Macintosh LC475 fra 1993 virker ikke...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-04-03 20:08

Jeg har fået foræret to gamle Macintosh'es, hvoraf den nyeste af dem ikke
virker.
Det er en LC475 fra 1993, hvor den fungerende er ca. 3 år ældrere.
Jeg har stort set ingen forstand på Macintosh'es, da jeg er "pc-mand", så
derfor har jeg ud fra min nuværende viden erfaret:

1: En Mac springer direkte til det grafiske og viser ingen ram optællinger
osv. Dvs. at den fungerende fint fungerer, hvor den defekte overhovedet
intet viser på skærmen.
2: Piller man harddiskene ud af begge maskinerne, ser man at den fungerende
stadig viser billedet på skærmen, med en diskette som indikerer at der
mangler noget at boote på, hvor den defekte stadig intet viser.
3: Harddisken fra den defekte fungerer fint i den fungerende maskine.
4: Ændrer ikke på noget at koble diskettedrev fra eller tage batteriet ud.
5: PC-speakeren afspiller enddog den sædvanlige Macintosh lyd, så snart
strømmen sluttes, så man må gå ud fra at maskinen ikke er helt død.
6: Tastaturet virker ikke; den genstarter ikke når man trykker den
sædvanlige CTRL-ÆBLE-ANDENKNAP kombination, som den fungerende maskine netop
gør.
7: Propper man en diskette i diskettedrevet, læses der ikke engang fra dette
drev og heller ej skubbes disketten ud, som den gjorde i den fungerende
maskine - nej, betyder ikke at diskettedrevet er defekt af den grund, da det
som sagt ikke ændrede noget at frakoble drevet.
8: Harddisken starter fint op og arbejder lidt - som sandsynligvis skyldtes
nogle programmer der er integreret derpå, som automatisk køres så snart den
får strøm - og derefter kører den bare videre, uden ellers at arbejde mere.
Hvilket indikerer at den ikke får besked på at loade styresystemet.

Udfra disse erfaringer har jeg ikke andre idéer til hvad man kan gøre, da
jeg går ud fra det skyldtes en chip der er brændt sammen, men derfor spørger
jeg jer om der på nogen måde er andre ting man kan gøre? Èn ting ville være
at tjekke om grafikkortet overhovedet virker, men da det er onboard er det
jo ikke let og jeg har ikke erfaring med om det er muligt at måle på
stikket, hvorvidt nogen strøm sendes igennem, hvilket man dog skulle tro, da
der ellers ikke ser ud til at være nogen anden aktivitet på maskinen,
hvilket der stadig ville have været hvis grafikkortet var defekt.

På forhånd tak,

--
Med venlig hilsen / Best regards
Morten Jørgensen

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-04-03 20:53

in article 3e95c102$0$31930$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, Morten Jørgensen
at admin@startlinket.dk wrote on 4/10/03 9:07 PM:

> [...]
> der ellers ikke ser ud til at være nogen anden aktivitet på maskinen,
> hvilket der stadig ville have været hvis grafikkortet var defekt.

Har du prøvet at bytte rundt på batterierne?

--
/peter

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 10-04-03 21:16

"Peter Kiil" <spam@kiil.net> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at bytte rundt på batterierne?

Nej, det har jeg ikke, så det må jeg prøve.
Kan umiddelbart bare ikke se nogen logisk grund til at det skulle kunne
ændre noget, men da en mulighed... :)

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-04-03 23:29

in article 3e95d113$0$31997$edfadb0f@dread12.news.tele.dk, Morten Jørgensen
at admin@startlinket.dk wrote on 4/10/03 10:16 PM:

> Nej, det har jeg ikke, så det må jeg prøve.
> Kan umiddelbart bare ikke se nogen logisk grund til at det skulle kunne
> ændre noget, men da en mulighed... :)

Det er et typisk symptom på et fladt backupbatteri din maskine udviser.

--
/peter

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-04-03 06:27

> Det er et typisk symptom på et fladt backupbatteri din maskine udviser.

Har jeg da godt nok aldrig hørt om, men jeg har tilgengæld heller aldrig
egentlig hørt hvad der skulle ske når man piller et batteri ud...
Nå, men det må jeg prøve når jeg kommer hjem fra skole. :)

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 11-04-03 07:07

> Har jeg da godt nok aldrig hørt om, men jeg har tilgengæld heller aldrig
> egentlig hørt hvad der skulle ske når man piller et batteri ud...
> Nå, men det må jeg prøve når jeg kommer hjem fra skole. :)

Tag et kig på http://www.academ.com/info/macintosh/
Læs under LC'ere:

LC Series/Quadra 605
The LC, LC II, LC III, and LC475/Quadra 605 (and related Performas) are all
excellent examples of the "slab" version of the Mac - the case has a much
lower profile than a 2cx or a Quadra 630. It is real simple to get the logic
board out - and easy to clock chip them (well, for the LC III and the Quadra
605 anyway).

With a dead battery, these often fail to start up at all - you may hear the
hard drive spin for a moment, but the screen remains black.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-03 10:11

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> With a dead battery, these often fail to start up at all - you may hear the
> hard drive spin for a moment, but the screen remains black.

Så vidt jeg husker kan man tvinge den til live ved hurtigt at slukke og
tænde igen på hovedafbryderen. Så er der nemlig strøm på maskinen, og så
starter den. Uret vil naturligvis være nulstillet, men man kan så få
bekræftet, om maskinen i øvrigt virker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 11-04-03 21:56

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænde igen på hovedafbryderen. Så er der nemlig strøm på maskinen, og så
> starter den. Uret vil naturligvis være nulstillet, men man kan så få

Undskyld jeg først svarer nu, men har været en travl dag i dag :/
Men den kom skam til at virke ved ovenstående, så det må vel bare være at få
fat i et nyt batteri til maskinen :)
Tak for hjælpen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-04-03 10:23

henrik@muenster.dk (henrik münster) writes:
> [...]
>tænde igen på hovedafbryderen. Så er der nemlig strøm på maskinen, og så
>starter den. Uret vil naturligvis være nulstillet, men man kan så få
Det kan jeg bekræfte - sjovt som man får genoplivet nogle af de gamle
hundekunster ind i mellem.
Der er ingen tvivl om at det er batteriet der er dødt. Pil det ud og gå
til en fotohandler og køb et nyt!

Frank Løkkegaard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-04-03 11:22

Frank Løkkegaard writes:
> [...]
>hundekunster ind i mellem.
>Der er ingen tvivl om at det er batteriet der er dødt. Pil det ud og gå

Uha, nej, gå endelig ikke til en forhandler og køb sådant et batteri. De
tager nogen forfædelige priser. Jeg køber mine hos en fotohandler i Holbæk
kr.75.- også radioforhandlere kan være en mulighed. Men ellers -
www.brinck.dk - eller www.batterier.dk , alt efter hvor du bor og hvor
hurtigt du skal have fat i det.
Hilsen hanne

Fra : Olav Noksagt

Dato : 11-04-03 11:38

Hanne Hertzog skrev:

> Uha, nej, gå endelig ikke til en forhandler og køb sådant et batteri. De
> tager nogen forfædelige priser. Jeg køber mine hos en fotohandler i Holbæk
(snip)

Øh??

Olav

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 11-04-03 12:05

Hanne Hertzog writes:
> [...]
>tager nogen forfædelige priser. Jeg køber mine hos en fotohandler i
>Holbæk kr.75.- også radioforhandlere kan være en mulighed. Men ellers -

)))))
Nogle gange går det hurtigt med svarene )))))))))

Frank Løkkegaard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 11-04-03 23:24

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> writes:

>Holbæk
>(snip)
>
>Øh??
>
>Olav

Rødme, rødme, jeg læste det som forhandlerHilsen hanne