er 256MB ram nok ?
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-04-03 16:13

Jeg overvejer at købe den nye 12" powerbook. Som default kommer den med
256MB ram, og jeg ved ikke om jeg har brug for mere ram, det er dog kedeligt
at have for lidt.

Jeg regner med at jeg på samme tid skal:
have nogle terminal vinduer med ssh til andre maskiner
have en browser, med en del sider åbne (tabs)
et pdf document
have et mail program (imap)
høre mp3
icq
irc
tilsluttet en extern skærm.

Er det nok med 256MB ram, eller skal jeg have noget mere ?

JonB
ps: jeg var lige inde i offline på åboulevarden i Kbh og se den nye
17", den er godt nok stor.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-04-03 19:40

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Jeg overvejer at købe den nye 12" powerbook. Som default kommer den
> med 256MB ram, og jeg ved ikke om jeg har brug for mere ram, det er
> dog kedeligt at have for lidt.

Man kan som bekendt altid bruge mere ram, men jeg vil mene at du fint
kan klare dig med 256 mb ram på en "12 PB med de nævne behov for
programmer. Havde sagt sagt "Photoshop" eller lignende, skulle du
hælde mere i. Sad forleden på en 12" iBook (G3-700) med bare 128 mb
ram, og her kørte det fint med Word, browser, diverse terminaler, mp3
m.v.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-04-03 21:41

In article <801y08nahv.fsf@alfred.skaarup.org>, Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> hælde mere i. Sad forleden på en 12" iBook (G3-700) med bare 128 mb
> ram, og her kørte det fint med Word, browser, diverse terminaler, mp3

Well, jeg havde jo ikke planlagt at jeg skulle lave photoshop,
eller film editering, meeen man ved jo aldrig, og de extra
1500 er jo ikke særlig meget. Dog vil jeg mene at man nok mere
ville bruge en 17" til den slags, og den er altså for stor.

JonB

Fra : Per Madsen

Dato : 13-04-03 19:24

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
> 1500 er jo ikke særlig meget. Dog vil jeg mene at man nok mere
> ville bruge en 17" til den slags, og den er altså for stor.

Er det 512 mb ram du skal gi' 1500 kr. for hos Apple, eller hur?
Hos den lokale pc-pusher skal jeg gi' 345,- for en 256 mb SO DIMM
ram-klods (Kingston) til min iBook , mens de ville ha' næsten 800,- (+
300,- for at installere den) for den samme str. klods hos OfficeLine da
jeg var oppe og spørge. Hvis man bare updater firmwaren inden man
installerer ram'ene burde Kingston-klodsen ikke volde problemer. Selv
har jeg altid brugt Kingston-klodser, har aldrig haft nogen problemer
med dem og har samtidig sparet rigtig mange penge. Apple's og
OfficeLine's priser på ram er IMHO helt hen i vejret!!!

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 20:47

In article <1ftdesl.1rj26xzhn4nggN%permandREMOVETHIS@cool.dk>, Per Madsen wrote:

[klip]

> [...]
> med dem og har samtidig sparet rigtig mange penge. Apple's og
> OfficeLine's priser på ram er IMHO helt hen i vejret!!!

ja, det var hos apple, og jo, det er da billigere andre steder, men
hvordan ved man at de passer ?

JonB

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 13-04-03 19:40

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> writes:

> Well, jeg havde jo ikke planlagt at jeg skulle lave photoshop, eller
> film editering, meeen man ved jo aldrig, og de extra 1500 er jo ikke
> særlig meget.

Hvis du har dig selv mistænkt for at skulle fedte med film og den
slags, ville jeg klart gå efter at hælde en 512 mb klods i, frem de
den 128, jeg kan forstå du overvejer. Der er såvidt jeg husker kun to
pladser til ram i iBook'en, så det er med at udbytte dem uden at
skulle smide ram væk.

> Dog vil jeg mene at man nok mere ville bruge en 17" til den slags,
> og den er altså for stor.

Tjo, men så vil du jo kunne slutte en ekstern skærm til. I det
dalige er 12" et rigtig rart format på en bærbar.

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 20:54

In article <m2u1d2gs2c.fsf@sputnik.janus.dk>, Janus Sandsgaard wrote:

> [...]
> den 128, jeg kan forstå du overvejer. Der er såvidt jeg husker kun to
> pladser til ram i iBook'en, så det er med at udbytte dem uden at

Film? det tror jeg ikke, ivertfald ikke editering da jeg ikke
har et kamera. Måske jeg ville tage backup af mine dvd'er,
men det er også det. Dog ved jeg godt at man dårligt kan se
brugen før man har tingen.

> Tjo, men så vil du jo kunne slutte en ekstern skærm til. I det
> dalige er 12" et rigtig rart format på en bærbar.

True, det er selvf. klart nok, men 2 store skærme er bedre end en.

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-04-03 21:40

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> den 128, jeg kan forstå du overvejer. Der er såvidt jeg husker kun to
> pladser til ram i iBook'en, så det er med at udbytte dem uden at

Det er kun fordi man ikke kan lide tanken om at smide noget ud. Man skal
regne på økonimien i det. Kan man f.eks. få en RAM-klods 500,- kr.
billigere andetsteds end hos Apple, kan det godt betale sig at have en
128 MB klods tilovers. Den kan man så også sælge for et mindre beløb.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-03 15:52

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 17:07

In article <Pine.LNX.4.53mb.0304131647380.9886@ask.diku.dk>, Jens Rasmussen wrote:
> On Fri, 11 Apr 2003, Jon Bendtsen wrote:
>
> Hej Jon

Hej Jens

> Det kan du (naesten) faa en totalforsikring hos Officeline for (1631 med
> studierabat. Apple Care er til at lukke op og skide i. Prisen for pb 12"
> med studierabat er 16140,-

Hvad er det inklussiv ? dvd brænder ? Eller den lille model ?
Hvor meget giver apple normalt i studie rabat ?
Er den der totalforsikring pengene værd ?

> Jeg har koebt den, saa du kan lige fange mig paa diku en dag, saa viser
> jeg dyret frem. (excuse me while I *whip* this out!)

Kunne du ikke fange mig, jeg tror ikke jeg ved hvem du er.

> Jeg koerer indtil videre med 256MB og det er fint til det meste (bortset
> fra at jeg lige fandt et stoerre Javaprogram, Poseidon, det sluger).

hvad kan den der poseidon ?

> Ja, det sagde hun ogsaa i gaar.

hehe

JonB

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-03 19:04

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 20:43

In article <Pine.LNX.4.53mb.0304132000530.14641@ask.diku.dk>, Jens Rasmussen wrote:

> Nej, det er den mindste (DVD/CDRW Combo)

Okay, jeg vil godt have den med brænder.

> Ikke noget mener jeg (fik vist ikke noget paa min ibook)

øv, det er da kedeligt :(

> Det skulle den vaere. Den daekker alle skader, fx hvis du taber den eller
> tisser i den. Apple Care daekkede ikke skaermen paa min ibook fordi den
> havde faaet et slag (selv om den var opbevaret ordentligt mens det skete,
> og jeg stadig ikke forstaar hvordan det kunne vaere sket)

Det lyder ikke helt som om den er pengene værd.

> Jo, du goer. Hop hop?

hop hop ? udspring ?

> Det kan lave UML diagrammer ud fra sovs og omvendt.

oh, ikke dårligt.

JonB

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-03 20:09

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 20:48

In article <Pine.LNX.4.53mb.0304132103460.15822@ask.diku.dk>, Jens Rasmussen wrote:

[klip]

> ?
>
> Jeps.
>
> Men det er ikke samme ram der sidder i ibook som i powerbook. pb'en skal
> have SO-DIMM DDR2100 ram som endnu er noget dyrere (ca. en tudse for 512mb
> 3.parts hos edbpriser).

Det skal da være kvalitets ram, jeg gider ikke ram fejl.

JonB

Fra : Per Madsen

Dato : 13-04-03 23:54

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Det skal da være kvalitets ram, jeg gider ikke ram fejl.
>

> JonB

Kingston ER kvalitetsram...

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

www.ecotox.dk

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-03 20:56

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 21:17

In article <Pine.LNX.4.53mb.0304132150150.16798@ask.diku.dk>, Jens Rasmussen wrote:

> Altsaa dvd-braender? Fint nok, der er stadig 5% rabat hos Officeline.

fint, så må jeg der ned. Ja, dvd-brænder.

> Jeg har koebt Officelines totalforsikring til min pb, ikke Apple Care (som
> sutter sveden af doede maends nosser) som jeg koebte til min ibook.
>
> IMHO, saa er 3 aars totalgaranti en meget god ide, isaer naar den daekker
> uheld osv.

ahh, på den måde. Jeg er stadig ikke sikker på at det er pengene værd.

> Nej, det er ret sejt. Se http://www.gentleware.com/products/index.php3
> Skaermskud paa
> http://www.fordimankan.dk/download/XPath%20window%20udskrift.pdf

Det kunne godt se brugbart ud.

> BTW, har du haft mac foer? Jeg mente du havde en Vaio eller saadan
> noget?!

Nej, jeg har ikke haft mac, jeg har dog længe gerne villet have en
men har aldrig fået købt en. Jeg har igennem mit arbejde lånt en
10" tynd tynd fujitsu der ikke kan holde batteriet, og med et
dårligt keyboard, da det er for lille.

> Mht. ekstern skaerm saa er dual display mode dejligt :)

Ja, jeg har selv 2 på min pc der hjemme. Det er sjovt nok 2 15" digitale
fladskærme fra Apple.

JonB

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-04-03 21:00

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 12-04-03 03:24

> [...]

> irc
> tilsluttet en extern skærm.
>
> Er det nok med 256MB ram, eller skal jeg have noget mere ?

Det synes jeg at det er, men hvis du synes det er for lidt kan du jo
bare smide noget mere RAM i senere. F.eks. tror jeg ikke at OpenOffice
ville køre voldsomt meget hurtigere hvis jeg havde mere RAM (PB 12 m.
256 mb)

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-04-03 07:51

In article <1ftabyw.dfd0hw1x3t2bkN%magnus-marius@mail.tele.dk>, Magnus Marius Rohde wrote:
> [...]

> bare smide noget mere RAM i senere. F.eks. tror jeg ikke at OpenOffice
> ville køre voldsomt meget hurtigere hvis jeg havde mere RAM (PB 12 m.

Ja, det kan jeg jo, men så har jeg jo en 256MB klods til overs jeg
ikke rigtigt kan bruge til noget :(

JonB

Fra : Michael Holm

Dato : 12-04-03 11:12

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [klip]

> Ja, det kan jeg jo, men så har jeg jo en 256MB klods til overs jeg
> ikke rigtigt kan bruge til noget :(
>

> JonB
hvordan det de 256 sidder ? som 2 x 128 ? eller som en 256 klods der
ikke kan skiftes (eller er svær at skifte) med en tom plads ?
hvis det sidder som 2x 128, ville jeg afgjort få mere i fra starten så
du ikke sidder og keder dig med en 128'er som du ikke kan bruge..

eller er der kun en plads i 12'eren ?? så ville jeg også opgradere nu !

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-04-03 11:26

In article <1ftaxqi.1pi2rpg1dnkyrkN%michael.holmREMOVE@Removeanthro.ku.dk>, Michael Holm wrote:

[klip]

Hov, jeg skrev fejl. Det er en 128MB kolds til overs.

> [...]
> hvis det sidder som 2x 128, ville jeg afgjort få mere i fra starten så
> du ikke sidder og keder dig med en 128'er som du ikke kan bruge..

Der sidder 128MB onboard, og en udvidelses mulighed af max 512, dvs.
max 640MB ram (640 burde være nok til alle ;-D

JonB

Fra : Michael Holm

Dato : 12-04-03 11:40

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:
B 12 m.

> Hov, jeg skrev fejl. Det er en 128MB kolds til overs.

> Der sidder 128MB onboard, og en udvidelses mulighed af max 512, dvs.
> max 640MB ram (640 burde være nok til alle ;-D
>

> JonB
hvis ud har 1500 kr, at smide ud efter et eller andet, så er det ud og
købe en sony ericsson, så du kan styre pb med den via bluetooth
mere RAM vil du også altid blive glad for !

--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-04-03 12:20

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> [klip]

> Ja, det kan jeg jo, men så har jeg jo en 256MB klods til overs jeg
> ikke rigtigt kan bruge til noget :(

Det er nu kun en 128 MB klods, og de er ikke ret dyre. De 128 MB er fast
monteret på motherboardet. Du kan jo satse lidt på, at RAM-priserne
falder. Så kan du måske om et år købe en 512 MB klods billigere end i
dag. Du kan jo også købe RAM et andet sted end hos Apple. Det er ofte
billigere. Det kan måske betale sig, også selv om du har den originale
128 MB klods tilovers. Den kan du så prøve at sælge den. Så vil du spare
endnu mere.
--
Henrik Münster
Esbjerg