem, hvorimod det er ligegyldigt om den er kommet til kundskab.

Jeg har selv modtaget mails der spurgte om jeg ville kvitere til
afsenderen, det var når jeg åbnede mailen den spurte, altså når mailen
blev læst, ikke ved modtagelse !

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 13-04-03 23:50

Hej Henrik

> [...]

> var ikke klar over om det var fordi han ikke havde fået min mail eller
> om han bare ikke havde tid/lyst at svare.

Nu er jeg jo så nysgerrig, har du fået det til at virke med kvittering
til den pågældende, eller er han så snu, at han har slået det fra?

/Sebastian

> Der er i juraen visse steder hvor det er nok at en besked er kommet
> frem, hvorimod det er ligegyldigt om den er kommet til kundskab.

Det er vel ligesom, når man kvitterer for _modtagelsen_ af et brev til
postbuddet.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 15-04-03 16:56

Sebastian Adorján Dyhr wrote:
> Hej Henrik

> Nu er jeg jo så nysgerrig, har du fået det til at virke med kvittering
> til den pågældende, eller er han så snu, at han har slået det fra?

Jeg havde sendt det til advokaten inden jeg spurgte her i gruppen, så
jeg havde ikke bedt om kvitering i det tilfælde.

> Det er vel ligesom, når man kvitterer for _modtagelsen_ af et brev til
> postbuddet.

Tjaa, det med at kvitere for et brev beviser ingenting, du kan jo have
sendt/modtaget en tom konvelut.....men det kan stadig være rart at have
kviteringer, så man som afsender ved om det er modtaget.

--

Mvh.

Henrik Lindskou